Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی دو برابر شدن آمار بیماران دیابتی تا سال 2030

دو برابر شدن آمار بیماران دیابتی تا سال 2030

مدیر درمانگاه تخصصی دیابت با اشاره به دو برابر شدن آمار بیماران دیابتی تا سال 2030 گفت: خدمات درمانی برای این بیماری تحت پوشش بیمه است.

به گزارش  "همدان نیوز"، حسین ادیبی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیر درمانگاه تخصصی دیابت در نشست خبری آکادمی دیابت که امروز در ساختمان درمانگاه  تخصصی دیابت برگزار شد، اظهار کرد: این درمانگاه یکی از واحد‌های خدمات رسانی  وابسته با دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم است و رسالت اصلی این پژوهشگاه  موضوع  آموزش و پژوهش است، اما اینکه نتایج پژوهش به سمت یافته علمی پیش برود سوالی است که همیشه در مراکز تحقیقاتی مطرح بوده است، این درمانگاه با هدف ایجاد یک چارچوب برای  خدمات‌رسانی استاندارد و براساس شواهد علمی معتبر و بر اساس رهنمود‌هایی که برای کنترل بیماری دیابت تدوین می‌شود و توسط پژوهشگاه علوم غدد که یکی از اولویت‌ها دیابت است به روز می‌شود و بومی سازی می‌شود در واقع با این هدف تاسیس شده است و مشمول  خدمت رسانی  است. 

۷۵ درصد دیابتی‌ها در کشور‌های در حال توسعه هستند

ادیبی با اشاره به اینکه در پژوهش‌های علوم غدد بسیاری از پژوهش‌ها و بحث‌ها در خصوص دیابت شده است، بیان کرد: این درمانگاه‌ها  رسالت اصلی کمک به بهبود و ارتقا کنترل دیابت در بین جامع بیماران دیابتی کشور را دارند.

وی ادامه داد:  پیش بینی شده است که کل افراد دیابتی تا سال ۲۰۳۰ دوبرابر شوند، و در کل دنیا بر اساس آمار‌هایی است که منتشر شده به ۳۶۶ میلیون نفر می‌رسد که ۷۵ درصد این افراد در کشور‌های در حال توسعه هستند،  در ایران حداقل ۵ میلیون نفر دیابتی بر اساس پایین‌ترین آمار‌ها زندگی می‌کنند.

علت بیماری دیابت چیست؟

ادیبی در خصوص بیماری دیابت اظهار کرد: با توجه به آمار‌ها افراد دیابتی  ۲ تا ۴ برابر بیش از دیگران  احتمال بروز عارضه قلبی عروقی دارند، همچنین بیماری‌های چشمی در افراد دیابتی ۲۵ برابر افراد دیگر است، بیماری کلیوی ۱۷ برابر سایر افراد است، احتمال قطع عضو و قطع پا حدود ۱۵ تا ۴۰ درصد در بیماران دیابتی گزارش شده است و به طور کلی ۹ درصد علت مرگ و میر به علت دیابت است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره  پیگیری پژهشگاه غدد  در خصوص استاندارد‌های بیماری دیابت گفت: مستندی در قالب چهار چوب ملی خدمت به بیماران دیابتی است که سال گذشته با همکاری وزارت بهداشت تدوین شد؛   از جمله مهم‌ترین اهداف این مستند افزایش  پوشش درمان تا سال ۲۰۱۸ به ۷۰ درصد  بوده و تا سال ۲۰۲۵ به ۹۰ درصد خواهد رسید  البته هنوز تا ۱۰۰ درصد فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به اینکه نظام ثبت دیابت تا سال ۲۰۱۸ قرار است در کشور مستقر شود و  همه بیماران دیابتی اطلاعاتشان ثبت شود، گفت: در درمانگاه اولویت اول کنترل قند خون و مدیریت بیماری فرد است که هدف رسیدن به شاخص‌هایی است که در کنترل بیماری دیابت اهمیت دارد؛ بیماران بر اساس نیاز به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند و اگر بیماری قلبی داشته باشند به کلینیک قلب و عروق ارجاع داده می‌شود علاوه بر آن  برای مشکلات نفرولوژی و کلیه واحد متخصص داخلی کلیه در نظر گرفته شده است.

این عضو هیئت علمی با اشاره به اینکه تمام خدماتی که در درمانگاه ارائه می‌شود با تعرفه‌های دولتی محاسبه می‌شود، گفت: بیشتر خدمات تحت پوشش بیمه‌ها است و قیمت بر اساس مراکز درمانی دیگر پایین‌تر است.

 دیابت چندین ارگان بدن را درگیر می‌کند

در ادامه مهری مهراد جراح و متخصص اوریولوژی در خصوص درمانگاه تخصصی دیابت اظهار کرد: کلینیک فوق تخصصی دیابت تهران تنها کلینیک دیابت تهران  است که تمام مشکلاتی  یک بیماری دیابت را مورد توجه قرار می‌دهد.

مهراد با اشاره به بخش‌های درمانگاه، گفت: بخش‌های نفرولوژی، ارولوژی، دینامیک است و بسیاری بخش‌ها در حال کامل شدن است؛ یک بیماری دیابتی فقط قند خون بالایی ندارد، دیابت یک بیماری است که چندین ارگان را در بدن درگیر می‌کند، یک بیماری دیابتی همان طور که قند خون بالایی دارد با عوارض قلبی عروقی، چشمی، فشار خون، ارولوژی، کلیوی، نوروپاتی و غیره مواجه می‌شود.

این جراح با بیان اینکه نوروپاتی کاهش حس عصبی در دست و پای فرد دیابتی ایجاد می‌کند، گفت: همین مسئله باعث ایجاد زخم در او می‌شود؛ عوارض اورولوژی دیابت  در کلیه  ظاهر می‌شود  و در نهایت پروتوین ازر بدن فرد دفع خواهد شد. 

مهراد با اشاره به اینکه فرد دیابتی زمانی که ادرار می‌کند، ادرار او کامل دفع نمی‌شود، عنوان کرد: این دفع نشدن ادرار برای فرد عوارض غیر قابل برگشتی دارد؛ اگر فرد در این مرحله درمان شود می‌تواند یک روند طبیعی داشته باشد و اگر درمان نشود با پیشرفت این بیماری به سمت فلج کامل مثانه پیش می‌روند.

این جراح با اشاره به عوارض بیماری دیابت گفت: این بیماری باعث عفونت‌های شدید ادراری، آسیب به کلیه و در نهایت منجر به  دیالیز می‌شود.

مهراد با بیان اینکه  این درمانگاه تخصصی، درمان ناتوانی جنسی دارد، گفت: ناتوانی جنسی مسئله جدی در بیماران دیابتی است که آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: شش درصد بیماران دیابتی مشکلات اورولوژی دارند و این مشکلات با بالارفتن سن افزایش پیدا می‌کند؛ افراد ۴۵ سال به بالا باید چکاپ دوره‌ای انجام دهند و قابل ذکر است چکاپ قبل از ماه رمضان برای روزه گرفتن افراد بسیار مهم است.

این جراح در خصوص افراد دیابتی که روزه میگیرند، یاد آور شد: با روزه داری و نخوردن، قند خون افزایش پیدا می‌کند و این افزایش خون تاثیر در ارگان‌های بدن دارد؛ با روزه داری همه مشکلات در اثر قند خون بالا به درجات بیشتری می‌رسد و افزایش قند خون باعث مشکلاتی در چشم، کلیه‌ها و به هم خوردن متابولیسم بدن می‌شود که ممکن است بیماران را به عوارض حاد مبتلا کند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن