Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی برداشت گردو در تویسرکان ۳۰ درصد کاهش یافت

برداشت گردو در تویسرکان ۳۰ درصد کاهش یافت

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان گفت: برداشت گردو در تویسرکان امسال با توجه به کاهش بارندگی و سرمازدگی نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، مسعود اکبری افزود: پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی تویسرکان زیر کشت گردو قرار دارد و سالانه به طور میانگین ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن گردو پوست چوبی در این شهرستان برداشت می شود که امسال این میزان برداشت گردو به کمتر از ۱۲ هزار تن می رسد.
وی با بیان اینکه برداشت گردو از باغ های تویسرکان از ۲ هفته پیش آغاز شده است و تا اواسط آبان ادامه دارد اضافه کرد: گردوی تویسرکان از نظر کیفیت به علت درصد بالای روغن و چربی، طعم بی نظیر و پوست کاغذی رتبه اول و از نظر وسعت زیر کشت و کمیت، رتبه سوم کشور را دارد.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان اظهار داشت: یکی از رویکردهای اصلی این مجموعه تلاش در راستای سرشاخه کاری درختان گردو به منظور افزایش باردهی و کاهش حوادث ناشی از سقوط از این درختان است.
اکبری گفت: سرشاخه کاری درختان گردو در این شهرستان از چهار سال پیش آغاز شده و تاکنون ۴۰۰ هزار پیوند انجام شده است و امسال به علت خشکسالی، شرایط جوی و پایین بودن رطوبت نسبی آمار سرشاخه کاری کاهش داشته است.
وی بیان کرد: ۵۰ هزار پیوند امسال در نظر گرفته شده بود که به علت محدودیت های ناشی از ویروس کرونا، کمبود اعتبار و خشکسالی ۱۰ هزار پیوند صورت گرفت با این وجود برای سال آینده نیز ۵۰ هزار پیوند درخت گردو در نظر گرفته شده است.
اکبری اضافه کرد: بخشی از هزینه شامل ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان به ازای هر اصله درخت گردو برای سرشاخه کاری باید از سوی کشاورز پرداخت شود که این امر نیز در کاهش استقبال از سرشاخه کاری بی تاثیر نبوده است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن