Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی ذخیره سد اکباتان همدان به ۲.۴ میلیون مترمکعب رسید

ذخیره سد اکباتان همدان به ۲.۴ میلیون مترمکعب رسید

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: میزان ذخیره سد اکباتان حدود ۲.۴ میلیون متر مکعب است که هشت درصد ظرفیت ذخیره آب سد را شامل می شود.

به گزارش "همدان نیوز"، مرتضی جعفری روز یکشنبه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان همدان با اشاره به اینکه این میزان ذخیره به معنای روند رو به پایان ذخیره سد است، اظهار داشت: از مجموع یک هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب مصرفی شهر همدان، حدود ۹۵۰ لیتر در ثانیه آب از طریق سد اکباتان تامین می شود که البته از طریق فعالیت های مختلف سعی در حفظ ذخیره سد را داریم.

وی ادامه داد: شرکت آبفا سعی در تامین بخشی از آب مورد نیاز شهر همدان از طریق آب های سطحی و رودخانه های فصلی با هدف حفظ ذخیره سد اکباتان را دارد و در این مدت از منابع سطحی موجود در «خاکو، دره مراد بیک و عباس آباد» استفاده شده و هم اینک نیز منابع آبی موجود در منطقه عباس آباد یکی از راهکارهای موثر برای تامین آب مصرفی شهر همدان است.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند شرکت آب و فاضلاب استان همدان، ابراز امیدواری کرد با همکاری شرکت آب منطقه ای، فرمانداری، عوامل انتظامی و جهاد کشاورزی بتوان حداقل بخش اندکی از آب های سطحی موجود در منطقه عباس آباد را برای کمک به تامین آب پایدار شهر استفاده کرد.

به گفته وی، در این راستا تعدادی از چاه های منطقه «خالق ورودی» نیز به بهره برداری رسیده و در عین حال هشت حلقه چاه در منطقه «آق حصار» برای کمک به تامین منابع و رفع کسری آب مصرفی شهر نیز مورد استفاده قرار دارد.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند شرکت آب و فاضلاب استان همدان اضافه کرد: با تکمیل خط انتقال و تجهیز سه حلقه چاه از هشت حلقه موجود در آق حصار طی هفته آینده، ۱۲۰ لیتر و تا پایان شهریورماه ۲۲۰ لیتر در ثانیه به منابع آبی منطقه اضافه می شود و در مجموع از این محل حدود ۳۵۰ لیتر بر ثانیه آب به شهر همدان انتقال داده خواهد شد.

وی گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی میزان بارندگی ها در همدان نسبت به دوره بلند مدت حدود ۴۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز خشکسالی و کاهش بارندگی را 2 چالش مهم استان دالنست و گفت: سند پیش بینی، پیشگیری بازسازی و بازتوانی تحت عنوان «کاهش خطر بالایای طبیعی» با همکاری دانشگاه اسدآباد تهیه شده و به عنوان سند بالا دستی باید مورد توجه همه دستگاه ها قرار گیرد.

علیمردان طالبی افزود: این سند بر روی سایت استانداری بارگذاری و نقطه نظرات همه دستگاه ها درباره این سند دریافت شده است ضمن اینکه پیش نویس سند دوم با محوریت «آمادگی و پاسخ به بحران» با همکاری جمعیت هلال احمر و دانشگاه ملایر نیز تهیه شده است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن