Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا همدان طرح تفضیلی ندارد/ ایجاد پارک 48 هکتاری تفکری غلط در گذشته بود

همدان طرح تفضیلی ندارد/ ایجاد پارک 48 هکتاری تفکری غلط در گذشته بود

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: توجه به نوع توسعه و استانداردها در شهرسازی بسیار حائز اهمیت است، زیرا آثار بلندمدت را دنبال می‌کند.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، محمد تبریزی در کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا که با حضور تیم سرمایه‌گذار بخش خصوصی برگزار شد، افزود: عمدتاً در امر سرمایه‌گذاری ابتدا به مباحث سوددهی و اقتصادی طرح توجه می‌شود، این درحالیست که در مدیریت شهری بعضی از درآمدها پنهان بوده است؛ زیرا بر روی افق توسعه شهر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه کار در شهرداری ظرافت و ویژگی‌های خاص خود را دارد، اضافه کرد: از دهه 70 میلادی توسط فیلسوفان و شهرسازان بنام اروپایی، نظریه‌ای به نام حق به شهر مطرح شد؛ بر اساس آن اتفاقاتی که در شهر بویژه در حوزه شهرسازی و معماری رخ می‌داد، تاثیرات آن در بخش‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت.

تبریزی اظهار کرد: سرمایه‌هایی که مدیریت شهری دارد بسیار محدود و با ارزش است؛ بنابراین باید به درستی و دقت بالایی سرمایه‌گذاری و اجرایی شوند.

وی با اشاره به پیشنهاد احداث پارک مهارت و خلاقیت کودکان در همدان، یادآور شد: این ایده، نظری است که حدود یک دهه می‌شود در شهرداری همدان شکل گرفته و انتظار می‌رود، اجرایی شود.

تبریزی با تأکید بر اینکه همدان نیازمند ایجاد نشاط اجتماعی است، افزود: به دلیل اینکه ساعات فعالیت در این شهر محدود است، اما اخیراً اقدامات نسبتاً قابل‌قبولی انجام شده است که موجب حضور و نقش مردم در سطح شهر می‌شود، به گونه‌ای که در ساعات شبانه حضور مردم در شهر هستیم.

وی ادامه داد: امروزه اهداف و اجرای طرح‌ها باید جهت‌دار بوده و ارتقا در راستای همین اهداف باشد؛ بر این اساس اجرای پروژه پارک مهارت و خلاقیت کودکان هم باید با دقت بیشتری طراحی و اجرایی شود.

تبریزی با بیان اینکه پارک 48 هکتاری ظرفیتی برای اجرای طرح‌های نو شده است، افزود: شورا و شهرداری از پیشنهاد و طرح سرمایه‌گذار برای احداث پارک تخصصی مهارت و خلاقیت کودکان در این مکان استقبال می‌کند و تا حد امکان هم کمک خواهد کرد.

وی تأکید کرد: لازم است برای کل مجموعه پارک 48 هکتاری رویکردی تعریف شود که برای افق شهر همدان موثر و آورده فرهنگی و اقتصادی داشته باشد.

تبریزی با بیان اینکه همدان در عمل فاقد طرح تفصیلی است، افزود: طرح جامع و تفصیلی که عمر آن تمام شده، در زمانی هم که در اوج اقتدارش بود، ما چیزی به نام طرح تفصیلی نداشتیم؛ زیرا یک سند توسعه و قابل استناد، سندی است که قابل اتکاء و جنبه کارکردی داشته باشد و وقتی تراکم در همه شهر یکسان است و ارتفاع هم یکسان و قابل توافق است، کاربری، دستخوش تغییر می‌شوند و دیگر به عنوان سندی غیرمنعطف و بنیادین قابل استناد نیست.

وی با اشاره به ایجاد بسترهای گردشگری در همدان، اظهار کرد: مبحث توریست و گردشگر تنها به مسافران خارج از استان و کشور معطوف نمی‌شود، بلکه در تعریف پروژه و دید گردشگری، شهروندان هم باید جذب شوند.

رئیس کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه با بیان اینکه ایجاد پارک 48 هکتاری تفکر غلطی بود که در گذشته صورت گرفت، گفت: پارک 48 هکتاری یکی از نقاط بکر همدان از نظر وجود باغ‌ها بود که تفکر ایجاد پارک موجب از بین رفتن این باغ‌ها شد؛ زیرا مالکان، باغ‌ها را رها کردند.

حمیدرضا طبی‌مسررو در این خصوص اضافه کرد: در حال حاضر تفکر و نظر شورای اسلامی شهر همدان حفظ و نگهداری فضای سبز این منطقه است که در این زمینه می‌‎طلبد طراحی پروژه پارک تخصصی مهارت و خلاقیت کودکان برای حفظ گونه‌های گیاهی منطقه لحاظ شود.

علی رضایی، رئیس شورای اسلامی استان و عضو شورای شهر همدان هم با بیان اینکه تربیت و آموزش فرزندان باید از سنین پایین آغاز شود، اظهار کرد: احداث پارک تخصصی مهارت و خلاقیت کودکان ظرفیت مناسبی است که می‌تواند برند خوبی برای معرفی همدان در حوزه گردشگری باشد.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان هم احداث پارک تخصصی مهارت و خلاقیت کودکان برای ایجاد تفکر و اندیشه در کودکان را ارزشمند دانست و گفت: اقداماتی که با اندیشه و تفکر پیش برود، نتایج مناسبی را به دنبال خواهد داشت.

علی‌اکبر نظری، نظارت اجتماعی را از نکات بسیار مهمی برشمرد و افزود: استفاده از مشارکت شهروندان در پیشبرد اهداف مدیریت شهری باید مدنظر باشد.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان هم در ادامه با اشاره به پیشنهاد احداث پارک تخصصی مهارت و خلاقیت کودکان در قسمتی از پارک 48 هکتاری همدان، گفت: این پارک برای ارتقای خلاقیت و مهارت کودکان احداث می‌شود که ظرفیتی برای تمامی کودکان از جمله معلولان خواهد بود و نگاه اقتصادی به این طرح نداریم.

امیر فتحیان‌نسب اضافه کرد: برای طراحی و تدوین اهداف طرح از تیم کارشناسی و متخصص کودکان و مسایل اجتماعی و زیست‌محیطی کمک گرفته شده است.

رضایی راد، مشاور بازرگانی طرح پارک تخصصی مهارت و خلاقیت کودکان در این جلسه به تشریح تأثیرات اجتماعی و اقتصادی این طرح پرداخت و گفت: جای بسی خرسندی است که در شورا و شهرداری همدان تفکر راهبردی و آینده‌نگری وجود دارد و به اینگونه پروژه‌ها نیز نگاه مثبتی دارند، زیرا این نوع پروژه‌ها سوددهی ندارد.

وی با یبان اینکه همدان در حوزه گردشگری و توریست ظرفیت خوبی دارد، افزود: بِرند یکی از مهمترین مباحث در همدان است که با اجرای اینگونه پروژه‌ها می‌تواند در برندسازی شهر موثر باشد.

رضایی راد با تأکید بر اینکه در اجرای پروژه‌ها باید تفکر راهبردی داشت، بیان کرد: شهرداری با احداث پارک تخصصی مهارت و خلاقیت کودکان می‌تواند در سطح کشور در حوزه فرهنگی در این زمینه پیشرو باشد.

گفتنی است؛ در ادامه سرمایه‌گذار پارک تخصصی مهارت و خلاقیت کودکان به بیان نظرات خود در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه کودکان پرداخت.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن