Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس رشد اقتصادی 5 درصدی تا پایان امسال/بی‌طرفی دولت در انتخابات96

قائم مقام و معاون سیاسی وزارت کشور خبر داد:
رشد اقتصادی 5 درصدی تا پایان امسال/بی‌طرفی دولت در انتخابات96

قائم مقام و معاون سیاسی وزارت کشور گفت: دولت اعلام کرده که تا پایان امسال می تواند به رشد اقتصادی 5 درصدی برسد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، محمدحسین مقیمی در شورای اداری استان همدان با بیان اینکه در 31 شهریور سال 59 دشمن با تمام قوا از زمین، هوا و دریا به ایران تجاوز کرد، اظهار داشت: هرچند اقدامات خرابکارانه ای در غرب آغاز شده بود اما جنگ در پایان شهریورماه شروع شد.

وی ادامه داد: عراق از جنوبی ترین نقاط کشور حمله را آغاز کرد و مؤسسات اقتصادی و نظامی، روستاها و شهرها را تخریب کرد.

مقیمی با بیان اینکه به عراق وعده داده شده بود که در طول سه روز کار ایران را تمام خواهد کرد،گفت: تمام دنیا کمک کردند تا جنگ شکل بگیرد و مردم ایران نیز که خود را برای توسعه و پیشرفت کشور و همچنین جبران عقب ماندگی ها در شهرها و روستاها آماده کرده بودند، با جنگ مواجه شدند.

وی همچنین تصریح کرد: مردم دستورات امام خمینی(ره) را لازم الاجرا می دانستند و با یک پیام ایشان، همه مردم وارد صحنه شدند و با پذیرفتن قطع نامه پس از هشت سال پیروز شوند.

معاون سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه همه امکانات دولت و تمام نیروها برای بازسازی کشور  به کار گرفته شد، اظهار داشت: عراق برای بازسازی فاو از 32 کشور کمک گرفت اما ایران به تنهایی به بازسازی شهرهای خود پرداخت و جمهوری اسلامی با یک هزار میلیارد دلار در شهرها و به همین میزان در بخش نظامی با خسارت روبه رو شده بود.

وی افزود: با گوش فرا دادن به فرامین امام(ره) و سپس مقام معظم رهبری، بازسازی ها انجام شد و در مقاطع مختلف نیز، دولت ها با تبعیت از رهبر معظم انقلاب، کار خود را پیش گرفتند و بر اساس سند چشم انداز تأیید شده از سوی رهبری، کشور باید خود را آماده می کرد که این سند را اجرایی کند.

مقیمی گفت: از سال 1384 تا 20 سال بعد فرصت داده شد که ایران در منطقه در بخش های مختلف حرف اول را بزند؛ هرچند دیگر کشورها نیز در حال تقویت خود هستند.

مقیمی با بیان اینکه دیگر کشورها مورد کمک و حمایت قرار می گیرند اما ایران با محدودیت روبه‌رو شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع تنها وجه تمایز ایران با کشورهای منطقه است اما ایران با تبعیت از مقام معظم رهبری به دنبال اجرای سند چشم انداز است و دولت نیز تلاش خود را به کار گرفته اما با مشکلاتی روبه رو است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پیش و پس از برجام، ایران با محدودیت هایی رو به رو بوده و دنیا با هر اقدام ایران در هر برهه‌ای مخالفت کرده است؛ در حالیکه ایران قصد دارد که روی پای خود بایستد و اهدافش را محقق کند اما کشورهای دنیا به دنبال این هستند که ایران به اهدافش نرسد.

معاون سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری و سپس سند چشم انداز باید در اولویت کار قرار بگیرد، گفت: در سند چشم انداز مقرر شده که هر ساله هشت درصد رشد صورت بگیرد که در برخی سالها موفقیت حاصل شده و در برخی سالها خیر.

وی در ادامه یادآور شد: آنچه بر اساس این سند بر ما تکلیف شده کار بیشتر است و همه باید خود را مقید به تحقق اهداف سند چشم انداز هستند چرا که اگر از اهداف آن فاصله بگیریم قابلیت خود را از دست خواهیم داد.

مقیمی با بیان اینکه در سال جاری رشد اقتصادی به 4.4 درصد رسیده است، گفت: دولت به 3.6 درصد برای رسیدن به رشد هشت درصدی نیاز دارد و علاوه بر این باید عقب ماندگی های قبل را نیز جبران کند.

معاون سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه وظایف در برخی بخش ها اجرایی شده است، اظهار داشت: در سالهای باقی مانده باید وظایف خود را انجام داد و اگر فرصت باقی ماند وظایف عقب افتاده نیز عملیاتی شود و با توجه به این فرصت کم، باید تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهداف و جبران عقب ماندگی ها به کار گرفت که البته تحقق اهداف به سرمایه گذاری گسترده نیاز دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: باید دید که آیا فضا برای سرمایه گذاری در کشور فراهم شده و از موانع رفع شده از محل برجام استفاده شده است؟

مقیمی با بیان اینکه ایران در گذشته در انتخاب مشتریان نفت، تعیین قیمت، مقدار فروش و نوع خرید هیچ نقشی نداشت، تصریح کرد: تا پیش از برجام، بدترین نوع خرید و فروش وجود داشت و این موضوع یک واقعیت است اما امروز نفت تا 2.5 میلیون بشکه به هر کشوری و به هر قیمتی که خود می خواهد، صادر می کند که نتیجه برجام است.

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: اگر برجام نبود نفت با کاهش فروش روبه رو می شد و خرید نیز تنها به غذا و دارو محدود می شد.

وی با تأکید بر استفاده از شرایط موجود، یادآور شد: باید شرایط برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم شود تا بتوان به رشد هشت درصدی رسید و 14.8 درصد عقب ماندگی های ایجاد شده در سالهای قبل را برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز را جبران کرد.

مقیمی با بیان اینکه دولت در سال جاری می تواند به پنج درصد رشد برسد و سه درصد از هدف تعیین شده عقب است، اظهار داشت: باید به سرمایه گذار بها داد، او را تشویق کرد و اعتمادش را جلب کرد تا بتوان به دولت در راستای تحقق هدف سند چشم انداز کمک کرد.

قائم مقام وزارت کشور با اشاره به اینکه باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که تولید، اشتغال و افزایش درآمد برای مردم حاصل شود، تأکید کرد: این هدف نیاز به همراهی با سرمایه گذاران و کارآفرینان دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید 24 سیاست اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان تبدیل شود، اظهار داشت: همه باید بدانند که اقتصاد مقاومتی چه معنا و مفهومی دارد و باید چه کار کنند تا سیاست ها محقق شود.

مقیمی اضافه کرد: دولت به دنبال این است که سیاست های اقتصاد مقاومتی را در استانها و شهرهای کشور عملیاتی کند و وزارت کشور در سه استان به صورت پایلوت، اجرای سیاست ها را بر عهده گرفته است.

معاون سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه مقرر شد یکصد اختیار وزرا به مسئولین استانها تفویض شود، خاطرنشان کرد: تصمیماتی بود که مدیران تا یک ماه پیش اجازه آن را نداشتند اما امروز می‌توانند با اختیار خود تصمیم بگیرند.

وی با تأکید بر برداشتن قدم های جدی تر در کشور، بیان کرد: زمینه برای جهش در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم شده است و هر یک از وزرا به عنوان پشتیبان هر استان برای اجرای سیاست ها انتخاب شده اند.

مقیمی به کارگیری همه امکانات و عزم و اراده دولت را از عوامل موفقیت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: با اجرای این سیاست ها می توان در برابر تکانه های اقتصادی مقاومت کرد.

قائم مقام وزارت کشور با بیان اینکه ایران با برخی آسیب های اجتماعی مواجه است، یادآور شد: همه تنگناها و فشارها باعث شده که کشور در برخی شاخص های اجتماعی وضعیت خوبی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: تصمیم دولت بر این بود که در خصوص طلاق، مسائل اخلاقی، حاشیه نشینی و مواد مخدر در استانها اقدام شود و دستگاه ها باید هر شش ماه یکبار در این زمینه گزارش ارائه دهند که دهم آبان ماه سال جاری برای ارائه گزارش نهادها مشخص شده است.

مقیمی با بیان اینکه اقدامات باید در رشد منفی آسیب های اجتماعی اثرگذار باشد، خاطرنشان کرد: گزارش این اقدامات، آبان ماه در اختیار مقام معظم رهبری قرار خواهد گرفت.

معاون سیاسی وزارت کشور با تأکید بر اینکه رأی حق الناس است و باید در حفظ امانتداری شود، گفت: رعایت قانون و بی طرف بودن از جمله اصولی است که دولت برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 96 در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره دهم تنها 9 جلسه لغو شد و این موضوع یعنی موفقیت؛ خوشبختانه انتخابات به خوبی برگزار شد و درگیری دیده نشد.

مقیمی ابراز امیدواری کرد که انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همچون انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به بهترین شکل برگزار شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن