Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا قراردادهای شهرداری همدان شفافیت ندارد

قراردادهای شهرداری همدان شفافیت ندارد

عضو شورای شهر همدان با بیان اینکه در قراردادهای شهرداری شفافیت دیده نمی‌شود، گفت: طرح شهاب در شهرداری مسکوت مانده و مناقصات شهرداری درچارچوب قانون نیست و پیمانکاران خدمات شهری به تعهدشان پایبند نیستند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، حمید بادامی‌نجات صبح امروز  در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی موضوعات مطرح شده در جلسات شورای شهر، اظهار کرد: شهرداری نسبت به ارسال گزارش‌های درخواستی شورا بی اعتناست.

وی با بیان اینکه در قراردادهای شهرداری شفافیت دیده نمی‌شود، گفت: طرح شهاب در شهرداری مسکوت مانده و مناقصات شهرداری درچارچوب قانون نیست و پیمانکاران خدمات شهری به تعهدشان پایبند نیستند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: تعیین تکلیف جایگاه‌های CNG شهرداری و رفع مشکل پارک‌های حاشیه‌ای شهر از دیگر موضوعات مطرح در جلسه شورا بود.

بادامی‌نجات با اشاره به طرح سوالاتی در خصوص وضعیت ‌قطارشهری، طرح‌جامع، برنامه‌راهبردی20ساله شهر و آسفالت ریزی، افزود: بیش از یک سال از انتخاب شورای ششم می‌گذرد و هر روز از این مدتی که سپری شده یک تلنگری برای ماست که عملکرد خودمان را بررسی کرده و قطعاًً اگر ایراداتی وارد است اصلاح کنیم.

وی با تأکید بر اینکه چند مورد گلایه و نقد وجود دارد که شهرداری در راستای اصلاح آن باید سریعاً اقدام کند، تصریح کرد: عدم پاسخگویی شهرداری به گزارش‌های درخواستی شورا مورد اول است.

عضو شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: حداقل اینجانب طی چند ماه اخیر با نامه مکتوب و امضای رئیس شورا از این نهاد گزارش‌هایی خواسته‌ایم که بعضی از آنها حتی دوبار ارسال شده ولی پاسخی دریافت نکرده‌ایم و اگر جوابی هم ارسال شده بسیار ناقص بوده که چنین وضعیتی در سایر کمیسیون‌ها نیز مشهود است.

بادامی‌نجات با اشاره به موارد بسیار مهم است برای ارائه هرچه سریع‌تر گزارش شهرداری، خاطرنشان کرد: گزارشی مبنی بر اینکه در رابطه با ماده 14، شهرداری چه موضوعاتی را ترک تشریفات کرده و متوجه شویم که باتوجه به این ماده، بدون تشریفات قانونی چه چیزی را خریداری کرده یا فروشی را انجام داده است، که هیچ اطلاعاتی نداریم.

وی موضوع بعدی را بحث آژانس‌ها برشمرد و یادآور شد: قانوناً مستند به بندهای قانونی تاکید کرده‌ایم شهرداری باید در خصوص قرارداد ایاب و ذهاب در راستای قانون وضع شده حرکت کند که باز هم پاسخی دریافت نشده و در این رابطه سه روز وقت داده بودیم که حالا بیش از یک هفته می‌گذرد و خبری نشده است؛ سوال این است چرا شهرداری بیمه این افراد را واریز نمی‌کند؟

عضو شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: اگر به صورت قانونی این اتفاق افتاده که به شورا هم اطلاع‌رسانی کنند و اگر غیر قانونی است باز هم بگویند تا این روند اصلاح شود، نه اینکه به سادگی از کنار این مسائل عبور کنیم.

بادامی‌نجات در ادامه گفت: همچنین نامه‌ای از طرف شورا ارسال شده که دسترسی نظارتی اعضای شورا باز شود که هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به ابلاغ طرح شهاب در دی ماه سال گذشته به شهرداری، بیان کرد: بیش از پنج ماه از این ابلاغ می‌گذرد و در این مدت کوچکترین قدمی از باب اجرایی کردن این طرح مصوب در شهرداری همدان مشاهده نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر همدان افزود: موادی در اصلاحیه طرح شهاب داریم که همین شورای ششم مصوب کرده، مورد تشویق همه اعضا قرار گرفت و همه نیز تمجید کردند، اما تا کنون چه اقدامی انجام شده است؟

بادامی‌نجات تصریح کرد: از شهرداری گزارش‌های متعدد در موضوعات مختلف خواستیه‌ایم یک خط هم نوشته نشده و اینها بی حرمتی و نادیده گرفتن شورا است‌؛ شهرداری با بیش از 1700 نیرو یعنی نمی‌تواند گزارش دهد، چرا باید امروز این طرح مورد نقد باشد و اتفاقی رخ ندهد؟

وی ادامه داد: در کمیسیون معاملات که گزارش آن به دست آقایان مسئول مدیریت شهری به صورت مکتوب نامه نگاری شده و ایراداتی دارد که اگر برطرف نشود جور دیگر برخورد می‌کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: چه دلیلی دارد در مناقصات، قراردادهایی که به زعم کارشناسان قراردادهای پرسودی هستند یک نفر شرکت کننده داشته باشد؟؛ اصلا قابل قبول نیست که اینگونه مناقصات فقط یک شرکت کننده بتواند ورود کند.

بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه باید این رویه در شهرداری به سرعت اصلاح شود، یادآور شد: در اطلاع رسانی در رابطه با پیمانکار، در نوع برخوردی که ممکن است در گذشته بوده و دیگر پیمانکاران جرات شرکت در این مناقصه ها را نداشته باشند باید تغییر موضع داد.

وی با طرح این سوال که ما مگر می‌توانیم بیت المال را به این راحتی از بین ببریم؟، اظهار کرد: صلاح شهرداری نیست که رعایت حقوق بیت المال را نادیده بگیرد، به هرشکلی که ممکن است شهرداری جلسه بگذارد، دستور صادر کند و اجازه ندهد مناقصات به این شکل اجرا شود

عضو شورای اسلامی شهر همدان گفت: اتفاق عجیب این است که پیمانکار قبل از مناقصه کار را شروع کرده و دیگر کسی تمایل پیدا نمی‌کند شرکت داشته باشد.

بادامی‌نجات با تأکید بر اینکه در مزایدات هم به این شکل است که قیمت‌ها با بازار یکی نیست و حرفی هم اگر زده شود می‌گویندکارشناس‌گذاشته‌ایم، بیان کرد: چرا باید پیمانکار بداند چه کسانی در مناقصه شرکت کرده اند؟

عضو شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: در زمینه فروش زمین نیز اطلاعات ناقص است که باید سریعاً این مشکل برطرف شود؛ وقتی هنوز عرصه یک ملک، تملک نشده اعیانش به فروش گذاشته می‌شود که اگر مالک عرصه بیاید به راحتی متهم می‌شوید.

بادامی‌نجات به موضوع پیمانکاران خدمات شهری اشاره کرد و ادامه داد: این پیمانکاران تعهدشان بوده یک ماه حقوق کارگر را در حساب داشته باشند و بدون اینکه شهرداری پول را بدهد بتوانند حقوق را پرداخت کنند که در سال‌های گذشته اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه امسال ایستادیم و گفتیم باید تعهد از این پیمانکار گرفته شود، خاطرنشان کرد: چرا باید پیمانکار منتظر باشد تا شهرداری پول بدهد و بعد آن را تقسیم کند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: در رابطه با طرح شهاب، شورا نیز در اجرای آن کوتاهی کرده است و درخواست داریم هرچه زودتر، شورا به این موضوع رسیدگی کند.

بادامی‌نجات با بیان اینکه طرح بهنام جدیداً به شهرداری ابلاغ شده و نباید مانند طرح‌های گذشته پشت گوش انداخته شود، اظهار کرد: شهرداری باید هر چه سریع‌تر برای این موضوع، برنامه داشته باشد.

وی به موضوع جایگاه‌های CNG اشاره کرد و افزود: وضعیت دو جایگاه که مالک آنها شهرداری است، بلاتکلیف بوده و باید سریعاً برای روشن شدن و حل کردن مشکل ورود کند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: موضوع بعدی پارک حاشیه ای است، قانونا باید این طرح اجرا شود، زمانی شرکتی بوده حالا رفته باید از حق مردم در رابطه با پارک خودرو دفاع کرد و هر چه زودتر شرکت جایگزین برای اجرا معرفی شود.

بادامی‌نجات ادامه داد: اکنون وضعیت به گونه‌ای است که بعضی از طرح‌ها درآمدزاست چرا برای راه اندازی این موضوعات اقدامی نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به بلاتکلیف بودن برنامه راهبردی شهرداری همدان، خاطرنشان کرد: قرار بود در این طرح گفته شود 20سال بعد همدان کجاست و چگونه شهری خواهد بود؟

عضو شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: قرار بر این بود، طرح راهبری شهرداری برنامه‌های چهار و پنج ساله داشته باشد و بودجه شهرداری براساس این برنامه پیش‌بینی شود نه بر اساس سلیقه شورا که هر دو طرف باید رسیدگی کنند.

بادامی‌نجات اظهار کرد: پل‌های عابر پیاده هنوز بلاتکلیف است، گرفتن دو پیمانکار برای نگهداری این پل ها که کار پیچیده و سختی نیست و هر روز پیام‌های مردمی در رابطه با وضعیت نامناسب این پل ها ارسال می‌شود‌.

وی در خصوص وضعیت قطار شهری نیز گفت: متوجه وضعیت قطار شهری نشدیم، اگر قرار نیست اجرا شود، شفاف بگویید و اگرهم فکری شده و قرار بر انجام اقدامی است، گفته شود.
عضو شورای اسلامی شهر همدان در ادامه بیان کرد: تکلیف طرح جامع نیز بعد از گذشت چندین ماه هنوز مشخص نشد، اگر اقدامی صورت گرفته و مسکوت نیست بای پاسخگو باشند.

بادامی‌نجات بحث آسفالت در شهر را از مسائل مشهود و نیاز همدان برشمرد و افزود: اقدامی در این خصوص دیده نمی‌شود که اگر پیمانکار نگرفته اید زودتر بگیرید و اگر سازمان عمران مشکلی دارد برطرف شود؛ اگر کم کاری می شود در این روزها جبران شود تا این روزهای طلایی از دست نرود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن