Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی گاز گرفتگی در کمین است/این توصیه‌ها را جدی بگیرید

گاز گرفتگی در کمین است/این توصیه‌ها را جدی بگیرید

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه از مسوميت ناشي از گازها و منوكسيد كربن با مردم سخن گفت.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکی همدان، مجيد حنيفه با تاكيد بر اهميت آموزش و آگاهي‌بخشي عموم جامعه، از انواع مسموميت ها و پيشگيري از اين بيماري گفت: مديريت نظارت بر دارو و فرآورده هاي بيولوژيك دانشگاه با انتشار  مواد آموزشي  و استفاده از ظرفيت رسانه اي به ويژه صدا و سيما تلاش مي كند همواره و به خصوص در مناسبت‌هاي مختلف مردم را با راههاي پيشگيري از بيماريها آشنا سازد.

وي با اشاره به آغاز هفته پيشگيري از مسموميت‌ها از يكم تا هفتم آبانماه و نامگذاري ايام اين هفته با پيام‌هاي ويژه افزود: روز سوم از اين هفته، پيشگيري از مسموميت ناشی از گازها و منوکسید کربن ناميده شده كه مسموميت با اين گاز يكي از مرگبارترين انواع مسموميت ها است.

حنيفه، منوكسيد كربن را گازي بي رنگ، بي بو و بدون طعم و غير محرك برشمرد كه در اثر سوختن ناقص سوخت هاي فسيلي مانند نفت، گاز، بنزين ، گازوئيل، دود اگزوز اتومبیل و ذغال چوب حاصل مي شود.

وي، سردرد، گيجي، ضربان شدید شقیقه ها، وزوز گوش و خواب آلودگي را از نشانه‌هاي تماس با گاز منوكسيد كربن بيان و اظهار كرد: تماس با ميزان بالاي منوكسيد كربن در مدت طولانی سبب  تهوع، استفراغ، تپش قلب، كاهش هوشياري، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ مي‌شود.

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه يادآور شد: علایم مسمومیت با منوکسید کربن در کودکان تهوع، استفراغ و اسهال است که با مقدار پایین‌تری از منوکسیدکربن بروز می‌كند.

وي تاكيد كرد: در هنگام استفاده از بخاري هاي نفتي و گازي، براي پيشگيري از مسموميت با گاز منوكسيد كربن، اطمينان از نصب صحيح و كاركرد مناسب دودكش‌ها الزامي است.

حنيفه در ادامه نكاتي را به منظور پيشگيري از مسموميت با گاز منو كسيد كربن را ارائه داد كه در زير آمده است:

1. سرد بودن لوله دودکش بخاری، دلیل بر خارج نشدن دود و گاز سمی است.

2. استفاده از آب گرمکن نفتی یا گازی و یا دستگاه پکیج در داخل محیط حمام و یا محیطهای کوچک دربسته باعث سوخت ناقص و مسمومیت با گاز خواهد شد.

3. در هنگام بروز آتش سوزی علاوه بر ایجاد گاز منوکسید کربن، گاز سیانید از سوختن مواد پلاستیکی ایجاد می شود که شدیداً سمی است.

4. در برخي مواردعلايم و نشانه هاي مسموميت با گاز منوكسيد كربن به صورت اختلالات گوارشي مانند تهوع و استفراغ در فرد ظاهر مي شوند.

5. تماس طولاني مدت با گاز منوكسيد كربن بويژه در كودكان، مي تواند با بروز اختلالات رفتاري و كاهش حافظه و ضريب هوشي همراه باشد.

6. مواردي از مسموميت هاي كشنده با منوكسيد كربن در رانندگاني گزارش شده است كه براي گرم كردن خودروي خود در فصل‌هاي سرد سال از گاز پيك نيكي استفاده كرده اند.

7. استفاده از بخاري هاي بدون دودكش تنها در محيط هايي كه داراي تهويه و جريان مناسب هوا مي‌باشند مجاز است. از بكار بردن اين وسايل در محيط هاي بسته و فاقد جريان هوا خودداري كنيد.

8. حضور در گاراژ هاي در بسته كه در آن اتومبيل با موتور روشن وجود دارد خطر بروز مسموميت با منوكسيد كربن را به همراه دارد.

9. نخستين اقدام در برخورد با فردیکه با گاز منوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال مصدوم به هوای آزاد است.

10. در صورت قطع تنفس بیمار مسموم با منوکسید کربن و گاز های دیگر، باید احیای قلبی عروقی را آغاز كنید.

11. در دود سيگار مقداري از گاز منوكسيد كربن موجود است و اين گاز مي تواند در اثر مصرف طولاني مدت سيگار باعث بروز مسموميت مزمن در افراد سيگاري شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن