Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا مالکان خانه «اقبالیان» باید بنا را حفظ کنند

مالکان خانه «اقبالیان» باید بنا را حفظ کنند

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه مالکان خانه «اقبالیان» باید بنا را حفظ کنند، گفت: دستگاه قضا باید نسبت به تخریب این بنا حساسیت نشان دهد و میراث فرهنگی نیز به عنوان متولی موظف است بنا را حفظ کند.

به گزارش "همدان نیوز"، حمید بادامی‌نجات با اشاره به اینکه خانه اقبالیان بنایی است که توسط مرجع رسمی به ثبت ملی رسیده است، افزود: این بنا واجد ارزش تاریخی است اما مالکان بدون توجه به این موضوع اقدام به تخریب آن کرده‌اند.

وی ادامه داد: سال گذشته که خبر تخریب خانه اقبالیان رسانه‌ای شد، با واکنش دغدغه‌مندان حوزه میراث فرهنگی، جامعه معماری، اصحاب رسانه و هنرمندان سرشناس مواجه شد که همگی نسبت به تخریب بنا ابرازنگرانی می‌کردند.

بادامی‌نجات با بیان اینکه براساس قانون، مالکان خانه اقبالیان اجازه ندارند بنای ثبتی را تخریب کنند، اظهار کرد: متأسفانه در ماه‌های گذشته با وجود مصوبات قانونی و مکاتبات میراث فرهنگی، شهرداری و پلمب خانه، مالکان اقدام به تخریب تدریجی بنا کردند.

وی با اشاره به اینکه جامعه پزشکی همدان جامعه شریف، فرهیخته و شناخته شده‌ای هستند، تأکید کرد: از این قشر انتظار می‌رود نسبت به حفظ هویت خود و بناهای تاریخی حساسیت بیشتری داشته باشند و به قانون احترام بگذارند.

بادامی‌نجات با بیان اینکه این افراد با کسانی که در بافت تاریخی زندگی می‌کنند و گاهی متضرر می‌شوند تفاوتی ندارند، افزود: زیان دیدن علت خوبی برای اینکه مالکان خانه اقبالیان جلوی قانون بایستند، نیست.

عضو شورای شهر همدان در ادامه خط قرمز مدیریت شهری همدان را حفظ بناهای تاریخی و واجد ارزش دانست و گفت: این بناها متعلق به یک نفر یا افراد خاصی نیست بلکه هویت یک شهر است و همه در برابر آن مسئول هستیم.

وی با تأکید بر اینکه مالکان خانه اقبالیان باید بنا را حفظ کنند، مطرح کرد: شورای شهر و شهرداری همدان آماده است تا برای حفظ بنا با این افراد همکاری کند تا ارزش افزوده‌ای ایجاد و کاربری جدیدی برای آن تعریف کرده و در نهایت بنا حفظ شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه تخریب گاه و بیگاه بنا دور از انصاف است، خاطرنشان کرد: دستگاه قضا باید نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهد و میراث فرهنگی نیز به عنوان متولی موظف است بنا را حفظ کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه در جریان تخریب بنا، مالکان از دو روزنامه‌نگار خوشنام حوزه میراث فرهنگی همدان شکایت کرده‌اند، افزود: این افراد تنها وظیفه ذاتی خود را انجام داده‌اند و مالکان باید هر چه سریع‌تر ‌این ماجرا را فیصله داده و به قانون تمکین کنند.

وی با تأکید بر اینکه میراث فرهنگی با همکاری دستگاه قضایی نباید اجازه وقوع عمل غیرقانونی را به مالکان خانه اقبالیان بدهد، گفت: باید پیگیری کرد چرا وقتی بنا پلمب است مالکان بنا را تخریب می‌کنند، علاوه بر این قسمت‌های تخریب شده باید هرچه سریع‌تر به وضع قبل برگردد./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن