Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس عنان کار از اختیار برخی مسئولان خارج شده است

عنان کار از اختیار برخی مسئولان خارج شده است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: به نظر می‌رسد عنان کار از اختیار برخی از مسئولان خارج شده است و دلالان و واسطه‌گران در حال سوداگری هستند؛ اما اگر دولت و نهادهای نظارتی در این زمینه با عزم راسخ ورود کند می‌تواند این شرایط را مدیریت کند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، احد آزادی‌خواه در پاسخ به این پرسش که بنا بر این بود که بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت 4 قلم کالای اساسی تغییر کند این در حالیست که در عمل شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در همه گروه‌های کالایی هستیم آیا مجلس در این زمینه از وزیر توضیح خواسته است؟ گفت: شرایطی که در اقتصاد حاکم شده است ناشی از عملکرد یک  وزیر نیست.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت کالاهای اساسی زنجیره‌وار به همه ارکان‌های دولت ارتباط دارد، افزود: بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، گمرک و وزارت جهاد کشاورزی در افزایش نرخ کالاهای اساسی نقش دارند از این‌رو نباید یک جانبه این موضوع را بررسی کنیم و شرایط ایجاد شده را ناشی از عملکرد یک نهاد ندانیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: نمایندگان مجلس وارد فاز نظارتی در بحث قیمت‌ گذاری کالاهای اساسی شدند. برخی از مردم به مجلسیان این انتقاد را وارد می‌کنند که شما خود این قانون را وضع کردید. درست است که نمایندگان مجلس اختیار را به دولت دادند اما از سوی دیگر مقرر شد نباید قیمت‌ها از شهریور 1400 بعد از حذف ارز 4200 بالاتر برود و دادن یارانه به صورت مستقیم به مصرف کنندگان نهایی افزایش یابد.

آزادی‌خواه با بیان اینکه شرایط پیش آمده ناشی از مصوبات دولت و مجلس نیست، اذعان کرد: به نظر می‌رسد عنان کار از اختیار برخی از مسئولان خارج شده است و دلالان و واسطه‌گران در حال سوداگری هستند؛ اما اگر دولت و نهادهای نظارتی در این زمینه با عزم راسخ ورود کند می‌تواند این شرایط را مدیریت کند.

وی سیاست‌گذاری‌ها در زمینه اصلاح نظام یارانه‌ای را اصولی دانست و افزود: پیش اصلاح نظام یارانه‌ای کنترل دلال‌ها در اقتصاد 2 برابری بود و ما آن زمان یارانه را از دست داده بودیم؛ اما در حال حاضر بخشی از این یارانه در اختیار مردم قرار داده می‌شود.
به گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی؛ مجلسیان اصلاح نظام یارانه‌ای را قبول دارند و بر این باورند که سیاست پسندیده‌ و قابل دفاعی است اما شیوه اجرای این سیاست درست نیست. از این جهت که بنا بود دولت کالا برگ در اختیار مردم قرار بدهد نه پول نقد.

آزادی‌خواه اعطای یارانه نقدی به مردم را یکی ازعوامل ایجاد کننده تورم در کشور دانست و افزود: وقتی کالا برگ در اختیار مردم قرار بگیرد دیگر تورم ایجاد نمی‌شود و مایحتاج اولیه آنها از طریق کالا برگ تهیه و تامین می‌شود.

نماینده مردم ملایر در پاسخ به این پرسش که ما سال‌ها تلاش کردیم که از اقتصاد کوپنی فاصله بگیریم آیا دادن کالا برگ به مردم نوعی حرکت به سمت اقتصاد کوپنی است؟ افزود: من در این زمینه نمی‌توانم اظهار نظر کنم و دیدگاه من این است که کالا برگ کنترل کننده تورم در کشور است./ ایلنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن