Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا رشد و توسعه شهری در گرو استفاده از نخبگان است

رئیس شورای اسلامی شهر همدان:
رشد و توسعه شهری در گرو استفاده از نخبگان است

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه استفاده از نخبگان در دستور کار شهرداری همدان قرار گیرد، گفت: رشد و توسعه شهری همدان در گرو استفاده از نخبگان است.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، علی‌اکبر نظری در جلسه صحن علنی این هفته جلسه صحن شورا که با حضور رئیس بنیاد نخبگان استان، اعضای شورای پژوهشی و کمیته های هفت گانه مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان برگزار شد ضمن تبریک فتح خرمشهر افزود: نخبگان از سرمایه‌های ملی هر جامعه هستند که اگر در راستای علم، دانش و پژوهش آن‌ها را ملاک قرار داده و از این سرمایه انسانی بهره گرفته شود بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می‌شود.

نظری با اشاره به اینکه اگر این سرمایه ارزشمند را تقویت کرده و از آن بهره گرفته شود می‌توان بسیاری از قله‌های رفیع دانش را فتح کرد، افزود: تلاش بسیاری در نظام جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد زمینه رشد برای نخبگان شده ولی وضعیت مطلوب حاصل نشده است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است تا از سازمان نخبگان حمایت کرده و تقویت لازم در این زمینه انجام شود، اضافه کرد: هر کشوری که مسئله نخبگان را مورد حمایت قرار دهد آن کشور از همه زمینه‌ها مصون خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با یبان اینکه امروز نیاز است تا نخبگان به جایگاه واقعی خود در زمینه پستهای مدیریتی دست پیدا کنند افزود: چراکه عدم حمایت از نخبگان فرار مغزها و خروج این سرمایه های ارزشمند از کشور را در پی دارد.

علی اکبر نظری یکی از مشکلات استان همدان را عدم هماهنگی دانشگاه ها با نخبگان دانست و یادآور شد: لازم است برای حفظ دانشگاه ها و نخبگان این دو با هم سازگار باشند .

نظری به فعالیت مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان اشاره کرد و گفت: اقدامات و زحمات زیادی در این مرکز طی سه سال اخر صورت گرفته است و برای ارتباط بیشتر با نخبگان و بهره گیری از ایده آنها لازم است تفاهم نامه ای بین مرکز و بنیاد نخبگان استان منعقد شود.

وی با اشاره به مشکلات بنیاد نخبگان اظهار کرد: شورا می تواند به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی درخواستهای بنیاد و نخبگان در سطح ملی را زا طریق ارائه به استانداری و شورای عالی استانها به مجلس ارائه دهد.

رییس کمیسون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهرهمدان  در این جلسه با تبریک سالروز آزاد سازی خرمشهر از شهدایی همچون شهید چمران به عنوان نخبگان کشور یاد کرد و گفت: اگر کانال ارتباطی با نخبگان را بتوان حفظ کرد این امر می تواند در حل بسیاری از مشکلات کمک کننده باشد.

ابراهیم مولوی با تاکید بر پرهیز از شعارزدگی رد عمل به حمایت از نخبگان افزود: حمایت نخبگان توسعه استان و شهر را به دنبال دارد.

در ادامه رضا میرزایی عضو شورای اسالمی شهر همدان هم با اشاره به اهمیت حمایت نخبگان و حفظ آنها اظهرا کرد: امروزه بیشتر کشورهای توسعه یافته با مشکل فرار مغزها مواجه اند که کشور ما نیز درگیر این مشکل است.

میرزایی اضافه کرد: برای بهره گیری از ایده های نخبگان نباید منتظر دستورالعمل از تهران بود بلکه باید در این زمینه راهکارهایی را اندیشید و استفاده کرد.

وی بر مشارکت مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان با بنیاد ملی نخبگان استان همدان تاکید کرد و افزود

این عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به جذب نخبگان به کشورهای توسعه یافته اظهار کرد: همچنین می توان این افراد را با مدیریت حاکمیتی برای آموزش و تحصیل به خارج از کشور اعزام کرده و از ایده و نظر این سرمایه های ارزشمند بهره گرفت.

علی رحیمی فر عضو شورای اسلامی شهر همدان هم نخبگان را سرمایه های ارزشمند ملی دانست و حمایت جدی این افراد را ضروری برشمرد.

محمد رضا الیاسی دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: مرکز مطلعات و پژوهش های شورا می تواند تفاهم نامه ای با بنیاد نخبگان استان منعقد کند تا بتوان از ایده های نو نخبگان استان در حوزه شهری بهره گرفت.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان هم در این جلسه از خروج ۲۷۰ نخبه بومی از همدان خبر داد و گفت: حفظ نخبگان و نهادینه کردن نخبه‌گماری در جامعه از نیازهای اساسی توسعه همدان است.

غلامحسین مجذوبی با اشاره به اینکه بنیاد نخبگان به سفارش مقام معظم رهبری تاسیس شده است، اظهار داشت: بنیاد نخبگان استان همدان از آذرماه سال 91 کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه شورای علمی وظیفه بررسی، تدوین و پیشنهاد برنامه‌های بنیاد نخبگان استان در چارچوب سیاست‌ها، برنامه‌ها  و مقررات بنیاد را برعهده دارد، افزود: بودجه و اعتبارات بنیاد نخبگان استان از محل کمکها، هدایا، موقوفات و منابع استانی و کمک بنیاد ملی نخبگان تامین می‌شود.

مجذوبی با بیان اینکه نخبه‌گزینی و نخبه‌گماری به معنای همان شایسته‌سالاری است، اضافه کرد: در استان همدان 300 نخبه شناسایی شده که از این تعداد 30 نخبه در همدان باقی مانده‌ و مابقی از همدان رفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه باید نخبگان به کار گرفته شوند، گفت: اگر به دنبال رشد و توسعه معتقدیم باید به دنبال تکنولوژی و استفاده از نخبگان باشیم.

وی با اشاره به اینکه مکانی در شان نخبگان به عنوان خانه نخبگان در نظر گرفته شود، افزود: تلاش در جهت به کارگیری نخبگان در استان و ارتقای شان و جایگاه نخبگان در استان با برگزاری مراسم و تکریم در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه همدان به پایلوت دانش‌بنیان تبدیل شود، یادآور شد: توسعه استان همدان در گرو به‌ کارگیری نخبگان است، همدان را همه باید با هم فارغ از هر گونه سلیقه سیاسی بسازیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن