Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس لاریجانی: به روسیه در ایران پایگاه نظامی ندادیم

تذکر نماینده مجلس درباره استقرار جنگنده های روسیه در همدان؛
لاریجانی: به روسیه در ایران پایگاه نظامی ندادیم

علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به استقرار جنگنده های ارتش روسیه در پایگاه هوایی همدان برای حملات در سوریه گفت: به روسیه و هیچ کشور دیگری در ایران پایگاه نظامی داده نشده است.

به گزارش "همدان نیوز"، وی افزود: با روسیه در مسائل منطقه ای همکاری داریم. از توجه بیشتر روسیه به مسئله یمن خوشحال هستیم.

لاریجانی ادامه داد: ایران در حل بحران تروریستی منطقه با روسیه همکاری دارد اما پایگاه نظامی در اختیار روسیه و کشور دیگری قرار نداده است.

تذکر قانون اساسی

حشمت الله فلاحت‌پیشه نماینده مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در اخطار قانون اساسی گفت: بر اساس قانون اساسی رئیس مجلس در خصوص مسائل مهم کشور می‌تواند در ابتدای نشست علنی مجلس سخنرانی کند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان مطرح شده است که بر اساس اصل 146 قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور حتی برای استفاده صلح‌آمیز ممنوع است منتهی شاید ناظر به بند یک اصل 176 احتمالا بحث وظایف شورای عالی امنیت ملی در این خصوص مطرح شود که به نظر بنده این وظایف است و جزو اختیارات محسوب نمی‌شود.

فلاحت‌پیشه افزود: سیاست خارجی کشور روسیه بسیار متفاوت و بعضا متلاطم و دارای نوسان است. روسیه در سال 1990 و 1991 میلادی با کشورهای غربی در اقدامات نظامی همکاری کرده وروسیه در سال 1994 میلادی عضو طرح مشارکت برای صلح ناتو می‌شود که زمانی در جناح ورشو و در مقابل ناتو بود و نباید فراموش کرد قدرت‌ها در قالب ملاحظات عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: هرگاه جمهوری اسلامی ایران با بحرانی مواجه شد دو طرف شرق و غرب علیه آن بودند و این در جنگ و تحریم‌ها ملموس است. اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم که چنین امکانی در اختیار یک قدرت خارجی در ایران گذاشته می شود بنابراین طبق ماده 110 آئین‌نامه در این رابطه توضیحی ارائه دهد که اقدامات صیانتی لازم وجود دارد و چه میزان می‌توان در نوسانات سیاست روس‌ها اعتماد کرد و آسمان کشور را در اختیار آنها قرار داد.

پاسخ لاریجانی

لاریجانی در پاسخ به فلاحت پیشه گفت: استناد شما به بند 146 قانون اساسی است و موضوع بند 110 مربوط به شورای عالی امنیت ملی است.

وی ادامه داد: بر اساس اصل 146 قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی و خارجی در کشور ممنوع است و باید توجه داشت ایران پایگاهی در اختیار کشوری قرار نداده است و اینکه با روسیه به عنوان متحد در مسائل منطقه مانند سوریه همکاری داریم به این معنا نیست که ما پایگاه به روسیه از نظر نظامی داده‌ایم و اگر در رسانه‌ها کسی این را مطرح کرده است موضوع تکذیب می‌شود.

لاریجانی افزود: ایران یک همکاری با روسیه دارد و این به دلیل بحران تروریستی که توسط برخی از کشورهای مخرب منطقه و آمریکایی‌ها ایجاد شده است بنابراین ما فکر می‌کنم روسیه تلقی درستی از منطقه پیدا کرده و در این یک سال اخیر همکاری آنها با ایران در زمینه حل بحران تروریستی در منطقه آغاز کرد. در مسئله سوریه همکاری نزدیکی با روس‌ها داریم و فکر می‌کنیم بعد از این مدت روشن شد که نظرات ایران که در مسئله سوریه مراقبت می‌کرد که در کل منطقه آشوب به پا نشود صحیح بوده است.

وی ادامه داد: از اینکه روسیه در مسئله یمن نیز توجه بیشتری پیدا کرده خرسندیم بنابراین آراء ایران با روسیه در حل بحران ترویستی منطقه نزدیک است و همکاری در این خصوص با روس‌ها انجام می‌شود اما به هیچ وجه هیچ پایگاه نظامی به روسیه و نه به هیچ کشور دیگری داده نشده است.

منبع: خانه ملت

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن