Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی افزایش 55 درصدی بارندگی در همدان

افزایش 55 درصدی بارندگی در همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: بارندگی در استان نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد و نسبت به بلند مدت افزایش ۷۷ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، منصور ستوده در نشست مشترک با نماینده شهرستان بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سد «آلان» کبودرآهنگ با ظرفیت ۳ میلیون مترمکعب در حال مطالعه است، اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای همدان متولی تامین آب و حفاظت و بهره برداری از منابع آب با اجرای پروژه های مختلفی همچون سدها و تاسیسات آبی را برعهده دارد به طوری که با این اقدامات به تامین آب بخش کشاورزی شرب و بهداشت و صنایع و گردشگری کمک می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان افزود: این شرکت دارای ۲۰۸ پست سازمانی است که حدود ۶۰ درصد آن دارای تصدی و مابقی بلاتصدی است و پیگیر مجوز استخدامی در جهت تکمیل ظرفیت چارت سازمانی هستیم.

وی با بیان اینکه در ۹ شهرستان امور آب فعالیت دارد، تصریح کرد: به تازگی درگزین به عنوان یکی از شهرستان های تابعه استان همدان معرفی شده است که پیگیر پست و چارت سازمانی مصوب برای این بخش هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ترکیب اصلی و سیاست گذاری شرکت برعهده معاونین است که اکثراً جوان و از نخبگان هستند.

ستوده از ثبت ۶۰۴ میلیمتری بارندگی در ۲۸ ایستگاه هواشناسی امسال خبرداد و ابراز کرد: این بارندگی نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد و نسبت به بلند مدت افزایش ۷۷ درصدی را نشان می دهد و این در حالیست که شهرستان کبودرآهنگ نسبت به سایر شهرستان ها از جمله نهاوند، تویسرکان و اسدآباد از بارندگی کمتری برخوردار بوده است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان های بهار و کبودرآهنگ تاسیساتی در حال بهره برداری است، گفت: سد شیرین سو با ظرفیت ۵ میلیون مترمکعب در شهر شیرین سو ساخته شده و پتانسیل خوبی برای گردشگری دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به وجود تغذیه های مصنوعی نیز اظهار داشت: تغذیه های مصنوعی به عنوان سازه ای است که آب را از رودخانه به مخازن دارای چاه تغذیه هدایت می کند و این چاهها حفاری شده در مخازن، آب را بصورت مصنوعی وارد زمین می کند که در بهبود وضعیت آب نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به وجودبندهای انحرافی کریم آباد، بهار، صالح آباد و هارون آباد تصریح کرد: مهمترین تغذیه های مصنوعی های دشت بهار و کبودرآهنگ شامل تغذیه مصنوعی شریعت آباد، کوریجان ۱ و۲، هارون آباد می باشد که با توجه به بارندگی های سال آبی جاری، پی در پی آبگیری شدند.

ستوده در خصوص نیروگاه شهید مفتح نیز گفت: اجرای طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب همدان به نیروگاه شهید مفتح با اعتباری بالغ بر ۴۶ میلیارد تومان انجام شد.

وی بیان داشت: انجام این طرح علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق سالانه نیروگاه، مانع برداشت غیراصولی آب از منابع زیرزمینی شد.

وی ابراز کرد: با اجرای این پروژه به طول ۴۱ کیلومتر، ظرفیت انتقال ۱۵ میلیون مترمکعب از پساب تصفیه خانه شهر همدان به نیروگاه شهید مفتح انتقال ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان بیان داشت: از ۱۲ میلیون مترمکعب مصرف نیروگاه شهید مفتح برای تولید برق با ظرفیت کامل، حدود ۹ میلیون متر مکعب پساب برای مصارف صنعتی و ۳ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی برای مصرف شرب و بهداشت کارکنان نیروگاه می باشد که این خود یکی از بزرگترین اقدامات شرکت محسوب می شود که به موجب آن سطح آب چاه های زیر زمینی در این منطقه نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

وی از لایروبی، نشانه گذاری، مطالعات حد بستر و حریم رودخانه ها و جلوگیری از تخلفات و تصرفات خبرداد و گفت: همچنین در شهرستان بهار و کبودرآهنگ نیز نصب کنتور، تکمیل و تجهیز ایستگاه پایش کیفی و سنجش آب زیرزمینی در دست اقدام است.

ستوده با بیان اینکه پروژه آبرسانی به شهرستان همدان آب مورد نیاز حدود ۱۲ شهر و ۱۵۹ روستا را تأمین خواهد کرد، بیان کرد: این پروژه دارای ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی افزود: پیمانکار این طرح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است و یکی از سرمایه گذاران توانمند کشور می باشد.

وی در خصوص سدآلان نیز تصریح کرد: این سد با ظرفیت ۳ میلیون مترمکعب با تخصیص حق آبه کشاورزی و زیست محیطی در دست مطالعه است.

وی گفت: در سال گذشته ۴۵۴ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های عمرانی این شرکت در نظر گرفته شده بود که با پیگیری شرکت و بویژه نمایندگان محترم در سال ۹۸ به حدود ۷۸ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد (حدود ۱۰۷ درصد افزایش) که امیدواریم بصورت کامل تخصیص داده شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن