Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی کشت گیاهان دارویی در هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی همدان

کشت گیاهان دارویی در هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در راستای تلاش برای تحقق شعار محوری سال مبنی بر «جهش تولید» و با اجرای طرح «۹ در ۹۹» سازمان جنگل‌ها، یک هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی ملی این استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، اسفندیار خزائی در جلسه کارگروه استانی صندوق توسعه ملی و  طرح ۹در۹۹(جهش تولید)، اظهار داشت: این طرح به صورت مشارکتی و توسط بهره برداران و جوامع محلی استان همدان اجرا می شود.

وی اضافه کرد: استان همدان رویشگاه بیش از یک هزار ۵۰۰ گونه گیاهان دارویی است که حدود ۲۳ گونه آن مختص استان بوده و تنها در همدان وجود دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تاکید کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی ملی مستلزم همراهی مردم و جوامع ملی به منظور اجرای طرح های مرتبط با در سطح استان است.
خزائی در ادامه با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و تاکید بر اجرای کامل طرح کاداستر در اراضی ملی، گفت: حفظ و حراست از اراضی ملی از جمله سیاست‌های راهبردی مجموعه منابع طبیعی است و اجرای کامل طرح کاداستر هدف محوری این دستگاه در سال جهش تولید است.
وی افزود: اجرای طرح کاداستر مانع از دست اندازی و تجاوز سودجویان به عرصه‌های ملی و هرگونه سوء استفاده در تصرف و تعرض به منابع طبیعی می شود، بنابراین اجرای این طرح یکی از اولویت های مهم در استان همدان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: بیش از ۹۵ درصد از عرصه‌های طبیعی استان دارای سند مالکیت هستند و تاکنون برای ۷۵هزار هکتار از اراضی ملی در استان همدان سند تک برگی صادر شده است. 
خزائی ادامه داد: در راستای اجرای قانون جامع کاداستر اراضی ملی، از ابتدای سال جاری تاکنون اسناد تک برگ برای ۶۸ هزارهکتار از اراضی ملی و دولتی استان همدان صادر شده و برای تهیه نقشه های کاداستر بیش از ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان نیز در حال انعقاد قرارداد با شرکت های مشاور هستیم.
وی گفت: برنامه «ارتقا پوشش حفاظتی» و ایجاد کمربند حفاظتی و بلوک بندی مناطق بحرانی و بهره گیری از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی، مردم و همیاران طبیعت با هدف بالا بردن ضریب حفاظتی عرصه‌های ملی در قالب «طرح ۹ در ۹۹» نیز در دستور کار قرار دارد. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار داشت: برای حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از دخل و تصرف افراد فرصت طلب، عرصه های ملی به مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی تقسیم بندی شدند چراکه حفاظت از مناطق بحرانی دارای حسایت های ویژه ای است.
خزائی بیان کرد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری ( مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی) در ۱۵حوزه استان همدان با اعتباری افزون بر ۲۰ میلیارد تومان و با ۴۳درصد پیشرفت فیزیکی درحال اجراست و برای تکمیل این طرح نیز پیشنهاد افزایش اعتبار لازم ارائه شده است.
وی افزود: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای بخش مرتع این استان یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان و برای طرح‌های بیابان زدائی ۹۰۰میلیون تومان اعتبار ملی در نظر گرفته شده است.
مدیر کل منابع طبیعی استان همدان گفت: طرح بذرپاشی، بوته‌کاری و کپه‌کاری در سطح یک هزار و ۷۰۰ هکتار از مراتع استان درحال اجراست که با بارش‌های پائیزی رشد و تقویت پوشش گیاهی مراتع را شاهد خواهیم بود.
خزائی، از احداث ۱۸۰ کیلومتر کمربند حفاظتی در اراضی ملی استان همدان در قابل برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: با تدابیر در نظر گرفته‌شده در راستای اقدامات جهشی طرح «۹در۹۹» سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی امسال نزدیک به ۶۰ کیلومتر دیگر به این میزان کمربند حفاظتی افزوده می‌شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن