Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر دولت سیزدهم رشد هفت درصدی صادرات غیرنفتی در سال ۹۸

رشد هفت درصدی صادرات غیرنفتی در سال ۹۸

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از ابتدای امسال تا کنون تجارت خارجی کشور در صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد هفت درصدی داشته‌است.

به گزارش "همدان نیوز"، فرهاد دژپسند روز پنجشنبه در جلسه اعضای شورای گف‌وگوی دولت و بخش خصوصی در همدان افزود: در این مدت میزان کالاهای صادراتی از نظر ارزش سه درصد کاهش اما از نظر وزنی ۲۰ درصد افزایش داشته که حاصل کار بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی یار دوازدهم دولت نیست بلکه وسط میدان است، ادامه داد: در شرایط تحریم بخش خصوصی نقش مهاجم را دارد و در مقایسه با جنگ، در خط مقدم مقابله با دشمن قرار دارد؛ چرا که وقتی دشمن با اقدامات ناظلمانه می خواهد تمام جریانات اقتصادی ورودی کشور را مسدود کند بخش خصوصی می‌تواند معابر جدیدی بگشاید.
دژپسند اظهار داشت: تعامل بخش خصوصی و دولت می‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد که در طول تاریخ ایران کم سابقه است؛ تعامل پس از انقلاب نیز مثال زدنی است و این تعامل موجب شد در جنگ تحمیلی یک سانتی متر از خاک این سرزمین را به دشمن ندهیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آبان ماه سال گذشته رییس جمهوری آمریکا با تمام بی اخلاقی‌ها، پروتکل‌های بین المللی را زیرپا گذاشت و دست به کار غیر خردمندانه زد و از اردیبهشت دامنه تحریم ها را افزایش داد.
وی بیان کرد: در این شرایط مسئولیت متقابلی بر دوش همه ما است که دولت و حکومت در راس آن قرار دارند و پس از آن بخش خصوصی باید مسیری را هموار کند تا منجر به رفاه اقتصادی شود.
درپسند عنوان کرد: دولت به نفت وابسته است و در شرایط تحریم نفتی، باید اقتصاد کاری کند تا شکاف‌ها پر شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه تعامل دو سویه دولت و بخش خصوصی تنها راه نجات اقتصاد کشور است، افزود: در شرایط تحریم در ۱۰ ماه گذشته واردات کالاهای اساسی ۱۷ درصد افزایش داشته است.وی اضافه کرد: با این شرایط کنونی تحریم اگر صادراتی صورت گرفت باید ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد برگردد.
در ۱۰ ماهه گذشته ۳۶ میلیارد دلار واردات داشتیم
دژپسند با اشاره به اینکه اقتصاد ما هنوز نیازمند واردات است، افزود: در ۱۰ ماه گذشته نزدیک به ۳۶ میلیارد دلار واردات به کشور داشتیم.

وی اظهار داشت: در این مدت چها میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک‌های خصوصی استان‌ها باید ۶۰ درصد از درآمد خود را در همان استان سرمایه گذاری کنند.
وی عنوان کرد: در هشت ماه نخست امسال ۵۲ درصد تسهیلات واگذار شده توسط بانک‌ها، در بخش سرمایه در گردش بوده است.
دژپسند با بیان اینکه بنگاه‌های ما با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند، ادامه داد: بدهی معوق مشتریان باید به بانک‌ها بازگردانده شود تا بانک گردش حساب داشته باشند.
وی تاکید کرد: باید بدهی‌های دولت و معوقات بازگردد و اموال تملیکی واگذار و میزان اعتبارات افزایش داده شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه یک‌هزار میلیارد تومان تقاضا برای املاک بدون استفاده دولتی وجود دارد، گفت: مالیات باید از زاویه دیگری دیده شود و برای دریافت آن پایه‌های جدید معرفی شود.
وی با تاکید بر اینکه معافیت‌های مالیاتی باید بازنگری و ساماندهی شوند، اظهار داشت: برخی از معافیت‌های مالیاتی در بُرهه‌ای از زمان اثر بخش بود اما حالا لزومی به معافیت مالیاتی آن‌ها وجود ندارد.
برای دارایی‌های لوکس مالیات تعلق گیرد 
دژپسند با بیان اینکه به دارایی‌های لوکس و راکد باید مالیات تعلق گیرد، گفت: تا مهر ماه سال جاری بدهکاران مالیاتی اگر کل بدهی خود را پرداخت می‌کردند شامل تخفیف می‌شدند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: در هشت ماه نخست ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از این طریق دریافت بدهی‌های مالیاتی تامین شد./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن