Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی نوزادان از شیر مادر کرونا نمی‌گیرند

نوزادان از شیر مادر کرونا نمی‌گیرند

کارشناس سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تاکنون انتقال ویروس از شیر مادر به شیرخوار اثبات نشده است بنابراین با توجه به تاثیر این ماده غذایی در ارتقای ایمنی نوزاد، مادران مبتلا به کرونا نباید نوزادشان را از شیر محروم کنند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، بنفشه شریفیان با اشاره به نامگذاری دهم تا شانزدهم مرداد به عنوان هفته جهانی شیرمادر، اظهار داشت: در جوامعی که بیماری کرونا شایع است مادران می تواند بدون هیچگونه نگرانی به کودک خود شیر بدهند.
کارشناس سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: تاکنون انتقال بیماری کرونا از طریق شیر مادر ثابت نشده است بنابراین دلیلی برای قطع شیر دهی یا جلوگیری از آن وجود ندارد.
وی توصیه کرد: مادر شیرده مشکوک یا مبتلای قطعی به کرونا باید مستمر دست های خود را با آب و صابون بشوید یا از شوینده های پایه الکلی استفاده کند.
کارشناس سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: این مادران هنگام تغذیه کودک باید از ماسک استفاده کنند و در صورت عطسه یا سرفه بر روی دستمال، بی درنگ آن را دور انداخته و مجدد دست‌ها را با آب و صابون بشویند یا از شوینده های پایه الکلی استفاده کنند.
شریفیان با تاکید بر ضرورت ضدعفونی و تمیز کردن مرتب سطوح قبل از لمس آن توسط کودک اظهار داشت: اگر مادر مبتلا به تازگی روی قفسه سینه ی خود سرفه کرده باشد باید قبل از تغذیه کودک، سینه‌های خود را به آرامی با آب گرم و صابون دست کم به مدت ۲۰ ثانیه بشوید اما شست و شوی مستمر بدن مادر قبل از هر بار تغذیه کودک ضرورتی ندارد.
وی گفت: یکی از سوال‌های شایع مردم برقراری تماس پوست با پوست نوزاد پس از زایمان مادران مبتلا به کرونا است که در این باره می توان گفت: برقراری تماس پوست با پوست مادر و نوزاد و قرار گرفتن نوزاد در کنار مادر، شروع زودرس تغذیه با شیر مادر را امکان پذیر می‌سازد و باعث کاهش مرگ و میر نوزادان نیز می‌شود.
کارشناس سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: اگر مادر مبتلا به کرونا قادر به تغذیه شیرخوار نباشد بهترین روش تغذیه شیرخوار استفاده از شیردوش مکانیکی است و دوشیدن شیر مادر در درجه اول با کمک دست و در صورت لزوم با استفاده از پمپ صورت می‌گیرد.
شریفیان ادامه داد: مادر و هر کسی که به او برای این کار کمک می‌کند باید قبل از دوشیدن شیر مادر یا لمس هر قسمت از پمپ یا ظرف نگهداری شیر، دست خود را بشوید و از تمیز شدن مناسب پمپ بعد از هر بار استفاده اطمینان حاصل کند.
وی افزود: شیر دوشیده مادر را باید فردی که علامت یا علائمی از بیماری کرونا ندارد و شیرخوار با او احساس راحتی می کند با استفاده از یک فنجان تمیز و یا قاشق به شیرخوار بدهد و مادر یا مراقب باید قبل از تغذیه شیرخوار دست خود را بشوید. ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن