Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی تنظیم سند در مشاور املاک استان همدان هوشمند می‌شود

تنظیم سند در مشاور املاک استان همدان هوشمند می‌شود

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان گفت: این استان آزمونه (پایلوت) اجرای طرح هوشمندسازی تنظیم اسناد در مشاوران املاک شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، اصغر پیرهادی اظهار داشت: برای تنظیم اسناد در بنگاه مشاوران املاک مقرر شد که همه مشاوران املاک پس از تنظیم قرارداد وارد سامانه ای مرتبط با دفترخانه ها شده و پس از احراز مالکیت فروشنده، مستقیم این قرارداد را به صورت الکترونیکی به دفتر خانه تنظیم کننده سند ارسال کنند.

 وی اضافه کرد: همچنین در صورت تعامل نداشتن متعاملین به تنظیم سند یا عادی بودن سند مالکیت، باید طرفین به دفتر خانه برای تنظیم «سند تعهد» مراجعه کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان ادامه داد: در صورت توجه به این فرایند، با نظارت حقوقی، قولنامه های موجود در دفتر خانه رسمیت می یابد و مفاد مندرج در این اسناد نیز باعث کاهش اختلافات می شود.

پیرهادی افزود: همچنین در صورت بروز اختلاف بین متعاملین، دستگاه قضایی به اصالت مفاد این قولنامه و قرارداد توجه و اعتماد کرده و رای مقتضی را صادر می کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بنگاه های مسکن و مشاوران املاک هیچگونه ارتباطی با ثبت اسناد ندارند و قرارداد بین خریدار و فروشنده توسط مشاور املاک تنظیم می شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان اضافه کرد: تنظیم سند به شکل کنونی مشکلاتی نظیر فروش مال غیر، بروز اختلاف های بین متعاملین یا انجام ندادن تعهدات را در پی دارد در حالیکه ثبت اسناد دنبال تنقیح مبایعه نامه ها و کاهش تشکیل پرونده در محاکم قضایی است.

پیرهادی تاکید کرد: بنگاه داری که پیش از تنظیم قرارداد نسبت به احراز مالکیت فرد، بازداشت نبودن سند، در رهن نبودن آن و مالک بودن فروشنده اقدام می کند به راحتی می تواند این قرارداد را تنظیم کند مگر اینکه فرد دنبال معاملات سوی و مفسده باشد.

وی با تاکید بر اینکه ثبت اسناد دنبال حرکت به سمت هوشمند شدن است افزود: بیش از ۸۰ درصد خدمات در اداره ثبت به صورت الکترونیک ارائه می شود چند گام دیگر تا ۱۰۰ درصد شدن ارائه خدمات الکترونیکی باقی نمانده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان گفت: افراد دارای اسناد مالکیت تک برگی و شماره الکترونیکی نیازی به استعلام از دفتر خانه حین فروش ملک را ندارند چرا که سامانه به صورت هوشمند مالکیت را احراز و تاییدکرده و دفترخانه نسبت به تنظیم سند اقدام می کند.

پیرهادی ادامه داد: یکی از اولویت های ثبت اسناد در آینده نزدیک هدایت هوشمند سازی به سمت قضات است تا در صورت نیاز قضات به اطلاعات احراز مالکیت اشخاص، بدون استعلام تنها با داشتن نام کاربری و وارد کردن رمز به اطلاعات مالکیت افراد دسترسی یافته و رای مقتضی را صادر کنند./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن