Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس حداقل حقوق کارگران تنها پاسخگوی هزینه زندگی یک کارتن‌خواب است

حداقل حقوق کارگران تنها پاسخگوی هزینه زندگی یک کارتن‌خواب است

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: حداقل دستمزد در شرایط کنونی باید ۳میلیون تومان باشد و دولت می‌تواند با حذف یارانه ثروتمندان یا امتیازهایی که برای اقشار مرفه در نظرگرفته، راهکاری برای حمایت از نیازمندان بیندیشد.

به گزارش "همدان نیوز"، حسن لطفی با تاکید بر اینکه کارگران در کشور ما بسیار مظلوم واقع شده‌اند، گفت: متاسفانه به‌جای آنکه هزینه‌های تولید را اصولی کاهش دهیم، همه چیز را رها کرده‌ایم و تنها به کارگر چسبیده‌ایم و کارفرمایان سعی می‌کنند حقوق ناچیز به کارگر بدهند تا هزینه تولید را کاهش دهند.

لطفی با انتقاد از میزان حداقل دستمزد در شرایط کنونی گفت: اگر شرایط هزینه‌های زندگی و گرانی‌ها را در نظر بگیریم، مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان که حداقل حقوق یک کارگر است، فقط پاسخگوی هزینه‌های زندگی یک کارتن‌خواب است. فردی که اجاره خانه نمی‌دهد و زن و فرزند هم ندارد. بنابر این این دستمزد اجحاف در حق کارگران زحمتکش است.

وی با طرح این پرسش که آیا یک کارگر می‌تواند با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان زندگی کند، گفت: شورای عالی کار با تعیین چنین حداقل دستمزدی عملاً تصمیمات ناعادلانه می‌گیرد. اینکه کارفرمایان بهانه می‌کنند که هزینه‌های تولید بالاست و توان پرداخت دستمزد نیروی کار را ندارند، ظلمی است که در حق کارگر صورت می‌گیرد.

نماینده رزن تصریح کرد: دولت و کارفرمایان باید بپذیرند که کارگر مانند ماشین‌آلات در بخش تولید نیست. باید بپذیریم که کارگر ابزار تولید نیست بلکه انسانی است که باید کرامت انسانی‌اش حفظ شود و این کرامت انسانی با پرداخت دستمزد واقعی حفظ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قرار نیست کارگر مانند ماشین‌آلات تولید باشد که هرگاه نخواستند آن را دور بیندازند یا تعویض کنند، گفت: اگر می‌خواهند هزینه‌های تولید را کاهش دهند بهتر است معافیت‌های مالیاتی یا بیمه‌ای برای تولیدکننده در نظر بگیرند یا کارفرمایان سود کمتری ببرند. این درست نیست که بار مشکلات را بر دوش کارگر بگذاریم.

لطفی با اشاره به اینکه امروزه کسب ثروت ناشی از فرصت‌طلبی و سوءاستفاده از بحران‌های اقتصادی است، گفت: کدام کارفرمایی را سراغ دارید که از صبح تا شب در کارخانه زحمت کشیده باشد و در مدت کوتاهی به سود بالایی دست پیدا کرده باشد؟ بنابراین کارفرمایانی که از اوضاع نامناسب و بحران‌های اقتصادی به جایی رسیده‌اند، بهتر است اکنون حقوق کارگران را در نظر بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ اعتقادی به حداقل دستمزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ندارم، گفت: حداقل دستمزد در شرایط کنونی باید ۳میلیون تومان باشد و دولت می‌تواند با حذف یارانه ثروتمندان یا امتیازهایی که برای اقشار مرفه در نظرگرفته، راهکاری برای حمایت از نیازمندان بیندیشد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن