Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس رسیدگی بدون نوبت به جرائم انتخاباتی در همدان

رسیدگی بدون نوبت به جرائم انتخاباتی در همدان

رئیس‌کل دادگستری استان همدان انتخابات را مظهر حاکمیت قانون در کشور خواند و اعلام کرد: در صورت بروز و احراز جرائم انتخاباتی نامزدها پس از تشکیل پرونده، به سرعت و بدون نوبت در شعب تخصصی انتخابات به آن رسیدگی خواهد شد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، محمدرضا عدالتخواه در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان همدان و دومین جلسه ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی استان همدان، برگزاری مطلوب انتخابات را یکی از بزرگترین افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: در کشور تقریباً هر دو سال انتخابات در عرصه‌های مختلف برگزار می شود و مردم به صورت مستقیم مسئولان کشور را انتخاب می‌کنند که این میزان از مردم‌سالاری دینی و نقش آفرینی مردم در تعیین سرنوشت کشور در دنیا بی‌نظیر است.
وی هدف از برگزاری ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی استان همدان را پیش‌بینی اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع جرم دانست و ادامه داد: باید نقاط آسیب‌پذیر حوزه‌های مختلف در فضای انتخابات شناسایی و تذکرات و توصیه‌های لازم در قالب جلسات توجیهی به مسئولان، کاندیداها و مسئولان ستاد آنها ارائه شود.
عدالتخواه با تأکید بر اینکه شعارهای انتخاباتی باید توأم با عزت آفرینی، عاقلانه و حکیمانه باشد، بیان کرد: نامزدها نباید برنامه‌های غیرقابل اجرا و بدون شناخت از ظرفیت‌ها و خلأهای حوزه خود را تنها برای کسب آراء مردم ارائه دهند بلکه باید توقعات در حد مقدورات قانونی باشد برهمین اساس باید افراد در جهت رونق اقتصادی، جهش تولید و براساس بسترهای موجود برنامه‌ریزی کنند.
وی انتخابات را مظهر حاکمیت قانون در کشور خواند و خاطرنشان کرد: هیچ کس نباید خود را فراتر از قانون بداند چراکه ملاک در کشور ما اجرای قانون است به همین علت نامزدها باید با اجرای قانون، انتخاباتی سالم و پرشور برگزار کنند.
عدالتخواه تبلیغات زودهنگام به ویژه در فضای مجازی، استفاده از امکانات دولتی و عمومی، دیوارنویسی، فریب و اغواگری در شعارهای تبلیغاتی را از جمله جرائم پرتکرار در جریان انتخابات دانست و تأکید کرد: هدف اصلی از این تأکیدات و توصیه‌ها عدم تشکیل پرونده برای نامزدها در دوران انتخابات است اما در صورت بروز و احراز جرم به سرعت و بدون نوبت در شعب تخصصی انتخابات به آن رسیدگی خواهد شد.
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان نیز با بیان اینکه در حوزه انتخابات باید با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه در راستای برگزاری انتخاباتی سالم با حفظ امانت‌داری حرکت کنیم، گفت: دستگاه قضایی در راستای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی سازوکارهای را اتخاذ کند تا بسترهای شکل‌گیری جرائم این حوزه مرتفع شود و بتوانیم تا حد ممکن از خسارات آن پیشگیری کنیم.
عباس نجفی با اشاره به شکل‌گیری شعب تخصصی جرائم انتخاباتی در تمام حوزه‌های قضایی استان، افزود: با توجه به اینکه عمده تخلفات این دوران، در بستر فضای مجازی شکل می‌گیرد تلاش بر این است تا با همکاری پلیس فتا اقدامات این حوزه رصد و کنترل و با متخلفان با قاطعیت برخورد شود.
وی محل استقرار ستادهای تبلیغاتی را یکی از مشکلات انتخاباتی دانست و اظهار کرد: به شورای تأمین استان ابلاغ شده تا از استقرار ستادهای تبلیغاتی در رینگ مرکزی شهر جلوگیری شود همچنین محل‌های مشخص برای تمامی کاندیداها در سطح شهر طراحی خواهد شد تا ضمن حفظ زیبایی شهر، از تخلفات این حوزه مانند الصاق پوسترهای تبلیغاتی در اماکن دولتی و خصوصی پیشگیری به عمل آید.
نجفی در ادامه بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور صیانت از سلامت رأی دهندگان کلیه فرمانداران حوزه‌های انتخابیه باید با استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود سازوکارهای لازم را برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در روز اخذ رأی فراهم کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت رسانه‌ها به ویژه صداوسیمای مرکز استان در راستای آگاهی بخشی عموم مردم در زمینه جرائم و تخلفات انتخاباتی استفاده شود تا بتوانیم تا حد ممکن از آسیب‌ها و مخاطرات این حوزه پیشگیری کنیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن