Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی غذاهایی که باعث می‌شوند بیشتر گرسنه شویم!

غذاهایی که باعث می‌شوند بیشتر گرسنه شویم!

در این مقاله لیستی از غذاها را به شما معرفی میکنیم که با خوردن آنها احساس گرسنگی میکنید حتی اگر معده تان پر باشد.

به گزارش "همدان نیوز"، احساس گرسنگی میکنید؟ باید غذا بخورید. اما چرا غذایی که میخورید بعد از مدتی گرسنه ترتان میکند؟ این مشکل بیش از آنچه فکرش را بکنید شایع است. سو دکوتیز متخصص کاهش وزن میگوید: گرسنگی نتیجه ی بسیاری از فعل و انفعالات پیچیده است که در معده، روده، مغز، لوزالمعده، و جریان خون رخ میدهد. مشکل اینجاست که این اتفاق چرخه ای است که به راحتی اتفاق می افتد. در این مقاله لیستی از غذاها را به شما معرفی میکنیم که با خوردن آنها احساس گرسنگی میکنید حتی اگر معده تان پر باشد.

نان سفید

آردی که برای پخت نان سفید استفاده میشود حاصل گندمی است که از پوست خارجی آن جدا شده است. این پوسته دارای فیبر است و باعث کامل شدن دانه ی گندم میشود. خوردن نان سفید باعث بالا رفتن قند خون میشود. در یک تحقیق که توسط محققان اسپانیایی انجام گرفت عادات غذایی و تاثیر آن بر وزن را روی 9000 نفر بررسی کردند، و دریافتند کسانی که در طی یک دوره ی پنج ساله روزانه دو وعده یا بیشتر نان سفید مصرف میکنند در مقایسه با دیگران 40% بیشتر مستعد به اضافه وزن و یا چاقی هستند.

آب میوه ها

آب میوه با اینکه سالم است اما شامل همه ی قندهای میوه ی مورد علاقه تان بدون فیبر موجود در پوست و یا گوشت آن است. این یعنی یک لیوان آب میوه باعث بالا رفتن سریع قند خون میشود و سپس دوباره افت قند خون را خواهید داشت که باعث احساس گرسنگی مجدد میشود. میتزی دولان نویسنده ی کتاب “The Pinterest Diet” میگوید: اگر میخواهید آب میوه بنوشید از میوه های کامل استفاده کنید و یا در آن از پودرهای پروتئین یا کره ی بادام زمینی استفاده کنید تا تعادل قند خون حفظ شود.

میان وعده های نمکی

برای اینکه بعد از خوردن یک میان وعده نمکی مانند چیپس دلتان یک چیز شیرین میخواهد دلیلی وجود دارد. چیپس چوب شور و دیگر میان وعده های شبیه اینها حاوی کربوهیدرات های ساده هستند که به سرعت هضم میشوند و سطح انسولین را بالا میبرند و پس از مدتی کوتاه دوباره سطح انسولین افت میکند. از آنجایی که قدرت چشایی با مغز سریع ارتباط برقرار میکند اینکه بعد از خوردن میان وعده ای شور دلتان هوس غذایی شیرین بکند کاملا شایع است. همچنین به لطف یک پدیده ی شناخته شده با عنوان سیری خاص حسی، وقتی یک بسته ی کامل چیپس را خوردید تنها معده ی شور خود را پر کردید و هنوز معده ی شیرین شما خالی است. به همین دلیل است که باز هم میتوانید غذا بخورید. پس اگر چنین عادتی دارید خود را آماده کنید که باید دو معده را پر کنید!

فست فودها

تمام مواد به کار رفته در یک فست فود طوری طراحی شده که میزان کالری یک وعده را حسابی دچار نوسان کند و همچنین باعث بروز مشکلاتی برای فرد شود. برای مثال چربی ترانس باعث سوزش روده میشود، که به طور بالقوه جلوی تولید دوپامین و سروتونین که انتقال دهنده های عصبی اشتها هستند را میگیرد. در همین حال دستگاه گوارش شربت ذرت با فروکتوز بالا را جذب می کند ( معمولا در نان، ادویه و فلفل و دسر یافت ) که باعث بالا رفتن سریع انسلین و همچنین احساس گرسنگی بیشتر میشود. فست فود هایی هم که سرشار از نمک هستند باعث کم آب شدن بدن میشوند. با توجه به نشانه ها ممکن است احساس کمبود آب را با گرسنگی اشتباه بگیرید و به خوردن بیشتر ادامه دهید.

الکل

 الکل نه تنها باعث میشود غذایی که میخورید ناسالم شود بلکه باعث احساس گرسنگی مجدد نیز میشود. با توجه به تحقیقاتی که در نشریه الکل و اعتیاد به الکل منتشر شد تنها سه وعده استفاده از الکل میتواند سطح لپتین بدن را به شدت کاهش دهد— هورمونی برای جلوگیری از احساس گرسنگی و ایجاد احساس سیری – این کاهش حدود 30% است. همچنین الکل ذخایر کربوهیدرات بدن را خالی میکند ( به نام گلیکوژن ) که باعث میشود برای پر کردن این ذخایر کربوهیدرات استفاده کنید. اگر در این شرایط به دنبال میان وعده های شور بروید علاوه بر از دست دادن آب بدن الکترولیت نیز از دست میدهید.

ماکارونی بدون سبوس

این نوع ماکارونی دقیقا همان مشکلاتی را که برنج سفید ایجاد میکند دارد. ماکارونی غذایی است که میتوان به سادگی مقدار زیادی از آن را خورد. یک وعده ی استاندارد ماکارونی نصف فنجان ماکارونی پخته است، اما این مقدار در رستوران ها در یک وعده 4 فنجان است. وقتی بدن خود را پر از کربوهیدرات های ساده میکنید، لوزالمعده باعث بالا رفتن شدید انسلین میشود، خیلی زود بدن هورمون های کنترل قند تولید میکند تا سطح قند خون پایین بیاید به همین دلیل مدتی بعد دوباره احساس گرسنگی به سراغتان می آید. توجه داشته باشید چه چیزی روی ماکارونی خود میریزید. اگر سسی است که از بیرون خریدید دارای قند های پنهان است که به بازگشت حس گرسنگی کمک میکند.

شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی چه در نوشابه چه در قهوه (آسپارتام، سوکرالوز، ساخارین، و غیره… ) هر جایی که باشند باعث میشوند سلول های مغز به اشتباه منتظر انرژی حاصل از شیرینی باشند، اما به شدت نا امید میشوند، نتیجه این میشود که در طول روز دائم هوس خوردن غذایی شیرین میکنید تا این احساس بد را از بین ببرید. در طول مدت این پروسه میتواند روی مرکز کنترل اشتهای مغز نیز تاثیر بگذارد. حاصل این تاثیر این است که مغز قند مصنوعی را مانند قند عادی فرض میکند و با خوردن آن انسلین بالا میرود.

غلات کودکان

آرد سفید همرا با مقدار قابل توجهی قند، شروع صبح با قند و انسولین بالا. خوردن غذایی مملو از کربوهیدرات هنگام صبح زمانی که سطح کورتیزول در بالاترین حد خود است، باعث حمله ای دو جانبه به متابولیزم بدنتان میشود. در طول شب و هنگام صبح بدن مقدار زیادی کورتیزول پمپاژ میکند که متخصصان معتقد هستند بخشی طبیعی از کارهای بدن است. کورتیزول بالا به معنای کاهش توانایی سیستم متابولیزم برای مصرف قندها است. بنابرین قند خون بالا است اما بافتی که این قند مورد نیازش باشد در دسترس نیست. این اتفاق باعث خستگی و گرسنگی در فرد میشود. خوردن غلات برای صبحانه انتخاب خوبی است به شرط اینکه غلاتی که استفاده میکنید از نوع کامل باشند و حداقل 5 گرم فیبر داشته باشد.

پیتزا

هر چقدر هم که بزرگ باشد میدانید که به یک قطعه راضی نمیشوید. دلیلش این است که پیتزای مورد علاقه تان حاوی آرد سفید، روغنهای هیدروژنه، پنیر فرآوری شده و مواد نگه دارنده که میتواند سطح قند خون را بالا ببرد ، تولید هورمون های سیری را مختل کند و تنظیم سیستم کنترل گرسنگی مغز را مختل کند است. بهترین کار این است که پیتزای خانگی درست کنید، نان پیتزا را از نوعی انتخاب کنید که با آرد کامل درست شده است، روی پیتزا از گوشت و مقدار زیادی سبزیجات استفاده کنید، همچنین سعی کنید مقدار کمی پنیر اضافه کنید، با این کار وعده ای سرشار از پروتئین و فیبر میل میکنید و دوباره خیلی سریع احساس گرسنگی نخواهید کرد.

منبع: بهداشت نیوز

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن