Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس احتمال اعزام زائران اربعین به عراق از مرز خسروی

احتمال اعزام زائران اربعین به عراق از مرز خسروی

رئیس ستاد مرکزی اربعین از احتمال تردد زائران اربعین از مرز خسروی به عراق خبرداد و گفت: اگر این امر محقق نشود قرار است حداقل از این مرز برای تردد وسایل نقلیه استفاده شود.

به گزارش "همدان نیوز"، حسین ذوالفقاری در چهارمین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین که ظهر امروز در سازمان حج و زیارت برگزار شد اظهار کرد: امیدوارم ایام مربوط به اربعین هر کجا هستیم از این روحیه صیانت کنیم. امیدوارم در عمل نیز برای صیانت از فرهنگ واقعی تشیع اقداماتی انجام دهیم تا اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای شده که برخی کشورها به‌صورت سازمان‌یافته در موضوعات مختلف اثرگذاری دارند به‌عنوان مثال سعودی‌ها با حجاج به‌گونه‌ای برخورد می‌کنند که رفتار زائران به خود آنها جلب می‌شود در حالی که این امر از روی حیله و فریب آنهاست.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: سال 64 در جمعی به این نکته اشاره کردم که اگر ما به 50 درصد مسلمانی‌مان عمل کنیم به مدینه فاضله‌ای دست می‌یابیم که همه از ما می‌پرسند "چگونه به این وضعیت دست یافته‌اید؟". از خداوند می‌خواهیم به ما کمک کند تا بتوانیم در اربعین اخلاص، صداقت، و خدمت‌گزاری را دنبال کنیم.

وی افزود: همه اقداماتی که کمیته‌ها در حوزه اسکان، جاده و... انجام می‌دهند در دست کار است ولی شیوه و نتیجه این مسیر در حوزه فرهنگی و معنوی اربعین باید شکل بگیرد. امسال در تلاش هستیم در مرزهای ورودی و ستادهای استانی کیفیت اقداماتمان را تقویت کنیم تا تصویر مثبتی بر کسانی که از خاک ایران عبور می‌کنند گذاشته باشیم.

ذوالفقاری با ابراز اینکه اگر هدایت و ساماندهی از سوی کمیته فرهنگی اربعین صورت نگیرد آسیب‌هایی به‌وجود می‌آید گفت: اعلام کرده‌ایم اگر فردی خارج از ستاد اربعین فعالیتی انجام دهد و دردسرساز شود وی را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد، این در حالی است که نمی‌خواهیم همه درها بسته شود تا جلوی کمک‌ها و استعدادها و افراد مختلف گرفته شود اما این امور باید در یک هدایت و ساماندهی کلی باشد.

وی گفت: به‌طور حتم باید از عدم ایجاد فرقه‌گرایی، سیاست‌زدگی و بحث‌های غیردینی و غیراربعینی صیانت کنیم؛ از سوی دیگر این کار ساده‌ای نیست که هم ساماندهی داشته باشیم و هم جلوی کارها و استعدادهای بخش‌های مختلف را نگیریم.

وی با اشاره به اینکه سعودی‌ها در عراق سرمایه‌گذاری‌ می‌کنند گفت: اربعین یک فرصت مهم است اما اکنون برای اقناع مردم کشور ما همکاری می‌شود و این نقطه ضعف ماست؛ دشمنان تا آنجایی که می‌توانند علیه کشور و نظام اقدام می‌کنند و از سوی دیگر توپ را در زمین ما می‌اندازند از این رو بهتر است از فرصت اربعین به‌صورت بهینه استفاده کنیم.

ذوالفقاری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه "امیدواریم موضوعات معرفتی و آموزش‌ها را از اول محرم آغاز کنیم"، گفت: برای لغو ویزای زائرین باید سفر را مدیریت کنیم؛ ممکن است زیرساختهای ما مشکلی نداشته باشد اما زیرساختهای عراق آمادگی کافی را ندارند بنابراین باید از نظر زمان و عبور زائران از مرزها مدیریت سفر صورت گیرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: امسال باید در یک‌سری استانها ممنوعیت ایجاد کنیم تا زائران از مرز مهران عبور نکنند و مردم را به استفاده از مرزهای جنوبی هدایت کنیم. همچنین قرار است براساس قول بانک مرکزی ارز داخل کشور ارائه شود چرا که از ابتدا با دریافت ارز داخل عراق مخالف بودیم. در عراق بستری برای ارائه ارز به‌صورت ساده و روان انجام نمی‌شود.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: قرار است به‌دلیل آماده شدن طرح تفصیلی مرزها جانمایی قطعی صورت گیرد و به استانها مکان ثابتی ارائه شود تا ساخت و سازهای آنها نیز براساس «نقشه‌تیپ» که به آنها ارائه می‌شود باشد.

وی افزود: کارهای دیگری نیز در حال انجام است از جمله اینکه یک خیر قصد ایجاد یک سایبان به‌وسعت 10 هزار مترمربع در مرز مهران را دارد. همچنین قرار است به حجم آب و به کارهای زیرساختی دیگری بپردازیم. هفته گذشته نیز در جلسه سازمان برنامه و بودجه مقداری اعتبار برای بهبود زیرساختها به‌ویژه برای ایجاد استراحتگاه و پارکینگ، در نظر گرفته شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه "برای ایام منتهی به اربعین 80 درصد حمل‌ونقل کشور را در مرزها فعال کردیم"، گفت: در این خصوص راهکارهای دیگری داریم مانند این که اتوبوسها بعد از انتقال زائران به مرز، به مبدأ خود بازگردند تا تردد بین‌شهری مردم دچار مشکل نشود.

وی افزود: ما اتوبوسهای شهری را با دلهره فعال می‌کنیم چرا که از نظر پلیس آنها اتوبوسهای غیرشهری نیستند و اگر حادثه‌ای رخ دهد مشکلاتی به‌وجود خواهد آمد.

ذوالفقاری در ادامه سخنان خود با ابراز اینکه اگر لغو روادید برای کل سال باشد مشکلات کمتر خواهد شد گفت: ما از عدم صدور ویزا استقبال می‌کنیم اما برای مدیریت مرزها باید از زائرین ثبت‌نام به‌عمل آوریم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین درباره مرز خسروی گفت: مسئله اصلی درباره مرز خسروی، مسئله امنیت است و عراق برای تأمین امنیت علاوه بر پوشش منطقه باید لایه‌های کنترلی را به‌سمت غرب محور هدایت کند که این محدوده در حدود 100 کیلومتر است.

ذوالفقاری گفت: در عین حال اعلام شده که تا یک ماه آینده از سوی عراق نامه رسمی برای استفاده از این مرز ارائه خواهد شد، در این صورت تردد زائران را آغاز می‌کنیم چرا که رونق گرفتن این محور بار را از سوی مرز مهران برمی‌‌دارد، در غیر این صورت نیز قرار است حداقل بتوانیم برای تردد وسایل نقیله از مرز خسروی استفاده کنیم، بنابراین در صورتی که از امنیت زائران در این مسیر اطمینان حاصل کنیم یک ثانیه هم درنگ نخواهیم کرد.

وی افزود: باید میزان تغذیه را به دو نیم برابر و اسکان را به یک و نیم برابر افزایش دهیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز زائران باشیم بنابراین امسال کار ما سخت است چرا که با وجود ارائه ویزا می‌دانستیم حدود دو میلیون زائر قصد عزیمت به عراق را دارند ولی امسال شرایط سخت‌تر است و خودمان را برای جمعیتی بیشتر آماده می‌کنیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن