Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر دولت سیزدهم در مرحله سرازیری پیک چهارم هستیم

در مرحله سرازیری پیک چهارم هستیم

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حال پشت سر گذاشتن پیک چهارم کرونا در کشور هستیم، گفت: علی‌رغم همه فشارهایی که ویروس موتاسیون یافته آورد در مرحله سرازیری این قله‌های رو به صعود هستیم.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر سعید نمکی در اجلاس مجازی مشترک روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و فرماندهان سپاه استان‌ها، ضمن تبریک روز معلم، گفت: اولین آموزگار خلقت پروردگار بود که با قلم آموخت انسان را و من همواره فکر می‌کنم اولین واژه‌ای که خداوند به بشر آموخت، واژه عشق بود. همان واژه‌ای که امروز ما و عزیزان را بهم پیوند داده که در این مدرسه عشق در کنار هم بنشینیم. از همه همراهی‌های بزرگان و عزیزانی که در سازمان بسیج در قالب طرحی مزین به نام یکی از پر افتخارترین سرداران رشید اسلام مزین بود، شهید قاسم سلیمانی تشکر می‌کنم و خدا را شکر می‌کنم که در این گام‌هایی که در کنار هم برداشتیم، توفیقات زیادی حاصل شد.

وی افزود: قبل از این با عزیزان قرارمان بر این بود که در قالب تشدید بیماریابی خانه به خانه به دنبال موارد مبتلای جدید با ویروس انگلیسی بگردیم و بتوانیم این موارد را پیدا کرده و در نهایت شعله‌های کوچک را خاموش کنیم و از گسترش این آتش به دامن و گستره مملکت جلوگیری کنیم. لازمه این حرکت سکون جمعیت بود. سیال بودن جمعیت این امکان را از ما می‌گرفت و به همین دلیل اقدام به مخالفت با سفر کردیم. به هر حال ما بنابر این نداشتیم که جمعیت سیال داشته باشیم، اما به هر حال مورد توجه قرار نگرفت و مسافرت‌ها را داشتیم. برای ما کاملا مشخص بود که بعد از این موج، گرفتار موج جدیدی با گستره ویروس موتاسیون یافته در کشور می‌شویم و به همین دلیل خودمان را برای پذیرایی از بیماران آماده کردیم و قرار گذاشتیم که تا مرحله سکون و بازگشت جمعیت در کنار عزیزان بسیج دوباره کار را شروع کنیم. گرچه تفاسیر گوناگون شد و گرچه غرض‌ورزانی که همواره در پی گسست و فاصله بین نیروهای درون نظام و انقلابند، مقاله نوشتند و تفسیر کردند. کمااینکه همین الان عده‌ای به دلیل اینکه در مقابل برخی شیوه‌های منفعت طلبانه ایستادیم و در برابر برخی واردات ناجور و لگدمال شدن تولید داخل در زیر سم ستوران واردات‌چی، این هجمه‌ها و نغمه‌های ناکوک را می‌شنویم، اما به هر تقدیر پیوندی که ما با بسیج داریم، ناگسستنی است.
نمکی ادامه داد: همواره اعلام کرده‌ام که بسیج یک سرمایه ملی است و نابخردانه است اگر مدیری در جمهوری اسلامی ایران از این سرمایه استفاده مطلوب را نبرد. به هر ترتیب امروز در مرحله‌ای هستیم که خوشبختانه علی‌رغم همه فشارهایی که ویروس موتاسیون یافته آورد در مرحله سرازیری این قله‌های رو به صعود هستیم و با چند مکانیزم که قبلا اعلام کردم پیش می‌رویم. می‌دانید که ویروس انگلیسی در عرض دو هفته توانست اروپا را فلج کند و ما کشور پرقدرت سرمایه‌داری در اروپا و آمریکای شمالی نداشتیم که بیماران پشت در بیمارستان‌ها سرگردان نشوند. ما به همکارانمان به مردم قول دادیم که اجازه نمی‌دهیم که بیماری پشت در بیمارستان‌ها سرگردان شود یا دارویی در شهرستان‌های ما و دورترین نقاط ما برای درمان بیماری به دست مردم نرسد.
وزیر بهداشت گفت: بر این اساس اولین گامی که برداشتیم، این بود که عمل‌های الکتیو را تعطیل کردیم تا مبادا منجر به کمبود تخت شود. بلافاصله در همین دوره کوتاه ۶۶ اکسیژن‌ساز به بیمارستان‌ها رساندیم. بلافاصله درمان سرپایی را به صورت گسترده شروع کردیم و کلینیک‌های سرپایی را با داروهای ضدویرس فعال کردیم تا سربار بیمار به بیمارستان‌ها را کاهش دهیم. همچنین کمیته‌های ترخیص را راه انداختیم تا بیمارانی که حال نسبتا خوش‌تری دارند، ترخیص شوند. نیروهای مسلح به ویژه عزیزانمان در سپاه و ارتش برای راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی در کنار ما قرار گرفتند که خوشبختانه تاکنون نیاز نشده اما دلگرمی بود و نهایتا با لطف و مرحمت الهی در این شرایط داریم پیک چهارم را با سرافرازی مانند سه پیک قبلی داریم پشت سر می‌گذاریم.
نمکی گفت: در این پیک گرچه ویروس کشنده‌تر و مهاجم‌تر بود، اما با همه این اوصاف ما ۲.۵ برابر میزان بستری پیک سوم، بیمار بستری داشتیم، اما مرگ و میرها گرچه یکی هم برای ما زیاد بود اما به نسبت سرپایی و بستری، نصف پیک قبلی بود. علی‌رغم همه قدرت سرایت و کشندگی ویروس، اینها دستاوردهای بزرگی در جمهوری اسلامی است.
وزیر بهداشت افزود: امروز فاز جدیدی را دنبال می‌کنیم از طرحی که به نام شهید سلیمانی مزین است و آن هم اضافه شدن چند حرکت جدید است که آنها را به مجموعه فعالیت‌های قبلی اضافه کردیم. اول اینکه بتوانیم در بعد نظارت از مجموعه بسیج کمک بیشتری بگیریم، دوم اینکه بتوانیم در قرنطینه بیماران و مبتلایان مثبت از این ظرفیت کمک بگیریم و افرادی که مبتلا بوده و شناسایی شده‌اند، سرگردان نشوند تا دیگران را آلوده کنند. از همه مهمتر با حرکتی که در حوزه واکسیناسیون آغاز کردیم که به صورت گسترده ادامه می‌یابد، چه با واردات انبوه واکسن برای این ماه و ماه بعد و چه با تولید واکسن داخلی ان‌شاءالله بتوانیم طبق برنامه کلیه گروه‌های هدف را واکسینه کنیم.
نمکی گفت: ظرفیت عزیزان ما در بسیج چه برای بیماریابی خانه به خانه، چه برای قرنطینه و مراقبت در منزل یا محل‌های قرنطینه و چه در زمینه واکسیناسیون به ویژه در محل‌هایی که تجمع کمتری داشته باشیم یا افراد سالمند و یا افرادی که دچار بیماری‌های صعب‌العلاج هستند و قادر به حرکت و آمدن برای تزریق واکسن نیستند، بتوانیم از این ظرفیت مجاهدانه بسیج استفاده کنیم. امیدوارم تجربه کنترل و مهار کووید-۱۹ را با بسیج به سرانجام برسانیم.
وی گفت: امروز را روز مبارکی می‌دانم. من در ۱۰ دی ماه ۱۳۹۹، نامه‌ای را با ۱۰ بند به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نوشتم و در آن قید کردم که مبادا کاهش موارد بیماری و مرگ و میر عامل فریبنده‌ای شود که از بسیج فاصله بگیرید، باید این پیوند را برای روزهای پر بحرانی که خدایی نکرده ممکن است در پیش داشته باشیم، حفظ کنیم و باید از این ظرفیت برای هر پدیده نوظهور که می‌تواند کلیت نظام را تهدید کند، به خوبی بتوانیم استفاده کنیم. امیدوارم به برکت این شب‌های پر فیض خداوند شر این ویروس را از سر کشور کم کند و امیدوارم ما در کنار عزیزان صدیق و بسیجی‌مان بتوانیم این راه را با افتخار بپیماییم./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن