Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی 60 درصد جمعیت 18 سال به بالا اضافه وزن دارند

60 درصد جمعیت 18 سال به بالا اضافه وزن دارند

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی همدان از برگزاری کمپین آموزش همگانی تغذیه از 15 تا 30 دی ماه در همدان خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز"، آرزو کاوه‌ای از برگزاری کمپین آموزش همگانی تغذیه خبر داد و اظهار کرد: از 15 تا 30 دی ماه بسیج همگانی آموزش تغذیه در همدان توسط معاونت بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی به روند رو به افزایش اضافه وزن و چاقی و بیماری‌های مزمن غیرواگیر مرتبط و پیامدهای زیانبار آن اشاره کرد و افزود: در این راستا طرح کشوری بسیج همگانی آموزش تغذیه با رویکرد افزایش آگاهی و دانش تغذیه‌ای شکل گرفته است.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی همدان با تاکید به اینکه طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2016، بیش از 1.9 میلیارد بزرگسالان 18 سال و بالاتر دارای اضافه وزن هستند، گفت: از این تعداد بیش از 650 میلیون نفر بزرگسال چاق هستند.

وی چاقی و اضافه وزن را یکی از عوامل مهم و موثر در بروز بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با تغذیه دانست و افزود: بیماری دیابت، چربی، فشار خون و حتی افزایش آمار ابتلا به سرطان‌ها را می‌توان از جمله بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد.

کاوه‌ای بیان کرد: تغییر در الگوی مصرف غذایی، مصرف بی‌رویه مواد قندی و چربی‌ها، غذاهای چرب و سرخ شده، فست فودها و کم تحرکی منجر به اضافه وزن و چاقی شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در دنیا و به تبع آن در ایران روند بیماری­های غیرواگیر هشدار دهنده است، افزود: روزانه 800 تا 850 مرگ در کشور به وقوع می‌پیوندد که 46 درصد آنها به علت بیماری­‌های قلبی ـ عروقی و 14 درصد آن به سبب سرطان‌هاست.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه بررسی‌های انجام شده در خصوص علل زمینه‌ای موثر در بروز و شیوع بیماری‌های قلبی ـ عروقی، دیابت، سرطان‌ها و... نشان می‌دهد که چاقی از عوامل بسیار مهم و جدی در بروز این مشکلات به شمار می‌آید، گفت: اضافه وزن و چاقی پنجمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا و سومین عامل خطر در کشور است.

وی با اشاره به اینکه طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی 44 درصد بار دیابت، 23 درصد بار نارسایی قلبی و بین 7 درصد و 41 درصد بار سرطان‌های مرتبط را می‌توان به اضافه وزن و چاقی نسبت داد، افزود:‌ چاقی با عوارضی همچون افزایش فشارخون، بیماری‌های قلبی، دیابت، سنگ‌های صفراوی، واریس، بواسیر، افزایش چربی خون، نقرس، آرتروز، کمردرد، تنگی نفس، بیماری‌های کبد و کیسه صفرا، سرطان‌های کولون و رکتوم، پروستات در مردان و سرطان سینه و تخمدان و مشکلات باروری در زنان و در نهایت با کاهش عمر انسان مرتبط است.

کاوه‌ای با بیان اینکه اضافه و چاقی در کودکان تهدیدی جدی‌تر از بزرگسالان مطرح است، خاطرنشان‌کرد:‌کودکان دارای اضافه ­وزن به احتمال زیاد در آینده، بزرگسالان چاقی خواهند بود و نسبت به کودکان بدون اضافه ­وزن به احتمال زیاد به دیابت و بیماری­های قلبی ـ عروقی در سنین جوانی، که به نوبه خود با شانس بالاتر مرگ زودرس و ناتوانی بزرگسالی همراه است، مبتلا می­‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان چاق هم از پیامدهای کوتاه‌مدت و هم از پیامدهای بلندمدت چاقی رنج می‌برند، افزود:‌ در ایران براساس نتایج مطالعه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال 1395، 60 درصد جمعیت 18 سال و بالاتر در ایران دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

20 درصد نوجوانان 18-7 ساله کشور دچار چاقی شکمی هستند

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی همدان با تاکید به اینکه چاقی در کودکان و نوجوانان کشور نیز روند افزایشی را طی می‌کند، افزود: 14 درصد کودکان 23-15 ماهه کشور در معرض خطر اضافه وزن هستند.

وی با اشاره به اینکه مطالعه کاسپین در سال 94 نشان داده که 20 درصد نوجوانان 18-7 ساله کشور دچار چاقی شکمی هستند، خاطرنشان کرد: تغذیه ناسالم و مصرف بی‌رویه فست فودها، نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی و شکلات، چیپس و غذاهای سرخ شده، مصرف کم سبزی و میوه و منابع غذایی حاوی فیبر در کنار تحرک بدنی ناکافی مهمترین علل بروز اضافه وزن و چاقی در کشور بشمار می‌روند.

کاوه‌ای تصریح کرد: افزایش آگاهی و دانش تغذیه‌ای خانواده‌ها انجام مداخلات آموزشی و اجرایی، اصلاح باورها و تغییر رفتارهای فردی در تمام گروه‌های سنی و همکاری و همدلی سازمان‌ها و ادارات در راستای اطلاع‌رسانی و انجام مداخلات اجرایی به منظور پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی و در نهایت کمک به ارتقای سلامت جامعه، ضروری و حائز اهمیت است.

وی با تاکید به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است و هزینه و تبعات کمتری دارد، افزود: ضرورت و اهمیت افزایش آگاهی و تغییر رفتارهای تغذیه‌ای در تمام گروه‌های سنی کاملا مشخص می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی همدان با اشاره به اینکه در استان همدان بسیج ملی «پیشگیری و کنترل چاقی با تغذیه سالم» با رویکرد توقف افزایش شیوع چاقی از 15 تا پایان دی ماه سال جاری بطور هماهنگ در سطح کشور به اجرا گذاشته می­‌شود تا با همکاری دست‌اندرکاران سلامت، شاهد کاهش آمار اضافه وزن و چاقی و نیز کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن در سنین میانسالی و سالمندی باشیم.

وی با اشاره به شعار امسال کمپین «چاقی تهدیدی برای امروز و فردا»،  افزود: ارائه راهکارهایی در راستای اصلاح الگوی مصرف نمک، چربی، شکر و افزایش مصرف میوه و سبزی و حبوبات از جمله اهداف است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن