Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی توصیه هایی برای جلوگیری از سرماخوردگی

توصیه هایی برای جلوگیری از سرماخوردگی

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاهعلوم پزشکی همدان ، ضعف سیستم ایمنی بدن را مهمترین عامل سرما خوردگی بیان کرد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر محمدکاظم زاده، سرما خوردگی را یکی از رایج ترین بیماری های ویروسی برشمرد وگفت: با سرد شدن هوا این بیماری شیوع بیشتری پیدا می کند كه  کودکان، خانم های باردار و سالمندان بيشتر از ديگران در معرض تهدید هستند و مهم ترین علت آن را می توان ضعف سیستم ایمنی بدن دانست.

وی، رعايت بهداشت فردي،  شستشوي مداوم دست ها، اجتناب از دست دادن و  روبوسي را موثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها برشمرد و گفت: تغذیه صحیح تاثیر بسیار زیادی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها دارد .

کاظم زاده اظهار کرد: استراحت و تغذيه مناسب ( وضعیت تغذیه می تواند بر تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد ) و مصرف میوه‌ها و سبزیجات به مقدار فراوان (حداقل روزی 5 سهم میوه و سبزی دریافت شود ) چون سرشار از انواع ویتامین‌ها هستند و می توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر باشند.

وی افزود: در ميان میوه ها بالاترین ویتامین C را خانواده مرکبات دارند. انواع مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت، توت فرنگی، کیوی، طالبی، انواع فلفل سبز و قرمز، کلم بروکلی و گوجه فرنگی منابع بسیار غنی این ویتامین هستند كه البته با مصرف  آنها ميتوان طول دوره بيماری را كاهش داد.

کاظم زاده، مصرف بيشتر قارچ، سیر، موسیر و پیاز را مهم بیان کرد و گفت: این سبزی‌ها سیستم دفاعي بدن را تقویت مي‌كنند، مصرف شلغم كه سرشار از املاح مفيدي مانند کلسيم و منيزيم بوده و ازمواد غذايي بسيار با ارزش به حساب مي‌آيد و اثر مفيد و موثري در درمان بيماري‌هاي دستگاه تنفسي دارد در ضمن شلغم سرفه را تسکین می‌دهد البته ترب سياه هم تمام خواص شلغم را دارد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه افزود: مصرف صحیح چربی‌های خوب که شامل اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 می‌شود (كه در ماهی، روغن زیتون، کلزا، گردو  و بادام وجود دارند )، علاوه بر میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین‌ها که مقدار بالای آن در گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، انواع ماهی‌ها، محصولات دریایی و گردو وجود دارد موجب تقويت سیستم ایمنی می‌شوند. همچنین پروتئين‌ها و چربی‌ها در عملکرد مطلوب سیستم ایمنی دخیل هستند، مصرف مایعات گرم مانند شیر، سوپ و آش و همین طور استراحت می‌تواند در کاهش مدت زمان درمان و بهبود و تسکین علائم بیماری كمك‌كننده باشد.‌

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن