Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس پیش‌بینی پرداخت حق‌الکشف به کارمندان گمرک در مجلس

پیش‌بینی پرداخت حق‌الکشف به کارمندان گمرک در مجلس

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد کشور از تدوین طرحی برای اختصاص حق الکشف به کشف کنندگان کالاهای قاچاق و یا هرگونه فساد در کشور خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز"، امیر خجسته در تشریح نشست روز گذشته فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد مجلس شورای اسلامی با رئیس گمرک، گفت: در ادامه بررسی مسائل گمرک و ورودی قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی جلسه ای روز گذشته با حضور مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک برگزار شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش از این جلسه ای با وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شده بود که در این جلسه قرار شد تمام موارد و مسائل مطروحه مربوط به گمرک در جلسه ای جداگانه برگزار و به صورت ویژه و اقتصادی اصلاح گمرک به نتیجه برسد، افزود: در این نشست رئیس سازمان گمرک گزارشی درباره حجم قاچاق و ضمانت نامه ها ارائه کرد و نقاط ضعف گمرک که ذهن تمامی مردم را به خود مشغول کرده مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: زمان معینی برای وزیر امور اقتصادی و دارایی مشخص شده تا گمرک را در اولویت خود قرار داده و تمام مجموعه گمرک که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزیر امور اقتصادی و دارایی بوده اصلاح شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقیق و تفحص از مجموعه گمرک در مجلس کلید خورده است، تاکید کرد: این تحقیق و تفحص فرصتی برای اجرای قانون و مبارزه با فساد است که باید این فرصت ها را مغتنم شمرده و سامانه جامع گمرکی را اجرا و ایکس ری ها را اصلاح کرد.

وی با اشاره به قاچاق های کلان همانند ورود چند هزار خودرو و کانتینر که از مبادی رسمی وارد کشور شده است، افزود: همه معتقد هستند که از مبادی رسمی قاچاق کالا شکل می گیرد که باید اصلاح شود.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد با بیان اینکه مقرر شده رئیس جدید گمرک کشور هفته آینده برنامه های خود را در حوزه ساماندهی گمرک ارائه دهد، ادامه داد: مجلس با تمام قدرت موضوع قاچاق را بررسی می کند تا مشخص شود که قاچاق از مبادی رسمی، غیررسمی و مناطق آزاد چگونه انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه عزم رئیس جدید گمرک جزم است تا مسائل و مشکلات گمرک کل کشور را برطرف کند، تصریح کرد: شبکه هایی که در گمرک وجود دارد اعم از مالیاتی و ثبت سفارش با یکدیگر لینک نبوده و هر کدام به صورت جزیره ای عمل می کند که این خطر جدی برای کشور است.

خجسته با بیان اینکه یکی از راه های مقابله با قاچاق این است که اطلاعات تمامی سامانه ها به یکدیگر لینک و تبادل شود، افزود: گمرکات کشور باید به دستگاه های پیشرفته مجهز شوند و اینکه تاکنون این اتفاق رخ نداده دلیل بر این بوده که اهدافی پشت پرده وجود دارد چرا که در تمام دنیا از زمانی که کالا از مبدا حرکت می کند تحت کنترل و نظارت قرار می گیرد و گمرکات ایران نیز باید به تجهیزات پیشرفته دنیا مجهز شوند.

وی با تاکید بر اینکه عده ای قاچاقچی با رانت اطلاعاتی و استفاده از اصحاب ثروت و قدرت سوءاستفاده می کنند، گفت: دست های پشت پرده باید قطع شوند تا سوءاستفاده از گمرکات به حداقل میزان ممکن برسد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرحی در مجلس پیش بینی شده تا حق الکشف برای کارمندان گمرک در نظر گرفته شود، تصریح کرد: هر شخصی که کالای قاچاق کشف کرد باید به آن حق الکشف پرداخت شود البته باید به هر شخصی که فسادی را کشف می کند حق الکشف پرداخت شود.

خجسته با تاکید بر استفاده همه ظرفیت ها برای جلوگیری از ورود کالا قاچاق به کشور اظهار کرد: بنابر قانون و ماده 22 آئین دادرسی نظارت بیشتری بر امکانات و نیروهای انسانی مشغول به خدمت گمرکات کشور باید انجام گیرد تا از بروز فساد کاسته شود.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا از مبادی رسمی وارد کشور می شود افزود: گمرک بیشترین نقش را می تواند در مقابله با قاچاق کالا داشته باشد که در صورت اصلاح از گمرک حمایت می کنیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه طرح ضوابط پرداخت با  موارد قانونی و شرعی حق الکشف کالای قاچاق تدوین و به مجلس ارائه شده بیان کرد: در بسیاری از گمرکات کالای قاچاق به عنوان نوعی تجارت قلمداد می شود به منظور رفاه و ایجاد انگیزه برای کارکنان دخیل در امرمبارزه با قاچاق کالا و ارز این طرح در راستای تقویت روحیه و ایجاد انگیزه کارکنان نکات قابل اهمیتی را در خود جای داده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: کاهش تعرفه ها منجربه کاهش فساد و قاچاق کالا به کشور خواهد شد که البته تعرفه های بالا باعث درآمدزایی برای دولت و افزایش فساد در کشور خواهد شد.

امیر خجسته با تاکید بر اینکه افزایش نظارت بهترین راهکار مقابله با فساد و خشکاندن گلوگاه های فساد است گفت: اگر نظارت های مستمر همگانی در کشور تقویت شود ریشه های فساد و قاچاق کالا خشکانده می شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن