Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی همدانی‌ها امسال دو روز هوای ناسالم را تجربه کردند/ آغاز مطالعه و شناسایی کانون‌های گرد و غبار استان همدان

همدانی‌ها امسال دو روز هوای ناسالم را تجربه کردند/ آغاز مطالعه و شناسایی کانون‌های گرد و غبار استان همدان

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: طرح مطالعه و شناسایی کانون‌های گردوغبار استان در دست اجراست.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، سید عادل عربی با بیان این خبر افزود: سازمان برنامه و بودجه استان همدان 70 میلیون تومان اعتبار برای اجرای این طرح برای محیط زیست درنظر گرفته که در صورت تخصیص بلافاصله اجرایی خواهد شد .

وی یادآور شد: کانون‌های بالقوه گردوغبار بعد از شناسایی به کمیته استانی و کارگروه کنترل آلودگی هوا رفته و در آنجا برنامه عمل استان برای کنترل ذرات و فرسایش بادی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط تهیه و اجرا می‌شود .

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار کرد: دشت‌های خشک استان همدان و مشخصا دشت‌هایی که بیابانی شده و پوشش گیاهی خود را از دست داده‌اند، این قابلیت را دارند که به منشأ تولید گردوغبار تبدیل شوند .

وی تأکید کرد: با وجود اینکه کشور ما در این فصل با پدیده وارونگی دمایی مواجه است که این پدیده منجر به آلودگی هوا می‌شود اما هوای همدان غالبا پاک بوده است .

عربی ادامه داد: آلودگی هوای کلانشهرها بر اثر پدیده وارونگی دمایی و ناشی از غلظت گازهای CO ،  O3 ، اکسیدهای گوگرد و اکسیدهای نیتروژن رخ می‌دهد در حالیکه در همدان هیچ‌گاه این فاکتورها بالاتر از حد استاندارد نبوده است .

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه همدان شهری صنعتی نیست، بیان کرد: به علت اینکه همدان شهر بزرگی نبوده و شرایط توپوگرافی آن به‌گونه‌ایست که جریان هوا برقرار است و چشمه‌های وزش باد از کوهستان به شهر کور نشده، این فاکتورها در همدان بالاتر از حد استاندارد نمی‌رود .

وی تنها مشکل استان همدان را آلودگی با ذرات گردوغبار دانست و تصریح کرد: منشأ این گردوغبار خارجی است البته کانون‌های بالقوه گردوغبار در استان وجود دارد که اگر مدیریت نشود به کانون‌های بالفعلی تبدیل خواهد شد .

عربی با بیان اینکه در 9 ماهه امسال در استان همدان 2 روز هوای ناسالم کلی وجود داشته است، افزود: در 9 ماهه امسال 2 روز هوای ناسالم کلی و 24 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و مابقی روزها پاک و سالم بوده است .

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن