Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی آغاز توزیع سراسری ویتامین D در دبیرستان‌ ها

آغاز توزیع سراسری ویتامین D در دبیرستان‌ ها

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اعلام توزیع مکمل ویتامین D در تمام دبیرستان‌های کشور جهت پیشگیری از عوارض ناشی از کمبود این ویتامین در دانش‌آموزان، در عین حال بر توزیع شیر غنی‌شده با این ویتامین در مدارس ابتدایی تاکید کرد.

به گزارش "همدان نیوز"، زهرا عبداللهی با بیان این که امسال هم برنامه مکمل‌یاری ویتامین D در دبیرستان‌های  کشور مطابق سال‌های گذشته ادامه دارد، گفت: برای پیشگیری از کمبود ویتامین D که پیامدهای سلامتی متعددی بر سلامت دانش آموزان دارد، برنامه مکمل‌یاری ویتامین D در تمام دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه کشور طی تفاهم نامه‌ای که میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده، از سال ۱۳۹۳ اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: هر دانش آموز ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D به مدت ۹ ماه در سال تحصیلی در مدرسه دریافت می‌کند؛ چراکه کمبود ویتامین D با عوارضی مانند کاهش جذب کلسیم و اختلال در رشد اسکلتی، کوتاه قدی، افزایش خطر ابتلا به نرمی استخوان و پوکی استخوان، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های اتو ایمیون مثل ام اس، آسم و آلرژی، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی - عروقی همراه است. علاوه بر مصرف ماهانه یک عدد مکمل ویتامین، استفاده از نور مستقیم آفتاب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز نیز توصیه می‌شود.

عبدالهی تاکید کرد: ویتامین D در منابع غذایی به قدر کافی وجود ندارد. خوشبختانه در حال حاضر با همکاری صنایع  لبنی، شیر غنی شده با ویتامین D در دسترس قرار دارد و برای استفاده دانش آموزان نیز شیر توزیعی در مدارس باید از نوع غنی شده با ویتامین D باشد.

وی عنوان کرد: در سال گذشته در ۱۴ استان کشور شیر غنی شده با ویتامین D در مدارس توزیع شد. با توصیه دفتر بهبود تغذیه برای تامین ویتامین  Dدانش‌آموزان مدارس ابتدایی که تحت پوشش برنامه مکمل یاری ویتامین D قرار ندارند، لازم است در تمامی استان‌ها توزیع شیر غنی شده در اولویت قرار گیرد. همچنین آموزش معلمان، مراقبان بهداشت مدارس، دانش آموزان و اولیاء آنها توسط کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت و در قالب طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت انجام می‌شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن