Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی کشت دوم در تمام دشت‌های همدان ممنوع

کشت دوم در تمام دشت‌های همدان ممنوع

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: با توجه به شرایط خشکسالی، کشت دوم در تمام دشت‌ها ممنوع بوده و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش "همدان نیوز"، داود شاهسوند پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال کاهش بارش‌ها و ممنوعیت توسعه کشاورزی در دشت‌های ممنوعه و بحرانی استان، کشت دوم در تمام دشت‌ها ممنوع بوده و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

وی بیان کرد: از ابتدای سال آب جاری تاکنون میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۲ درصد کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه سدهای استان منابع محدودی دارند تصریح کرد: از صددرصد آبی که در استان استفاده می‌شود، بیش از ۹۲ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و بیش از ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد تسریع در نصب کنتورهای هوشمند، تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و غیرمجاز و همچنین افزایش کارایی در روش‌های آبیاری و تبدیل کشت‌های سنتی به گلخانه‌ای امکان تداوم برداشت از منابع آب زیرزمینی و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت  در استان را فراهم خواهد کرد.

شاهسوند تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته به منظور مدیریت منابع آب و سازگاری با کم‌آبی و خشکسالی راهبردهایی در سطح استان اجرایی و عملیاتی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شایسته است تا با هدف‌گذاری درست تلاش کنیم تا کاستی‌ها و نارسایی‌ها در حفظ و حراست از منابع آبی به شکل مطلوب برطرف شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه اولویت اصلی استان تامین آب آشامیدنی است افزود: پس از تامین آب آشامیدنی، تلاش داریم با همکاری جهاد کشاورزی استان و با مدیریت آب در این بخش بتوانیم کشاورزی پایدار برای استان ایجاد کنیم.

وی خواستار همکاری همه مردم استان در مصرف بهینه آب و رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان شد و یادآور شد: امیدواریم کشاورزان استان با پرهیز از کشت دوم به کمک مسئولان استان بیایند تا بتوانیم با اولویت منابع آب آشامیدنی شهرها و روستاها را به نحوه مطلوب تأمین و از تابستان گرم گذر کنیم.

شاهسوند اضافه کرد: امیدواریم در مناطق شهری و روستایی قطعی منابع آب در فصل تابستان نداشته باشیم و مردم در پایداری منابع آب مصرف بهینه را مورد توجه قرار دهند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن