Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی دخانیات سالانه شش میلیون نفر را می‌کشد

دخانیات سالانه شش میلیون نفر را می‌کشد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: سالانه ۶ میلیون نفر به دلیل عوارض استفاده از دخانیات جان خود را از دست می دهند.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا، رشید حیدری مقدم با یادآوری اینکه بسیج ملی کنترل فشار خون از ۱۷ خردادماه تا ۱۵ تیرماه همزمان با سراسر کشور در استان  انجام می‌شود، اظهار کرد: جمعیت تحت پوشش این طرح در استان همدان نزدیک ۸۵۰ هزار نفر است که تاکنون حدود ۲۵۰ هزار نفر از نظر فشار خون پایش شدند.

دکتر رشید حیدری‌مقدم از اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان دانشگاه درخواست کرد که برای بررسی فشار خون خود و خانواده شان به مراکز بهداشتی  درمانی استان، خانه‌های بهداشت و تیم‌های سیار مراجعه کنند یا از روش خود اظهاری فشار خون برای شرکت در این بسیج ملی استفاده کنند.

وی با اشاره به نامگذاری  ۲۵ خرداد تا ۳۱ خردادماه  هر سال به نام هفته ملی بدون دخانیات گفت: با توجه به اینکه 27 خردادماه با عنوان تحرک بدنی نام گرفته است همایش پیاده‌روی کاروان نشاط و سلامت دانشگاه امروز برگزار شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: سالانه ۶ میلیون نفر به دلیل عوارض استفاده از دخانیات فوت می‌کنند و ۱۰ درصد این افراد در معرض دود دسته دوم قرار می‌گیرند بنابراین باید از مواجهه در معرض دود دسته دوم اجتناب کرد.

وی با تاکید بر لزوم  افزایش تحرک فیزیکی ‌و فعالیت جسمانی به تحقیق‌های انجام شده برای اثبات این موضوع و مجموعه کتابهای 10 جلدی تالیف شده توسط خود اشاره کرد و فراهم شدن شرایط بهره گیری دانشگاهیان دانشگاه از این مجموعه را خواستار شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا برگزاری برنامه‌های همایش پیاده‌روی کاروان نشاط و سلامت با حضور پرشور دانشگاهیان را به ویژه در هفته ملی بدون دخانیات موجب افتخار دانست و با اشاره به بسیج ملی کنترل فشار خون، اظهار کرد: با مصرف توتون تا یک ساعت فشار خون بالا می‌رود و در صورت تکرار موجب افزایش فشار خون دائم بالا می‌رود و مشکلات قلبی و عروقی را به وجود می‌آورد.

منوچهر کرمی با بیان اینکه ورزش و تحرک جسمانی برای درمان بسیاری از بیماران کمک‌کننده است و ابراز امیدواری کرد که دانشگاهیان بیش از پیش به موضوعات خودمراقبتی توجه داشته باشند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن