Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی چند درصد از 15 تا 17 ساله‌ها مدرسه می‌روند؟

چند درصد از 15 تا 17 ساله‌ها مدرسه می‌روند؟

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه میزان قبولی دبیرستانی‌ها در خردادماه 84.63 درصد است که 0.12 درصد افزایش را در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد، گفت: نرخ پوشش واقعی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم 82 درصد و نرخ پوشش گروه سنی 15 تا 17 ساله‌ها نیز 87 درصد است.

به گزارش "همدان نیوز"، علی زرافشان در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه تعالی مدیریت مدرسه ترتیب داده شده بود، با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد هرساله «جایزه ملی کیفیت» را اهداء می کند گفت: امسال با هماهنگی سازمان استاندارد تدوین نظام‌نامه کیفیت در مدرسه را انجام و در این جایزه ملی شرکت خواهیم کرد و مدارس برتر تقدیر خواهند شد.

وی با بیان اینکه هدف عملیاتی شماره 19 سند تحول، استقرار نظام کیفیت بخشی در آموزش و پرورش است گفت: ایجاد سازوکار قانونی برای سنجش عملکرد از جمله شروط زیربنایی این امر است.

زرافشان افزود: در سند تحول مدرسه دارای ویژگی هایی چون قدرت تصمیم گیری، برنامه ریزی، مدیریت مشارکتی و توانایی خودارزیابی است. نقش مدرسه در دستیابی به اهداف سند تحول پررنگ است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح تعالی مدیریت را در راستای اجرای هدف عملیاتی شماره 19 سند از سال گذشته کلید زدیم گفت: در سال تحصیلی 96_95، بیش از 11هزار مدرسه مجری تعالی بودند که از این تعداد 4106 مدرسه دوره اول متوسطه، 2535 مدرسه دوره دوم، 830 مدرسه فنی و حرفه ای و کاردانش و 3871 مدرسه دوره ابتدایی بودند.

زرافشان افزود: امسال طی ارزیابی ملی 504 مدرسه حایز شرایط برتر از سوی استانها تشخیص داده شدند که توسط 30 تیم ارزیابی بررسی تخصصی شدند و در نهایت55 مدرسه به مرحله نهایی راه می یابند.

وی با اشاره به جایزه ملی کیفیت گفت: سازمان ملی استاندارد هرساله جایزه ملی کیفیت را اهدا می کند. امسال با هماهنگی سازمان استاندارد تدوین نظامنامه کیفیت در مدرسه را انجام و در این جایزه ملی شرکت خواهیم کرد. بر این اساس مدارس برتر تقدیر خواهند شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از جمله امتیازات ما برای ورود به این عرصه این است که ارزیابان ما که تا کنون در درون آموزش و پرورش به بررسی مدارس می‌پرداختند به بانک ملی ارزیابان سازمان استاندارد افزوده خواهند شد گفت: ارزیابان ما می‌توانند گواهینامه ارزیابی ملی دریافت کنند و گام خوبی است تا ارزیابان حرفه ای در آینده داشته باشیم.

وی ضمن اعلام این که امسال شمار مجریان طرح تعالی به 18 هزار و 588 مدرسه افزایش می‌یابد گفت: در واقع 7 هزار مدرسه جدید اضافه می‌شوند. ما تربیت ارزیابان و مشاوران برنامه تعالی را داشتیم و مدیران و کادر آموزشی 7 هزار مدرسه جدید تحت آموزش قرار می گیرند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما برای تربیت مدرسان فراخوانی از بین مدیران مدارس و کسانی که دارای رشته تخصصی مدیریت هستند ارائه کردیم گفت: اگر مدرسان ما کلاس ضمن خدمت تشکیل دهند همانند باقی مدرسان ضمن خدمت حق الزحمه دریافت می کنند.

زرافشان ادامه داد: پس از آموزش، تیم تعالی مدرسه تشکیل خواهد شد و مدیر مدرسه تحت عنوان رهبر مدرسه تعالی انجام وظیفه می‌کند. تدوین، اجرای برنامه، ارزیابی، اصلاح و نهایتا دسترسی به اهداف برنامه در طول سال تحت برنامه صورت می‌گیرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه چندسالی است که آموزش و پرورش پای در مسیر کیفیت بخشی گذاشته و امیدواریم شاهد ارتقای کیفیت در مدارس در سال های آینده باشیم گفت: تعالی متوقف نمی‌شود و حتی مدارس متعالی موفق باز هم الگوهایی برای تعالی بیشتر خواهند داشت.

وی ادامه داد: در اجرای این برنامه نقدهایی به برنامه تعالی صورت می گیرد. ما به شکل آزمایشی این برنامه را اجرا کرده بودیم و سعی کردیم از تجارب موفق جهانی استفاده و آن را بومی سازی کنیم.

زرافشان با بیان اینکه دانش آموز باید از برنامه های با کیفیت آموزشی برخوردار باشد گفت: این برنامه ها را برای افزایش کیفیت آموزش شروع کرده ایم و بویژه برای مناطق محروم طرح هایی با مشارکت نهادهای دیگر اعم از طرح جهاد علمی را انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه تمام دستگاههای حمایتی در کمیته مناطق محروم آموزش و پرورش عضو هستند گفت: پنج استان هدف انتخاب شده و برنامه هایی برای آنها داریم. علاوه بر این 100 منطقه هدف را هم تعیین کردیم که عملکردشان از میانگین استان پایینتر است و در حال برنامه ریزی ارتقای کیفیت برای این 100 منطقه هستیم. استان های سیستان و بلوچستان ، جنوب کرمان، آذربایجان غربی، هرمزگان و خوزستان پنج استان مورد توجه اند. این 100 منطقه عمدتا در همین استانها قرار دارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: باید برای مدارس لازم التوجه برنامه خاص داشته باشیم.

زرافشان با اشاره به اینکه به ارتقای کیفیت و بهبود سبک زندگی دانش آموزان هم توجه می کنیم عنوان کرد: به عنوان نمونه اقداماتی با کمک وزارت بهداشت برای ارتقای بهداشت مدارس شبانه روزی صورت گرفت.

وی با اشاره به بحث آموزش مهارت گفت: امروز صبح در همین زمینه جلسه ای با حضور نماینده ستاد نیروهای مسلح، وزارت کار و حجت الاسلام قرائتی داشتیم. موج خوبی برای مهارت آفرینی ایجاد شده است. در این جلسه مواردی چون مهارت آموزی سربازان مطرح شد. تقاضای ما این است که فارغ التحصیلان رشته های فنی ما در رشته تخصصی خود مشغول به خدمت شوند. مواردی چون کسر خدمت سربازی هم مطرح شد که امیدواریم به نتیجه برسد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مباحث جدی طی یکسال اخیر برای اشتغال در دولت مطرح شده است. بر اساس تکلیف دولت و برنامه ششم، برنامه پنجساله توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش را تدوین کردیم که مراحل نهایی خود را طی می کند.

زرافشان با اشاره به استقرار پایه یازدهم اظهار کرد: نیازسنجی ها برای ایجاد هفت رشته جدید در کاردانش و هفت رشته جدید در فنی و حرفه ای انجام شده است. برنامه این 14 رشته آماده شده و امیدواریم برای پاسخگویی به نیازهای جامعه به سیستم اضافه شود.

وی افزود: دستورالعملی برای استفاده هنرجویان از ظرفیت شهرک های صنعتی آماده شده و امیدواریم یادگیری در محیط واقعی کار فراهم شود.

زرافشان با بیان اینکه برای سال تحصیلی آینده منابعی که برای تجهیز هنرستان ها در نظر گرفتیم 54 میلیارد تومان است که اعتبار آن ابلاغ شده گفت: اگر بودجه برسد استان ها می‌توانند تجهیرات مورد نیاز را خریداری کنند. 37 میلیارد تومان از محل خرید گاز درنظر گرفتیم که آن هم در حال تامین است. 30 میلیارد تومان هم برای کیفیت بخشی مدارس، 200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای خرید تحهیزات در بودجه دیده شده که مقدمات آن در حال انجام است.

وی افزود : امسال میزان قبولی دبیرستانی ها 84.63 درصد در خرداد بوده که 0.12 درصد افزایش را در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد. میانگین نمرات نهایی نیز 12.89 درصد بوده که نسبت به سال گذشته 0.43 درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پوشش واقعی تحصیلی در دوره اول متوسطه را به 94 درصد رساندیم گفت: در کنار شاخص "پوشش واقعی "، شاخص " پوشش گروه سنی " نیز وجود دارد. نرخ پوشش گروه سنی بررسی می کند که از دانش آموزان 12 تا 14 ساله چه کسانی در مدرسه حضور دارند که می‌توانند به علت تحصیل جهشی در دوره دوم متوسطه باشند؟ یا به علت تاخیر و بازماندگی در دوره ابتدایی مشغول باشند؟ و فقط دوره اول متوسطه را در برنمی گیرد.

زرافشان ادامه داد: بر این اساس پوشش گروه سنی دانش آموزان 12تا 14 ساله در دوره اول متوسطه به 97 درصد رسیده است. در واقع 97 درصد از افراد 12 تا 14 ساله در مدرسه حضور دارند.

به گفته وی نرخ پوشش واقعی در دوره متوسطه دوم نیز 82 درصد و نرخ پوشش گروه سنی 15 تا 17 ساله ها 87 درصد است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید برای تکمیل پوشش نرخ تحصیلی متوسطه اول پیگیری اسمی انجام دهیم گفت: اینکه در مدرسه بنشینیم تا همه بیایند ثبت نام کنند دیگر کارا نیست و باید خودمان به سراغ بازماندگان برویم. طرح مشترکی با بهزیستی در این خصوص داریم.

زرافشان با اشاره به 548هزار دانش آموز در شاخه نظری عنوان کرد: از این تعداد 120 هزار دانش آموز از پایه نهم شاخه نظری به دوره پیش دانشگاهی نرفتند و به این معناست که نخواسته‌اند دانشگاه بروند و وارد بازار کار شده‌اند. علاوه بر این 300هزار محصل دوره فنی و کاردانش داریم و یک جامعه هدف 400هزار نفری برای رشته های مهارتی و اشتغال داریم که باید روی آن سرمایه گذاری کنیم.

وی ادامه داد: تا کنون اطلاعات 200هزار دانش آموز وارد سیستم سناد نشده است اما تا کنون آمار ثبت نام در شاخه های فنی به 29.7 درصد رسیده است./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن