Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی تغذیه دانش‌آموزان در مدارس را جدی بگیرید

تغذیه دانش‌آموزان در مدارس را جدی بگیرید

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، همزمان با آغاز سال تحصیلی، توجه جدی به تغذیه صحیح دانش آموزان در مدارس را ضروری بیان کرد.

 

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، محمد کاظم زاده گفت: سال‌ هایی كه كودك در مدرسه ی ابتدایی می ‌گذراند، از نظر تغذیه دوره مهمی است، زیرا رشد كودك در این سنین ادامه دارد، اگرچه سرعت رشد او كمتر از سال‌ های اول زندگی است، ولی باید توجه داشت كه هر مرحله از رشد، وابسته به مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

وی با اشاره به مهم بودن تعادل و تنوع غذایی در این سنین افزود: اصولا دانش‌آموزان به سه وعده غذایی اصلی و دو میان‌ وعده در طول روز نیاز دارند و باید از همه گروه‌ های غذایی شامل شیر، لبنیات، گوشت، حبوبات، سبزیجات، میوه ‌جات و گروه نان و غلات مصرف كنند.

کاظم زاده با تاکید بر، نقش موثر وعده ی صبحانه در سلامت جسمی و فكری دانش‌آموزان اظهار کرد: به دنبال نخوردن غذا در طی خواب شب، اگر دانش‌آموز صبحانه نخورد، به دلیل پایین افتادن قند خون، توانایی و شرایط لازم را برای یادگیری مطالب در مدرسه نخواهد داشت.

وی افزود: دانش‌آموزانی كه صبحانه نمی‌ خورند، كم ‌دقت، خسته و بی ‌حوصله هستند و نمی ‌توانند كمبود انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی را با خوردن وعده های غذایی دیگر جبران كنند. بنابراین مادران باید هر روز صبح، صبحانه كودك خود را قبل از این‌ كه به مدرسه برود، آماده كنند.

وی با اشاره به اهمیت تهیه میان ‌وعده‌ های مناسب و مغذی گفت: در ساعات نزدیك ظهر، كودك ممكن است گرسنه شود و این گرسنگی، نشستن سر كلاس را برای او غیر قابل تحمل‌ می ‌كند.

کاظم زاده در ادامه به بوفه مدارس اشاره کرد و گفت: بهداشت بوفه مدارس، سلامت فروشندگان بوفه و مواد غذایی موجود در آن موضوعی است كه در سلامت دانش‌آموزان كه در واقع مشتریان بوفه ‌ها هستند، تاثیر زیادی دارد و توجه به آن، در واقع توجه به سلامت نسل جوان و آینده كشور است.

وی بابیان اینکه متاسفانه والدین از خصوصیات بوفه استاندارد، ویژگی‌ های خوراكی‌ هایی كه در آن عرضه می‌ شود و یا اینکه بوفه ها چه باید داشته باشند اطلاعی ندارند افزود: بوفه قسمتی از تشكیلات یك مدرسه است، پس نظارت مدیر مدرسه روی این بخش ضروری است. همچنین وزارت بهداشت با فرستادن ماموران بهداشت به مدارس می ‌تواند از بسیاری از بیماری ‌هایی كه ممكن است از طریق مواد غذایی ناسالم به دانش‌آموزان سرایت كند، جلوگیری به عمل آورد.

 

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن