Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس دبیرکل UNWTO با سفر به ایران و همدان تحریم‌های آمریکا را دور زد

دبیرکل UNWTO با سفر به ایران و همدان تحریم‌های آمریکا را دور زد

در شرایطی که گردشگران غربی تحت تاثیر تهدیدها و تحریم‌های آمریکا برای سفر به ایران تردید دارند و سفرهایشان را به تعویق انداخته‌اند و یا کنسل کرده‌اند، دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی به ایران آمد تا به شائبه ناامن بودن و احتمال آغاز جنگ در این کشور را خاتمه دهد.

به گزارش "همدان نیوز"، پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که تبلیغات منفی علیه ایران تشدید شده بود، سفر دبیران کل سازمان جهانی جهانگردی وابسته به سازمان ملل متحد به ایران نیز تحت تاثیر جو منفی جهان قرار گرفت، متاثر از آن فعالیت سرمایه گذاران و توراپراتورهای بزرگ در ایران بود که با کوچ بلندمدت همراه شد، هرچند که طالب ریفاعی – دبیر کل پیشین این سازمان – این تابو را بعدها شکست و رفت و آمدهای متعددی به ایران داشت و حتی با برخی مقامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به رفاقت نشست.

«زوراب پولولیکا شویلی» دبیرکل گرجستانی تبار سازمان جهانی جهانگردی که کمتر از یک سال است در این مسؤولیت قرار گرفته، بامداد امروز (یکشنبه ۲۰ آبان‌ماه) به ایران وارد شد تا نخستین سفرش را به کشورمان در شرایطی که بسیاری از گردشگران از بیم تهدیدها و تحریم های آمریکا از ایران عقب نشینی کرده‌اند، تجربه کند.

او قرار است در سفری سه روزه دیداری با محمد جواد ظریف – وزیر امور خارجه ایران – و علی اصغر مونسان - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - داشته باشد و در ادامه از کاخ گلستان بازدید خواهد داشت و برای شرکت در چهلمین نشست عمومی اعضای وابسته UNWTO به همدان می‌رود.

او قرار نیست به شهر دیگری از ایران برود، اما از جاذبه‌های همدان، همچون شهر جهانی لالجین، غار علیصدر و هگمتانه بازدید می‌کند.

مسؤولان گردشگری ایران بر این باورند که این سفر تصویرسازی مثبتی از کشورمان را در ذهن دبیرکلی که احتمالا تا ۹ سال آینده براین مسند باشد ایجاد خواهد کرد که یقینا نقش مثبتی خارج از پروتکل‌های اداری در هدایت سرمایه‌ گذاران خارجی به ایران ایفا می کند.

ایران با وجود آنکه سالانه چند هزار دلار به عنوان حق عضویت به سازمان جهانی جهانگردی می‌پردازد، اما در این سال‌ها بهره‌برداری مکفی از آن نداشته است، در حالی که در تهیه طرح جامع گردشگری و سندهای ملی، آموزش، هدایت و جذب سرمایه گذاران خارجی می‌توانست از این عضویت استفاده بهتری ببرد.

آنچنان که ولی تیموری _ معاون گردشگری کشورمان _ چندی پیش گفت: "حضور دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی فرصتی است برای نهایی کردن برنامه تدوین طرح جامع گردشگری ایران که کارشناسان این سازمان نیز تاکنون چندین سفر برای بررسی و ارزیابی آن به ایران داشته‌اند." ایران تمایل دارد علاوه بر دریافت کمک‌های فنی از اعتبارات مالی این سازمان نیز برای تکمیل این طرح استفاده کند.

به باور کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش سازمان جهانی جهانگردی به این برنامه اعتبار خواهد بخشید و عاملی جذاب برای سرمایه‌ گذاران خارجی خواهد بود.

حضور دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی به همراه ۷۰ عضو وابسته این سازمان و همچنین اساتیدی از دانشگاه‌های معتبر آمریکا، انگلستان، سوییس، ژاپن، کره جنوبی و فنلاند در شرایطی که وزارتخانه‌های امور خارجه کشورهای مختلف، سفر به ایران را پرخطر اعلام کرده‌اند، فرصتی است برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تا غفلتی را که این سال‌ها از عضویت در این سازمان جهانی وابسته به سازمان ملل متحد و حضور چندین باره دبیران کل این سازمان داشته است، جبران کند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن