Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس رشد حقوق و دستمزد در سال آینده 20 درصد اعلام شد

رشد حقوق و دستمزد در سال آینده 20 درصد اعلام شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ از رشد ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد در بودجه سال آینده خبر داد و گفت: «خالص بدهی دولت تا پایان سال گذشته ۱۴۳ هزار میلیارد تومان است»که این اعداد نشان می‌دهد، بدهی در محدوده قابل قبولی است.

به گزارش "همدان نیوز"، نخستین نشست خبری کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 کل کشور امروز(یکشنبه 23 دی ماه) با سخنرانی مهدی مفتح سخنگوی این کمیسیون برگزار شد.

بنابراین گزارش مفتح در ابتدای  این نشست خبری به ارائه آمار و ارقام بخش‌های مختلف بودجه سال 98 پرداخت و گفت: مجلس شورای  اسلامی مهمترین جزء از فرایند رسیدگی به بودجه سال 98  -که بررسی در کمیسیون تلفیق بودجه است- را از روز گذشته آغاز کرده و نمایندگان طبق آیین‌نامه داخلی مجلس دو هفته که البته قابل تمدید تا 4 هفته است جهت بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق فرصت دارند تا گزارش کمیسیون تخصصی را رسیدگی و جمع‌بندی مطالب به عنوان گزارش کمیسیون تلفیق در  صحن علنی مطرح شود.

وی با بیان اینکه دولت بودجه در دست بررسی را در دو سطح به مجلس تقدیم کرده است، افزود: سقف اول 407 هزار میلیارد تومان و با پیش بینی برخی از ارقام که اگر محقق شوند 40 هزار میلیارد تومان دیگر به این رقم اضافه خواهد شد و در مجموع به 447 هزار میلیارد تومان خواهد رسید، البته بررسی های بودجه در کمیسیون در همان سقف نخست 40 هزار میلیارد تومان صورت می گیرد.

رشد 20 درصدی حقوق و دستمزد در بودجه 98

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی به دو بخش "درآمدهای اصلی" و "مصارف" بودجه سال 98 اشاره کرد و افزود: "منابع اختصاصی و شرکت ها" در بخش منابع عمومی می‌گنجند که اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است  و در بخش مصارف نیز "هزینه های جاری" رقمی معادل 320 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت رشد آن به سال قبل 9 درصد است و تنها بخش رشد یافته در این جزء، رشد 20 درصدی حقوق و دستمزد است و از آنجا که اقلام دیگر رشد نداشته اند، کل رقم رشد 9 درصد می شود.

رشد صفر درصدی بودجه عمرانی 98 نسبت به 97

سخنگوی مفتح کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: برای بخش عمرانی بودجه سال 98 رقم 62 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که رقمی معادل سال 97 با رشد صفر درصد است، همچنین در بخش تملک دارایی رقم 25 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که این رقم نسبت به سال قبل 19 درصد کاهش پیدا کرده است و در حوزه بازپرداخت اوراق مالی 19.2 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

54 دلار؛ پیش بینی قیمت هر بشکه نفت در بودجه 98 

مفتح درخصوص اعداد و ارقام پیش بینی شده در رابطه با میزان کسب درآمدهای دولت، توضیح داد: در حوزه درآمد مالیاتی 126 هزار میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده است، درواقع باید بتوانیم این میزان درآمد مالیاتی داشته باشیم. همچنین در حوزه درآمد حاصل از صادرات نفت صادرات نفت میانگین 1.5 میلیون بشکه در روز و قیمت هر بشکه 54 دلار در نظر گرفته شده است، همچنین تاثیر قیمت ارز به ریال، دلار به ریال برای کالاهای اساسی 4200 تومان و برای کالاهای دیگر 8 هزار تومان در نظر گرفته شده است که به طور متوسط 5500 تومان می شود و به این ترتیب امکان تحقق درآمدهای دولت فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید بخشی از ارقام حاصل از درآمد نفتی و ارزی براساس قوانین بالادستی و قانون برنامه توسعه به صندوق توسعه ملی واریز شود، اضافه کرد: سال آینده 20 درصد از این درآمدها به صندوق واریز خواهد شد، البته 14.5 درصد نیز برای شرکت نفت و مابقی در کل بودجه تقسیم خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 با بیانی دیگر تقسیم بودجه برای شرکت نفت و صندوق توسعه ملی را توضیح داد و گفت: حدود 6.6 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی و 4.8 میلیارد دلار به شرکت نفت و گاز تخصیص پیدا خواهد کرد و سهم دولت رقمی حدود 21.7 میلیارد دلار خواهد شد که به این ترتیب درآمد ارزی کشور تقسیم بندی می شود.

مفتح در ادامه اظهارات خود بیان کرد: در لایحه بودجه سال 98 تلاش شده تا اعداد و ارقام واقع‌بینانه گنجانده شوند، چراکه باید درصد تحقق این اعداد را بالا برد، البته در کمیسیون تخصصی و کمیسیون تلفیق به طور ریز و دقیق این ارقام بررسی خواهند شد تا اطمینان حاصل شود که این اعداد تحقق پذیر خواهند بود.

وی با بیان اینکه در فرآیند بررسی لایحه بودجه سال 98 وقت وسیعی برای بررسی کلیات لایحه گذاشته شده است، توضیح داد: امروز صبح نماینده دولت به طور کامل از ارقام، اعداد، اهداف و موارد مرتبط به بخش درآمدی و هزینه ای و استدلال های خود در مورد ارقام پیش بینی شده صحبت کرد. پس از آن نمایندگان مجلس مخالفت ها و موافقت های خود را درباره این کلیات بیان کردند. پس از آن نیز در جلسات آتی دیوان محاسبات دیدگاه خود را ارائه خواهد کرد. همچنین مرکز پژوهش های مجلس نگاه کارشناسانه خود را در رابطه با کلیات و جزئیات لایحه مطرح می کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از بررسی موضوعاتی همچون چگونگی رشد حقوق کارمندان و نحوه حمایت از افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و تحقق اهداف بالادستی در بخش بررسی کلیات بودجه سال 98 خبر داد.

اتمام بررسی لایحه بودجه98 تا 3 هفته دیگر

وی همچنین از اتمام بررسی تمامی آن تا سه هفته دیگر خبر داد و درخصوص بدهی های دولت توضیح داد: یکی از نکات مهم در بودجه سنوات، بدهی های ایجاد شده برای دولت است. این بدهی ها شامل انواع اوراق فروخته شده و بدهی به سازمان تامین اجتماعی و موارد دیگر می شود.

بدهی های دولت در سال 96 چقدر است؟

مفتح ادامه داد: طبق "بند (ب) ماده یک قانون رفع موانع تولید"، دولت مکلف است گزارش سالانه بدهی ها و مطالبات خود را پس از تایید سازمان حسابرسی به همراه لایحه بودجه سال قبل به مجلس ارائه دهد. این تکلیف امسال توسط دولت انجام و گزارش مطالبات و بدهی های دولت تا 29 اسفند 96 به مجلس ارائه شد که براساس این گزارش بدهی دولت بالغ بر 282.8 هزار میلیارد تومان و مطالبات دولت تا 29 اسفند 96 بالغ بر 139 هزار میلیارد تومان است، بنابراین خالص بدهی دولت 143 هزار میلیارد تومان می شود که رقم بزرگی محسوب نمی شود، در حالی که اذهان عمومی بدهی بالایی برای دولت متصور است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 اضافه کرد: در قانون آمده است که بدهی های دولت در سه طبقه تقسیم بندی می شود، این طبقه بندی شامل بدهی دولت به "اشخاص حقوقی و خصوصی و تعاونی"، "موسسات و نهادهای عمومی و غیردولتی" و "بانک ها و موسسات مالی و اعتباری" است، در واقع بدهی 143 هزار میلیارد تومان دولت به این سه بخش است.

وی ادامه داد: بدهی دولت به اشخاص حقوقی، خصوصی و تعاونی حدود 60 هزار میلیارد تومان و به موسسات و نهادهای عمومی و غیردولتی حدود 69.4 هزار میلیارد تومان، همچنین بدهی دولت به بانک ها و موسسات مالی و اعتباری 86.1 هزار میلیارد تومان است.

بدهی دولت به بانک ها 49.7 هزار میلیارد تومان و بدهی دولت به بانک مرکزی بالغ بر 42.4 هزار میلیارد تومان می شود، بنابراین این تصور که دولت بدهی فراوانی دارد، اشتباه است

بدهی دولت به بانک مرکزی بالغ بر 42.4 هزار میلیارد تومان است

مفتح از بُعد دیگر ارقام و اعداد بدهی های دولت را عنوان کرد و گفت: بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی حدود 69.3 هزار میلیارد تومان و با اشخاص دارنده اوراق بدهی (سررسیده نشده) در حدود 55.8 هزار میلیارد تومان، همچنین بدهی دولت به بانک ها 49.7 هزار میلیارد تومان و بدهی دولت به بانک مرکزی بالغ بر 42.4 هزار میلیارد تومان می شود، بنابراین این تصور که دولت بدهی فراوانی دارد، اشتباه است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 با بیان اینکه اوراق بهادار از سال 92 تا پایان 97 بالغ بر 136هزار میلیارد تومان منتشر شده است، افزود: آنچه که دولت در لایحه بودجه 97 پیش بینی کرده که اگر در مجلس تصویب بشود، مبلغی بالغ بر 77 هزار میلیارد تومان خواهد بود که البته در برنامه ششم توسعه کشور 44.5 هزار میلیارد تومان است، در واقع حداکثر سقفی که در بودجه سال 97 می توانیم تصویب کنیم 44.5 هزار میلیارد تومان است و برای تسویه اوراق در سال 98 نیز دولت اعداد و ارقامی را پیش بینی کرده است تا بدهی هایش بابت این اعداد و ارقام افزایش پیدا نکند و در حد قابل قبول بماند و روش تامین مالی را بتوانیم داشته باشیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن