Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی جزئیات پروژه‌های مشترک دانشگاه بوعلی‌سینا با کشورهای خارجی

جزئیات پروژه‌های مشترک دانشگاه بوعلی‌سینا با کشورهای خارجی

رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان گفت: پذیرش از ایران را در دانشگاه بین المللی «دی هشت» ممنوع کرده ایم تا این دانشگاه به سرنوشت غمبار بعضی از دانشگاه‌های بین‌المللی ما دچار نشود و بین المللی بماند.

به گزارش "همدان نیوز"، یعقوب محمدی‌فر درباره تبادلات بین‌المللی دانشگاه بوعلی سینای همدان با دیگر کشورهای جهان اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌های زیادی با کشورهای دیگر امضا کرده‌ایم و همکاری‌هایی نیز با دانشگاه های روسیه، کانادا و ترکیه داشته ایم. با چند دانشگاه فرانسه وارد مذاکره شده ایم؛ یکی از آنها به امضای تفاهم‌نامه منجر شده و قرار است پروژه مشترکی انجام دهیم.

وی ادامه داد: با دانشگاه های «باری» و «رم» ایتالیا، پروژه مشترک داشته ایم. دانشگاه بوعلی سینای همدان با چند دانشگاه آلمان هم کار مشترک انجام داده و حتی مدرس میهمان از این کشور آورده است. در سال های گذشته با انگلستان نیز همکاری هایی داشتیم. همچنین در میان کشورهای منطقه، 4 تفاهم نامه با دانشگاه های اقلیم کردستان امضا کرده و همکاری‌های مشترک با افغانستان را نیز آغاز کرده ایم.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان تصریح کرد: با 7 کشور دیگر گروه «دی 8» (هشت کشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، بنگلادش، مصر، اندونزی، مالزی، نیجریه، پاکستان، ترکیه) کار مشترکی به نام «دانشگاه بین المللی دی 8 را آغاز کرده ایم که فکر می‌کنم مهم‌ترین کار ما باشد.

محمدی‌فر خاطرنشان کرد: دانشگاه بین المللی «دی 8» در کنار دانشگاه بوعلی سینا‌ی همدان تأسیس می شود. هدف‌گذاری ما این است که دانشجویان از 7 کشور اسلامی بیایند و در این دانشگاه درس بخوانند. گروه «دی 8» بیش از 20 سال است تأسیس شده و یکی از اهداف گروه، تأسیس دانشگاهی بود که سال ها محقق نشد و در نهایت این مأموریت به دانشگاه بوعلی سینا همدان محول شد.

وی افزود: اساسنامه تصویب و کارهای مقدماتی انجام شده است و دبیرکل گروه «دی 8» و معاونان وزرای 7 کشور عضو به همدان سفر کرده اند. کار را آغاز کرده ایم تا به مرحله جذب دانشجو برسیم. تا زمانی که دانشگاه بین المللی «دی 8» شکل بگیرد، زیر نظر دانشگاه بوعلی سینا همدان خواهد بود و بعد مستقل می شود. پیشوند «بین المللی» نشان می دهد استادانی از کشورهای عضو و حتی غیر عضو به همدان سفر خواهند کرد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان تأکید کرد: دانشگاه بین المللی «دی 8» می تواند از همه نقاط دنیا پذیرش بگیرد. البته پذیرش از ایران را ممنوع کرده ایم تا دانشگاه بین المللی «دی 8» به سرنوشت غمبار بعضی از دانشگاه های بین المللی ما دچار نشود و بین المللی بماند. دانشجویان از 7 کشور می آیند و حتی قرار است کشورهای عضو به دانشجویان خود، بورسیه بدهند. دانشگاه بین المللی «دی 8» شهریه پرداز است؛ اما یک سری مزایا برای دانشجویان دارد.

محمدی‌فر درباره پروژه‌های مشترک با کشورهای اروپایی گفت: به طور مثال با ایتالیایی ها، دو کار انجام دادیم؛ یکی در زمینه بیماری های مشترک دام و انسان بود که با دانشگاه «باری» تفاهم نامه امضا کردیم. تحقیق دیگر در زمینه فعالیت های باستان شناسی بود که دوستان ما در تابستان سال گذشته، کاوش هایی نیز انجام دادند. همچنین در حوزه های ریاضی و معماری از استادان مطرح و صاحب‌نام دانشگاه «هامبورگ» و «فرانکفورت» آلمان استفاده کردیم.

وی در پایان تأکید کرد: در زمینه جمعیت شناسی هم کار مشترک داشتیم، استادِ میهمان آوردیم و کارگاه ها و کلاس های مشترکی برگزار کردیم تا بتوانیم زمینه‌های بین المللی شدن را فراهم کنیم. ایجاد فرهنگ «بین المللی» بسیار مهم است و باید روی زیرساخت ها کار کنیم، مشکلات را ببینیم و آهسته به سمت هدف حرکت کنیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن