Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس امور به سمت توافق ایران و آمریکا پیش‌ می‌رود

امور به سمت توافق ایران و آمریکا پیش‌ می‌رود

به عقیده شنقیطی، امور به سمت توافق تدریجی بین دو طرف در حال پیشروی است، که با رفع تدریجی تحریم‌های آمریکا در مقابل بازگشت تدریجی تهران به تعهداتش در برجام، شروع می‌شود.

به گزارش "همدان‌نیوز"، الجزیره نوشت: به گفته محمد مختار الشنقیطی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه قطر، اظهارات جو بایدن در مورد اینکه ایالات متحده تحریم‌های ایران را قبل از بازگشت تهران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برطرف نمی‌کند، از اهمیت زیادی برخوردار بود.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: وی در گفتگو با الجزیره با اشاره به اظهارات مقام های آمریکا و اسرائیل درمورد قریب الوقوع بودن دستیابی تهران به بمب اتمی، شرط قاطع ایران برای رفع تحریم‌های آمریکا قبل از بازگشت به توافق هسته ای، را در راستای «اهداف مذاکره ای» بین دو طرف دانست.
به عقیده شنقیطی، امور به سمت توافق تدریجی بین دو طرف در حال پیشروی است، که با رفع تدریجی تحریم‌های آمریکا در مقابل بازگشت تدریجی تهران به تعهداتش در برجام، شروع می‌شود.
این در حالی است که بلومبرگ از مسئولان دولت بایدن نقل کرد که این دولت به دنبال کاهش تحریم‌های مالی ایران، بدون برطرف کردن تحریم‌های فروش نفت این کشور است. به علاوه دولت بایدن تلاش می‌کند از صندوق بین المللی پول برای دادن وام به تهران در راستای کاهش پیامد‌های کرونا، حمایت کرده و تحریم‌هایی که در مسیر کمک رسانی به ایران برای مقابله با ویروس کرونا موثر هستند را برطرف کند.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم ۲۱ فوریه را موعد نهایی توقف اجرای پروتکل الحاقی دانست.
از سوی دیگر، به گفته علی اکبر دارینی، پژوهشگر مسائل ایران و آمریکا، مجلس ایران اخیرا قانونی را تصویب کرده که براساس آن، رفع تحریم‌های آمریکا علیه تهران، بخش جدایی ناپذیر توافق هسته‌ای است و در صورت برطرف نشدن تحریمها، تهران به کاهش تعهدات برجامی اش ادامه می‌دهد.
دارینی افزود: «اگر تحریم‌ها تا ۲۱ فوریه برطرف نشود، اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران، داده نخواهد شد.»
در مقابل، توماس کانتریمان، معاون وزیر خارجه سابق آمریکا در امور امنیت بین الملل و جلوگیری از انتشار سلاح اتمی، تاریخ مذکور توسط مسئولان ایرانی را قطعی ندانسته و معتقد است جمهوری اسلامی می‌تواند در این زمان تعدیل ایجاد کند./

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن