Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی مردم کالای گران نخرند

مردم کالای گران نخرند

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد که گران‌فروشی محصولات و کالاهای مختلف در بازار وجود دارد و دستگاه‌های نظارتی باید با آن برخورد لازم را انجام دهند و مردم هم نباید محصول گران را از گران‌فروشان خریداری کنند تا آن‌ها به ادامه دادن تخلفشان تشویق نشوند.

به گزارش "همدان نیوز"، یزدان سیف گفت: هم اکنون هیچ مشکلی برای تأمین کالاهای اساسی مانند شکر، برنج، گندم و… نداریم و اگر تخلفی در نقطه‌ای از شهر و برای کالای خاصی می‌شود مسئولان دستگاه‌های نظارتی و مردم باید رفتارشان را نسبت به این مسئله تغییر دهند.

وی افزود: از یک سو انتظار می‌رود که دستگاه‌های متولی امر نظارت مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی با گران‌فروشی و گران‌فروشان با دقت و حساسیت بیش‌تری برخورد کنند که البته این دستگاه‌ها امروز ساعات کاری بسیار شلوغی دارند و روزانه و هفتگی صدها پرونده در این زمینه تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مردم هم باید این فرهنگ را در خود نهادینه کنند که سزای گران‌فروشی نخریدن است و اگر کالای گران را از فروشنده نخرند، او ترغیب به ادامه گران‌فروشی نمی‌شود. از سوی دیگر نیز مردم باید بدانند که بهترین و امین‌ترین ناظر خود آن‌ها هستند و باید به محض دیدن گران‌فروشی متولیان و ناظران را در جریان قرار دهند تا نسبت به شناسایی و برخورد با آن‌ها اقدام شود.

سیف درباره وضعیت بازار شکر اظهار کرد: هیچ مشکلی در تأمین شکر برای خانوارها، صنف و صنعت نداریم؛ چراکه بخش خصوصی به واردات حدود ۸۰۰ هزار تن شکر اقدام کرده است و شرکت بازرگانی دولتی به نمایندگی دولت ضمن تأمین ذخایر استراتژیک کشور، به واردات ۴۰۰ هزار تن شکری اقدام کرده است که هم اکنون در حال انجام است.

وی همچنین درباره قیمت شکر نیز گفت: شکر به فور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره بار و همه متقاضیان توزیع می‌شود، به گونه‌ای قیمت هر کیلو شکر فله در این مراکز ۳,۴۰۰ تومان و در واحدهای خرده فروشی ۳۵۰۰ عرضه می‌شود. هم‌چنین شکر ۹۰۰ گرمی بسته‌بندی شده بسته به نوع بسته‌بندی آن از ۴۰۰۰ تا ۴,۲۰۰ تومان قیمت دارند. هم‌چنین از همه اتحادیه‌های کارمندی و کارگری کشور می‌خواهیم که به ما مراجعه کنند تا بتوانیم نیاز آن‌ها را نیز برآورده کنیم چراکه آن‌ها و جمعیت در برگیرنده‌شان غالب مصرف کنندگان را تشکیل می‌دهند.

قیمت نان در حال بررسی است

سیف هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر این که گران فروشی نان محدود به یک یا دو نانوا و یک یا دو نقطه از سطح شهر نیست و باید با آن برخورد شود گفت: گرچه نانوایی‌ها چندین سال است که نرخ جدیدی نگرفتند اما هیچ دلیلی نمی‌شود تا از نرخ مصوب تخطی کرده و بدون در نظر گرفتن شرایط کنونی نسبت به افزایش قیمت نان اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: در گذشته که فاصله چندانی بین قیمت یارانه‌ای و آزاد گندم و آرد در بازار وجود نداشت، نانوایی‌های آزادپز وجود داشت اما هم اکنون نانوایی آزادپز نداریم و همه نانوایی‌ها گندم و آرد یارانه‌ای دریافت کرده‌اند که می‌توان گفت بعضی یارانه بیشتر گرفتند و برخی کمتر. بنابراین به هیچ وجه اجازه تغییر قیمت نان بدون مصوبه را ندارند.

پیش بینی خرید ۱۱.۵ میلیون تن گندم ۹۸

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران هم‌چنین درباره وضعیت خرید تضمینی گندم گفت: از ابتدا فصل برداشت تا ۴ خردادماه امسال بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم خریداری کردیم که ۱۵ درصد نسبت به همین بازده زمانی در سال گذشته افزایش یافته و بیش از ۲۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال نیز پول به کشاورزان گندم کار پرداخت کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که تا پایان آبان‌ماه برداشت و خرید تضمینی گندم ادامه خواهد داشت خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال با توجه به بارندگی‌های خوبی که اتفاق افتاد، میزان خرید تضمینی گندم تا ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یابد چرا که به عنوان مثال سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار تن گندم از استان فارس خریداری کردیم که امسال به بیش از یک میلیون تن خواهد رسید و دیگر استان‌های غربی نیز همین وضعیت را دارند.

سیف با بیان این که طرح ۱۰ ساله خودکفایی دانه‌های روغنی در حال اجراست ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار تن دانه روغنی از کشاورزان خریداری شده است که سه درصد بیش‌تر از سال گذشته بوده و تا امروز صد درصد مطالبات کشاورزان را که معادل ۳,۴۰۰ میلیارد ریال بوده، به آن‌ها پرداخت کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران هم‌چنین درباره وضعیت تأمین کالاهای اساسی نیز گفت: هیچ مشکل و کمبودی در تأمین کالاهای اساسی نداریم به گونه‌ای طی ۱۸ ماه گذشته حدود ۱۲۰۰ تن کالاهای اساسی وارد شده و هم اکنون ۳۱ فروند کشتی منتظر تخلیه هستند./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن