Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس دولت‌ها به حل ریشه‌ای فساد ورود نکرده‌اند

دولت‌ها به حل ریشه‌ای فساد ورود نکرده‌اند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: تورم در حوزه‌های مختلف، ریشه‌های مختلفی دارد اما به جای اینکه برای هر قسمت از متخصص آن حوزه استفاده کنیم، یک نسخه برای همه حوزه‌ها می‌پیچیم.

به گزارش "همدان‌نیوز"، حسن لطفی با بیان اینکه ما چند چالش اساسی در کشور داریم که همه مسایل را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی، فساد اداری است که متاسفانه نه دولت‌ها به حل ریشه‌ای آن ورود کرده‌اند و نه مجلس تا کنون اقدامی در این خصوص داشته است. فساد اداری، سرمنشاء همه مشکلات کشور است که متاسفانه نه تنها ریشه‌کن نشده است بلکه روز به روز گسترش هم پیدا می‌کند.
او در ادامه افزود: جایی که فساد اداری رخ می‌دهد به دنبال آن فساد اقتصادی را هم شاهد هستیم و در جایی که فساد اقتصادی هم رخ دهد، فاصله طبقاتی به وجود می‌آید و یا تورم کاملا وابسته به ساختارهایی است که در این چرخه شاهد هستیم؛ بنابراین در حالی که می‌توان این مشکلات را ریشه‌ای حل کرد اما اقدام مثبتی در این خصوص برداشته نمی‌شود.
راهکار کنترل تورم در حوزه‌های مختلف، متفاوت است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اتخاذ روش‌های ثابت در حوزه‌های مختلف تورمی، اظهار کرد: تورم در حوزه‌های مختلف، ریشه‌های مختلفی دارد اما به جای اینکه برای هر قسمت از متخصص آن حوزه استفاده کنیم، یک نسخه را برای همه حوزه‌ها می‌پیچیم. مثلا تورم در حوزه مواد غذایی چه ربطی به تورم در حوزه آهن و سیمان دارد؟ همچنین در حوزه خودرو وقتی واردات را ممنوع و دو شرکت که محصولات بی کیفیتی را ارائه می‌دهند را تقویت می‌کنیم، طبیعتا وضع از این بهتر نخواهد شد؛ پس نباید این موارد را به اقتصاد ربط داد. کجای دنیا دیدید که قرعه کشی کنند و بعد از یک سال ماشین تحویل مردم دهند! ما اگر می‌خواهیم مشکل خودرو حل شود باید ورادات خودرو را ادامه دهیم و مردم بر اساس درخواست و نیاز خود خودرو بخرند.
بانک‌های خصوصی عامل افزایش نقدینگی هستند
لطفی با تاکید بر لزوم کنترل نقدینگی در کشور، گفت: ما در حوزه کنترل نقدینگی هم موفق نبودیم؛ تا زمانی که بانک‌های خصوصی و موسسات مالی، مدیریت نشوند، مسلم است که نقدینگی افزایش پیدا می‌کند و این نقدینگی یک روز به خودرو، روز دیگر به مسکن و یک روز هم وارد حوزه ارز می‌شود. پس لازم است کسانی که باعث رشد نقدینگی شده اند، کنترل شوند.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مافیایی در بدنه دولت، شرکت‌های دولتی و بانک ها داریم که مرفه ترین اقشار جامعه هستند و یک عده را در شرکت‌های عمومی غیر دولتی مثل سازمان تامین اجتماعی و هلدینگ‌های این سازمان و هلدینگ های بانک‌ها و شهرداری ها و … دارند که بخش خصوصی توان رقابت با آنها را ندارد. بنابراین مجموعه این عوامل دست به دست هم داده و شرایط فعلی کشور را به وجود آورده است.
مجلس و دولت برنامه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی جامعه ندارند
لطفی در پایان خاطرنشان کرد: یک سال و شش ماه از عمر مجلس می گذرد اما برنامه‌ای برای کنترل نقدینگی، تورم و ساماندهی شرکت های دولتی ندارد. من چند بار به آقای قالیباف هم تذکر دادم که این مجلس تا کنون سه ساعت جلسه اقتصادی برای حل مشکلات جامعه نداشته است؛ البته منظور من این نیست که وزیر را دعوت کنیم تا گزارش دهد، بلکه باید راهکار ارائه دهیم. متاسفانه نه مجلس و نه دولت برنامه کارشناسی شده مشخصی برای کنترل تورم، کنترل نقدینگی، حقوق‌های نجومی و مافیایی که زندگی برخی  و آینده فرزندان برخی دیگر را تضمین کرده‌اند، ندارند./ شفقنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن