Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی آب همدان از سلامت کامل برخوردار است

آب همدان از سلامت کامل برخوردار است

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب استان همدان با تأکید براینکه آب همدان از سلامت کامل برخوردار است، گفت: میزان آرسنیک آب همدان پایینتر از حد استاندارد و چیزی حدود دو میلی‌گرم در لیتر است.

به گزارش "همدان نیوز"، فرهاد بختیاری فر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب از تالوار تأمین می‌شود که سلامت کامل دارد،اظهارکرد: تأمین آب پایدار از وظایف شرکت آب منطقه‌ای بوده که در این راستا یک ابر پروژه ظرف مدت کمتر از هفت ماه در همدان اجرا شد و در حال حاضر آب همدان از طریق تالوار تأمین می‌شود.

وی  بیان کرد: قرار بود ۱۲۰۰ لیتر آب از تالوار به همدان منتقل شود اما با توجه به مشکلی که تصفیه خانه شیخی جان وجود داشت ۱۷ کیلومتر خط بای پس اجرا شد و آب به سمت تصفیه خانه شهید بهشتی منتقل و در آنجا تصفیه و وارد مدار شهر همدان شد.

مردم همدان می‌توانند آب را با خیال راحت مصرف کنند

این مقام مسئول با تأکید براینکه بحث کیفی آب کمتر از بحث کمی نبوده است، تصریح کرد: تمامی چاه‌هایی که وارد مدار آب شرب همدان شده است آزمون کنترل کیفی شده و دستگاه‌های نظارتی و دانشگاه علوم پزشکی یک ماه مداوم در تصفیه خانه شهید بهشتی مستقر بودند تا آرسنیک آب را به حداقل برسانیم که در نهایت دانشگاه علوم پزشکی میزان آرسنیک آب را تایید کرد و در حال حاضر پایینتر از حد استاندارد است.

بختیاری فر با بیان اینکه مردم همدان می‌توانند آب را با خیال راحت مصرف کنند، یادآور شد: تصفیه خانه شهید بهشتی به طور موقت تجهیزشده و آزمایشات زیادی در زمینه فلزات سنگین و رادیواکتیو برروی آب همدان انجام گرفته است و در بحث آرسنیک نیز حد استاندارد آن در آب ۱۰ میلی‌گرم درلیتر است که درآب همدان کمتر از دو میلی‌گرم در لیتر رسانده‌ایم.

وی درباره طعم و بوی خاص آب شرب شهر همدان نیز بیان کرد: آب تالوار بو و طعم دارد که با ازون‌زنی این مشکل برطرف خواهد شد اما در حال حاضر آب هیچگونه مشکل بهداشتی ندارد و در مناطقی که قبلا از سد اکباتان تأمین می‌شدند توزیع می‌شود.

وی درباره شوری و سختی آب شهر همدان، خاطرنشان کرد: شوری آب به دلیل بالا بودن کلرید سدیم است وسختی آب نیز مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند بلکه مفید هم است.

احداث ۲۵ هزار متر مکعب مخزن آب شرب در همدان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه برای پایداری شبکه آب شرب و ایجاد مخازن در شهر همدان از سال ۱۴۰۰ شروع به احداث مخازن آب شرب کردیم، خاطرنشان کرد: ۱۰هزار مترمکعب در منطقه آزاد همدان، ۱۰ هزار متر مکعب در منطقه امیداکباتان و پنج هزار متر مکعب در منطقه چهل‌چمن همدان که در مجموع ۲۵ هزار مترمکعب مخزن آب شرب در شهر درحال احداث است و نقش زیادی در ذخیره آب خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برنامه شرکت درباره مصارف اضافه در اسفند قطعی نیست، تأکید کرد: برای اسفند ماه با توجه به مصارف بالای آب برنامه‌ای برای قطعی نداریم اما منابع تأمین آب شرب همدان باید به ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه برسد.

وی با بیان اینکه در مجموع ظرفیت منابع آبی شهری همدان ۱۲۸ میلیون متر مکعب است، ادامه داد: ۱۸۳ حلقه چاه، سه چشمه و چهار رشته قنات تأسیسات موجود در آب شهری همدان است که در مجموع ۱۲۸ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان اظهارکرد: همچنین ۷۹ مخزن با حجم ذخیره ۳۰۰ هزار متر مکعب و ۲۴ ایستگاه پمپاژ شهری در استان همدان وجود دارد.

شاخص بهره‌مندی روستاییان همدان از آب سالم ۷۹.۳ درصد است

بختیاری فر با بیان اینکه ۱۷۹ هزار مشترک آب روستایی تحت پوشش خدمات این شرکت قرار دارد، افزود: شاخص بهره‌مندی روستائیان استان همدان از آب سالم ۷۹.۳ درصد است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۸۰۳ روستای استان همدان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان قراردارند، اظهارکرد: ۸۳.۴ درصد از جمعیت روستایی استان همدان تحت پوشش شرکت هستند.

وی با تأکید براینکه در تابستان امسال ۲۲۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌‎شد، تصریح کرد: ۲۳۲ دهنه چشمه و ۶۴ رشته ثقنات تأمین کننده آب روستاهای استان هستند که در تابستان به دلیل خشکسالی با چالش مواجه شده و حدود ۲۲۰ روستا را با تانکر آبرسانی کردیم.

آبرسانی به ۱۶۰ روستا با جهادآبرسانی 

بختیاری فر از اجرای جهادآبرسانی  به روستاهای استان خبرداد و گفت: ۱۶۰ روستای استان با ۵۰۹ میلیارد تومان توسط بسیج سازندگی ظرف مدت ۳۶ ماه آبرسانی می‌شوند که درحال حاضر این پروژه پیشرفت ۴۱ درصدی دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در استان همدان ۵۳ مجتمع آبرسانی روستایی وجود دارد، تصریح کرد: ۳۵۵ هزار نفر از جمعیت روستایی در  ۵۲۳ روستای استان همدان تحت پوشش این مجتمع‎‌ها هستند.

وی یادآور شد: ۱۴ مجتمع آبرسانی در حال اجرا بوده و ۱۶ مجتمع نیز درحال مطالعه و هفت مجتمع آبرسانی روستایی در حال بازبینی است.

پوشش ۷۶ درصدی جمعیت همدان در شبکه فاضلاب

وی با اشاره به اینکه ۷۶ درصد از جمعیت استان همدان تحت پوشش فاضلاب قرار دارند، اظهارکرد: در استان همدان ۴۱۹ هزار و ۲۸۴ مشترک فاضلاب شهری وجود دارد و وضعیت مناسبی را در بیشتر شهرهای استان داریم به طوریکه ۲۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان همدان بیان کرد: در شهرهای همدان، تویسرکان، نهاوند، رزن،اسدآباد و سرکان تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد و ظرفیت طراحی شده درکل استان ۳۴۲ هزار مترمکعب در روز است که قدم بزرگی برای ارتقاء بهداشت و بازچرخانی آب است.

بختیاری فر با بیان اینکه در ۱۴ روستای استان عملیات فاضلاب در حال اجراست، اظهارکرد: در ۳۸ روستا مطالعات فاضلاب انجام شده و منتظر اعتبارات دولتی هستیم. چهار روستا نیز در حال بهره‌برداری بوده و در روستای دهپیاز شبکه جمع آوری فاضلاب تکمیل و به شبکه فاضلاب همدان متصل شده است. همچنین برای روستاهای بالادست سداکباتان برنامه ویژه داریم تا تصفیه خانه فاضلاب احداث شود تا از ورود فاضلاب به سداکباتان جلوگیری شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن