Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ در همدان

بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ در همدان

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی مهم ترین و اولین عامل مرگ و میر در این استان محسوب می شود.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر راضیه سادات میرمعینی اظهار داشت: سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر در این استان به علت بیماری های قلبی و عروقی جان باختند و با وجود فراوانی مرگ های ناشی از ابتلا به کرونا همچنان بیماری های قلبی عروقی رتبه اول علل مرگ و میر را به خود اختصاص دادند.

وی اضافه کرد: سپس بیماری های عفونی و انگلی که کرونا نیز زیر مجموعه این نوع بیماریها قرار می گیرد با ۲ هزار و ۶۰۰ فوتی در سال رتبه دوم، سرطان با یک هزار و ۲۰۰ فوتی در سال گذشته و حوادث با ۵۹۹ فوتی در رتبه های بعدی قرار دارند.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، مهمترین عامل بروز بیماری های قلبی عروقی را در گام نخست فشار خون سپس افزایش وزن، مصرف دخانیات، کم خونی، آلودگی هوا و تغییر سبک زندگی دانست و گفت: فوتی های ناشی از سکته های قلبی و مغزی، فشار خون نیز به اسم بیماری قلبی عروقی صبت می شود.

میرمعینی بیان کرد: نیمی از افرادی که مبتلا به فشار خون هستند از بیماری خود خبر ندارند و ۵۰ درصد مابقی نیز در مصرف متناوب و منظم دارو کوتاهی کرده و خودسرانه اقدام به کم کردن مصرف دارو می کنند.

وی افزود: افراد پس از گذشت پنج تا ۶ سال از مبتلا بودن به فشار خون مطلع می شوند بنابراین به فشار خون به عنوان مهمترین عامل ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بیماری خاموش نیز اطلاق می شود.

وی با بیان اینکه ۱۷ درصد جمعیت استان همدان به فشار خون مبتلا هستند، اضافه کرد: این طیف از افراد بدون اطلاع از بیماری و بخاطر نداشتن عارضه ای براحتی در جامعه زندگی می کنند اما به یکباره دچار عارضه هایی از جمله سر درد شدید، خونریزی و سکته قلبی شده و با مراجعه به پزشک از ابتلا به فشار خون مطلع می شوند.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: اغلب این افراد همچنان ابتلا به فشار خون را باور ندارند و از مصرف منظم داروها خودداری کرده حتی اقدام به مصرف سلیقه ای و کم کردن میزان قرص های تجویز شده، می کنند.

میرمعینی با عنوان اینکه بیماران قلبی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به انواع شدیدتر کرونا هستند، گفت: بسیاری از بیماران قلبی به دلیل پاندمی کووید-۱۹ برای انجام مراقبت های روتین و حتی در موارد اضطراری از مراجعه به درمانگاه، بیمارستان و مراکز درمانی وحشت دارند حتی از دوستان و اقوام نیز دوری می کنند.

وی نامگذاری روزی به نام «روز جهانی قلب» را پیوند زدن سلامتی با قلب ها دانست و افزود: با توجه به بحران جهانی کرونا بهره برداری از قدرت سلامت دیجیتال برای افزایش آگاهی، پیشگیری و مدیریت بیماری قلبی عروقی از اهداف روز جهانی قلب است.

میرمعینی اضافه کرد: افرادی که ارتباط شان با جامعه قطع شده در معرض بیشترین خطر بروز بیماری قلبی و سکته مغزی به علت فقدان دسترسی به پیشگیری، درمان و کنترل بیماری قلبی عروقی هستندکه با توجه به اینکه هنوز بخشی از جمعیت دسترسی به اینترنت ندارند باید از راه های دیگری برای ارتقای دانش و آگاهی و تغییر نگرش، برای در پیش گرفتن شیوه زندگی سالم، استفاده کرد.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: با اقدامات ساده مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم، نه گفتن به مصرف دخانیات و فعالیت بدنی به میزان مناسب می توان سلامت قلب را حفظ کرد.

میرمعینی اظهار داشت: ترغیب و تشویق مردم به انتخاب شیوه زندگی سالم با اعمال چند تغییر ساده به تضمین سلامتی قلب کمک می کند. بنابراین انتظار می رود با مشارکت همگانی برای ارتقای آگاهی و دانش عمومی به منظور ارتقای سلامت قلب،شهروندان شیوه زندگی سالم را برای ارتقای سلامت قلب ترویج کنند.

وی گفت: با کاهش مصرف نوشابه ها و آبمیوه های شیرین و جایگزین کردن آب یا آبمیوه های طبیعی، و مصرف میوه های تازه به جای انواع شیرینی و سایر مواد غذایی شیرین همچنین خوردن روزانه پنج سهم میوه و سبزی (معادل ۴۰۰ گرم) می توان سلامت قلب را تضمن کرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن