Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی خانم‌ها بخوانند/خط مسمومیت در پی بی احتیاطی در استفاده از مواد شوینده

خانم‌ها بخوانند/خط مسمومیت در پی بی احتیاطی در استفاده از مواد شوینده

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه، در آستانه نوروز و شروع نظافت و شستشوي منازل،به منظور پيشگيري از مسموميت برنحوه مصرف درست از شوينده‌ها تاكيد كرد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان، دكتر مجيد حنيفه با اشاره به سنت قديمي، نظافت و شستشوي خانه‌ها در روزهاي پاياني سال گفت: در اين روزها علاوه برآنكه بايد مراقب باشيم دچار حوادثي مانند سقوط از ارتفاع نشويم،بايد توجه داشت كه استفاده نابجا و بدون آگاهي از مواد شوينده و پاك كننده شيميايي مي تواند خطرهاي جبران ناپذيري را به دنبال داشته باشد.

 وي به همين منظور نكاتي را براي پيشگيري از مسموميت حاصل از مواد شوينده  و پاك كننده هاي شيميايي  و حفظ سلامت افراد دراين روزها ارائه داد.

حنيفه اظهار كرد: هميشه در هنگام استفاده از فرآورده هاي شيميايي و شوينده در نور كافي برچسب روي بسته بندي را مطالعه كرده و سپس مصرف كنيد. استفاده از داروها و مواد شيميايي درتاريكي مي تواند خطرناك باشد.

در هنگام استفاده از مواد شيميايي و فرآورده‌هاي شوينده و پاك كننده، پنجره‌ها را باز كنيد تا هوا به خوبي در محيط جريان داشته باشد بسياري از اين تركيبات بخارهاي سمي مي سازند كه به مخاط دهان، بيني و ريه صدمه مي زند.

در زمان نظافت سطوح و استفاده از تركيبات شوينده و پاك كننده از دستكش لاستيكي كفش جلو بسته و ماسك استفاده كنيد.

از مخلوط مواد شيميايي مانند جوهر نمك، مواد سفيد كننده و لك بر خودداري كنيد. بخارها و گازهاي ناشي ازاين تركيب‌ها بسيار سمي و خطرناك است.

بسياري از داروها و محصول‌هاي خانگي مانند جوهر نمك،مواد شوينده و لك بر، لاك پاك‌كن، سموم حشره كش و جونده كش( مانند مرگ موش)، تينر، ضديخ، بنزين و نفت مي توانند در صورت بلعيده شدن  وتماس با پوست و چشم و يا در صورت تنفس به علت سمي بودن مسموميت ايجاد كنند.

هميشه پس از استفاده از مواد شيميايي سريع درب آن را ببنديد و آن را دور از دسترس كودكان قرار دهيد.

كيف دستي، ساك خريد و كيسه‌هاي نايلوني را دور از دسترس كودكان قرار دهيد. ممكن است كودك آن را ببلعد و يا با بازي، آنهارا به سر خود كشيده و سبب خفگي او شود.

محصول هاي شيميايي و شوينده، نفت، بنزين و داروها به و يژه شربت ترك اعتياد  متادون را هميشه در ظرف اصلي ان نگهداري كنيد. هيچگاه اين فراورده ها را در ظرف مواد خوراكي ( مانند بطري نوشابه ) نگهداري نكنيد، اين كار سبب خورده شدن اشتباهي اين مواد توسط كودكان و مسموميت شديد آنها خواهد شد.

در صورتيكه كودك شما ماده اي غير خوركي را بلعيد با مرك زاورژانس 115 و يا مركزاطلاع رساني داروها و سموم 1490 تماس بگيريد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن