Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی بهترین راه‌های حفاظت در هنگام وقوع زلزله

بهترین راه‌های حفاظت در هنگام وقوع زلزله

سرپرست مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: بهترین روش محافظت در هنگام زلزله، پناه بردن به زیر لوازم محکم و سنگین همچون میزهای محکم و یا چارچوب درهاست.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان،" مهندس محمد حسین مرادی" عنوان کرد: زلزله، لرزش ناگهانی و سریع زمین بدلیل ایجاد شکستگی و جابجایی لایه‌های درونی زمین است. چنین لرزشی، می‌تواند منجر به تخریب و درهم شکستن ساختمانها و پلها، نشت گاز شهری و اختلال در شبکه های آب و برق و تلفن گردد.

وی یادآورشد: در زلزله، علاوه بر عوارض مستقیم ناشی از تخریب، باید منتظر عواقبی همچون آتش‌سوزی، خفگی ناشی از گاز، انفجار و... نیز باشیم. ساختمانهایی که از اصول ساختمان‌سازی مناسب برخوردار نباشند و یا برروی زمینهای ناپایدار و سفره‌های آب زیرزمینی بنا شده باشند، بیش از همه در معرض خطرند.

مرادی در ادامه گفت:  زلزله در هر زمانی از شبانه‌روز و هر روزی از سال محتمل است. بدرستی قابل پیش‌بینی نیست و باید به گونه‌ای زندگی و محیط خود را آماده کنیم که در صورت بروز این حادثه، شاهد کمترین آسیب و خسارات باشیم .

وی در رابطه با مقیاس سنجش شدت زلزله بیان کرد: متداولترین واحد اندازه‌گیری شدت زمین‌لرزه، در سال ۱۹۳۵ میلادی توسط چارلز ریشتر ابداع شد. مقیاس ریشتر، اندازه‌گیری لگاریتمی انرژی آزاد شده در جریان زمین لرزه می‌باشد.

وی اضافه کرد: معمولاً زمین‌ لرزه‌هایی با قدرت 5.4 ریشتر و بالاتر، آنقدر قوی هستند که توسط اکثریت لرزه‌ نگارهای جهان حس شوند. همه ساله، هزاران زلزله در سطح کره زمین ثبت می‌گردد. زمین‌لرزه‌ها ناگهانی، بی‌رحمانه و بدون اخطار و اطلاع قبلی رخ می‌دهند. زمین لرزه اخیر استان کرمانشاه نمونه ای است که پرداختن به آن و شناسایی عوامل خطر و آماده‌سازی جامعه و دیگرشهرها جهت کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله اهمیت بسزایی دارد.

مرادی در رابطه با اقدامات موثر قبل از وقوع زلزله اظهار کرد: هریک از ما به نوبه خود می‌توانیم در هشیاری و آمادگی مردم شهرمان در برابر زلزله مؤثر باشیم و  با مطالعه کافی و تمرین، جهت رویارویی با زلزله آماده شویم تا لااقل، در صورت بروز زلزله، در زمره نجات یافتگان، به سایر امدادگران بپیوندیم.

وی اضافه کرد: باید  با آموزش مناسب فرزندان و افراد خانواده، از آمادگی آنان اطمینان حاصل کنیم ودر هنگام ساخت و خرید منزل و آماده‌سازی آن، همچنین چیدن لوازم و دکوراسیون، همواره بیاد داشته باشیم که ممکن است بزودی زلزله‌ای در پیش باشد.

وی تصریح کرد: لوازم ضروری، کمکهای اولیه، دفترچه تلفنهای ضروری و سایر موارد را درمکانی ایمن و مورد اطلاع کلیه افراد خانواده نگهداری کنیم.

وی عنوان کرد: در هنگام وقوع زلزله، بیشترین مکانهای در معرض خطر عبارتند از ساختمانهای قدیمی و فرسوده، مناطق مجاور ساختمانها و نزدیکی دیواره خارجی ساختمانها و در شهرهای بزرگ که بیشتر ساختمانها، چند طبقه یا بلند مرتبه بیشترین تلفات زلزله مربوط به کسانی است که شتابزده به سمت بیرون از منزل حرکت می‌کنند و دچار آسیب ناشی از افتادن اجسام سنگین، فروریختگی آوار یا پرتاب شیشه‌های شکسته می‌گردند.

مرادی در رابطه با اقداماتی که هنگام وقوع زلزله می بایست انجام شود گفت:چنانچه در منزل یا در یک ساختمان هستید در پناه دیوارهای اصلی داخلی و یا در زیر لوازم سنگین و محکم منزل باقی بمانید. در غیر اینصورت، به زیر چارچوب درها پناه ببرید و در حالت نشسته، دستان خود، را محافظ سر قرار دهید و در منزل باقی بمانید.

وی ادامه داد: خطرناک‌ترین کار در هنگام وقوع زلزله آنست که سعی کنید در همان زمان ساختمان را ترک کنید چرا که علاوه بر آنکه احتمال سقوط اشیا وجود دارد، آوار و قطعات شیشه، راه پله و آسانسور، از قسمت‌های خطرناک ساختمان‌ها محسوب می گردند

وی اضافه کرد:  اگر در بیرون هستید از تردد در خیابان‌ها و نزدیکی ساختمان‌ها پرهیز کنید.به مکانی دور از ساختمان‌ها، تیرهای چراغ برق و سیم‌های برق پناه ببرید و تا پایان زلزله آنجا بمانید.

مرادی در ادامه گفت: چنانچه در یک وسیله نقلیه هستید خودرو را متوقف کنید و درون خودرو باقی بمانید، به جلو خم شده و دستتان را حایل به سرتان قراردهید، در صورت امکان، خودرو را به مکانی باز منتقل و از حرکت بر روی پل‌ها و زیرگذرها اجتناب کنید.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن