Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی ۲۵ کشور دنیا مقصد صادراتی کالاهای همدان/ رشد صددرصدی صادرات

۲۵ کشور دنیا مقصد صادراتی کالاهای همدان/ رشد صددرصدی صادرات

مدیرکل گمرک همدان با اشاره به رشد صددرصدی صادرات در استان طی امسال گفت: ۲۵ کشور دنیا مقصد صادراتی کالاهای استان است.

به گزارش "همدان نیوز"، جواد محمدی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۵۷ کیلوگرم اقلام به ارزش بالغ بر ۴۹۰ دلار و از نظر ریالی حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال صادرات داشته‌ایم اظهار کرد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد از نظر ارزش دلاری و بیش از ۱۰۰ درصد ارزش ریالی آن افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه محصولات و کالاهای صادراتی از گمرک استان ۸۰ نوع گزارش شده است تصریح کرد: از عمده کالاهای صادراتی می‌توان به فروسیلیس دانه بندی، انواع کشمش، میلگرد آجدار، وازلین، الکتروموتور صنعتی تکفاز، سیم آلومینیوم بدون روکش، واتر پمپ کولر آبی، سیمان سفید، موتور کولر آبی، انواع شور و ترشیجات، پودر شیرخشک بدون چربی و چینی آلات بهداشتی اشاره کرد.

مدیرکل گمرک استان همدان یادآور شد: این کالاها به ۲۵ کشور دنیا صادر شده به طوری که عمده مقصدهای صادراتی عراق ، ترکیه، پاکستان، روسیه، بلغارستان، هلند، افغانستان، ارمنستان، ایتالیا و بلژیک بوده است.

محمدی در ادامه به سهم اقلام صادراتی امسال استان در گروه‌های چهارگانه صنعتی، معدنی، کشاورزی و شیمیایی پرداخت و گفت: این میزان بیش از ۳۷ درصد به مواد صنعتی، بالغ بر ۳۴ درصد به مواد معدنی، بیش از ۲۱ درصد به محصولات کشاورزی و بالغ بر ۷ درصد به اقلام شیمیایی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه آمار واردات در استان نیز از ابتدای سال تاکنون ۴۳۲ کیلو گرم بوده است ادامه داد: ارزش این میزان واردات بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش ریالی افزایش ۱۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرک استان همدان با تاکید بر اینکه اقلام وارداتی به گمرک استان ۵۷ نوع کالا بوده است خاطرنشان کرد: عمده‌ترین اقلام شامل انواع نخ همچون نخ پلی آمید، نخ پلی استر مقاوم،کا اسید، اچ اسید، ونیل سولفون، قطعات خودرو، دستگاه فرز سی ان سی و متعلقات، گریل باند، ماشین لمینت، انواع دستگاه‌ها و قطعات خط تولید است.

محمدی از کشورهای طرف معامله با واردکنندگان استان نام برد و متذکر شد: ۱۰ کشور طرف معامله با استان بودند که می‌توان به گرجستان، چین، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، فدراسیون روسیه، آلمان، رومانی، تایوان و دانمارک اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تراز تجارت خارجی در دو فصل بهار و تابستان امسال با در نظر داشتن ارزش دلاری  صادرات و واردات بالغ بر ۹۵۶ است افزود: در مقایسه با همین فصول در سال گذشته این رقم  بیشتر از ۳۳۵ بوده است که رشدی ۸۸۳ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرک استان همدان یادآور شد: با توجه به فروکش کردن کرونا و آغاز مجدد حرکت زائرین به عتبات عالیات در ایام اربعین و حضور پرشور موکب‌های همدانی؛ در این گمرک ۹۲ اظهارنامه صادراتی شامل اقلام مصرفی و خوراکی اعم از آب معدنی، آرد گندم، برنج، سیب زمینی و انواع گوشت و تعداد ۱۱۹ اظهارنامه خروج موقت کالا شامل انواع پتو، انواع ظروف و وسایل آشپزی و ماشین‌آلات نانوایی، داربست‌های فلزی و چادر صادر شده است.

محمدی با اشاره به اینکه در این بازه زمانی ۳۰۳ اظهارنامه خودرو سنگین و نیمه‌سنگین برای حمل، خودرو‌های خدماتی مانند آمبولانس و ماشین‌های حمل زباله شهرداری در این گمرک اظهار شده‌اند بیان کرد: مجموعا ۵۱۴ اظهارنامه برای اربعین حسینی در راستای خدمت‌رسانی به زائرین در عراق صادر شده‌ است.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه در خصوص آمار پرونده‌های قضایی و رسیدگی شده در خصوص کالاهای قاچاق در گمرک استان در سال جاری ۱۴۴ فقره پرونده رسیدگی شده است اظهار کرد: ارزش کلی تمام پرونده‌ها مبلغی بالغ بر ۴۲۵/۴۸۱/۶۱۸/۲۴۲ ریال است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن