Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی افزایش اعتیاد زنان به موادمخدر

افزایش اعتیاد زنان به موادمخدر

رئیس دهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد، نسبت به گرایش رو به افزایش اعتیاد زنان به مواد مخدر هشدار داد.

به گزارش "همدان نیوز"، دکتر محمد تقی جغتایی رئیس دهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد در جلسه کمیته علمی دهمین کنگره دانش اعتیاد که در دانشکده پیرایزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: با توجه به سیاستگذاری رئیس جمهوری در شورای عالی ستاد مبارزه با مواد مخدر، که عبارتند از رویکردهای اجتماعی در حوزه پیشگیری و اهمیت دادن به پیشگیری و ارتباطات مداخلات نوین و همینطورحمایت و تحت پوشش بیمه قراردادن افراد بی بضاعت مربوطه به مداخلات در اعتیاد، از این رو تصمیم گرفتیم در کنگره امسال این سه محور را به عنوان یکی از مهمترین محورهای اصلی کنگره دهم قرار دهیم و پنل هایی هم برای این کار اختصاص دادیم و قرار است حاصل این کنگره به عنوان رویکردهای پیشنهادی به ستاد مبارزه به مواد مخدر ازائه شود.

وی افزود: این پیشنهادها پاسخی به تقاضای رئیس جمهوری در جلسه شورای عالی مبارزه مواد مخدر است و در کنار این موارد مقرر شد مباحث مربوط به اعتیاد چه در امر پیشگیری و چه در امر مداخلات درمانی و به خصوص موضوع اعتیاد زنان، مورد توجه قرار گیرد.

جغتایی ادامه داد: گزارش ها نشان می دهد درصد شیوع اعتیاد در زنان نسبت به سال های قبل افزایش پیدا کرده و البته باید گفت تفاوت اعتیاد مردان و زنان تقریبا ۹ به یک است اما گزارشات نشان داده اعتیاد در زنان رو به افزایش است، از این جهت پنل اختصاصی در حوزه پیشگیری از اعتیاد زنان در این کنگره اختصاص داده ایم.

جغتایی اظهار داشت: از برنامه های دیگر این کنگره پنلی با عنوان «تحریکات مغزی و اعتیاد» خواهد بود. در سال های اخیر تحقیقات وسیعی در زمینه تحریکات مغزی چه به صورت سطحی و یا عمقی در درمان اعتیاد مورد استفاده قرار گرفته است که در این کنگره مطرح خواهد شد و این روش یکی از روش های درمان اعتیاد است که بسیار گران است و هنوز خیلی در ایران از این تکنولوژی استفاده نشده است .

وی ادامه داد: با توجه به راه اندازی مرکز ملی نقشه برداری مغز که قرار است به تمام بخش ها سرویس دهد و اتفاقا در دنیا با توجه به مطالعات گسترده در حوزه پیشگیری و روش های درمان از نقشه برداری مغز استفاده می کنند با تکنیک هایی که وجود دارد مثل ام ار آی، دی تی آر و... که امروزه در حوزه پیشگیری و درمان استفاده می شود که یکی از حوزه های مهمی است که  قرار شد با همکاری مرکز ملی نقشه برداری مغز، یک پنل هم به این بخش اختصاص دهیم.

رئیس دهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد، افزود: از مهمترین مباحث مربوط به این کنگره پیشگیری از اعتیاد است.

وی گفت: عمده افرادی که به سمت اعتیاد گرایش پیدا می کنند یا به دنبال لذت بردن و گذراندن اوقات خودشان هستند و یا برای برطرف کردن مشکلات روحی روانی و... به سمت مصرف مواد گرایش پیدا می کند. از این رو قراراست در این کنگره به حوزه پیشگیری توجه بیشتری شود و اینکه چه باید کرد تا شرایط جامعه را به سمتی ببریم که فرد احساس رضایت داشته باشد و چه کنیم تا رضایت اجتماعی در افراد را افزایش دهیم.

منبع: مهر

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن