Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی سد اکباتان، همدان را از خطر سیل نجات داد

سد اکباتان، همدان را از خطر سیل نجات داد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: با توجه به سامانه بارشی اخیر، سد اکباتان و کلان ملایر در کنترل سیلاب نقش ویژه ای داشتند.

به گزارش "همدان نیوز"، منصور ستوده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حجم سد شیرین سو کبودراهنگ ۴.۴ میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: با وجود بارش های اخیر  ۴ میلیون مترمکعب معادل ۹۰ درصد این سد پر شده است که مصارف آن برای شرب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان در خصوص سد کلان نیز افزود: حجم ذخیره این سد بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب و در حال سرریز شدن می باشد که پس از طی مسافتی به رودخانه گاماسیاب می پیوندد و وارد حوزه کرخه می شود.

وی گفت: این سد  با هدف تامین آب آشامیدنی مردم ملایر، تامین حق آبه های کشاورزی پایین دست منطقه و صنایع شهرک صنعتی سهند ساخته شده است و هم اکنون آب سرریز آن برای بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

ستوده با اشاره به اینکه سد سرابی با هدف تامین آب آشامیدنی شهر‌های تویسرکان و سرکان و حق آبه های کشاورزی پایین دست ساخته شده است، افزود: این سد با ظرفیت ۹.۵ میلیون متر مکعب از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی است.

وی ادامه داد: سد شنجور رزن هم ۱۰۰ درصد پر شده و ۵ میلیون متر مکعب آب دارد که ۲۰۰ لیتر در ثانیه سرریز می کند و درمجموع از ۷ سد استان ۵ مورد پر شده یا سرریز کرده و ۲ مورد هم ذخیره قابل توجهی دارد.

ستوده خاطرنشان کرد: با توجه به سامانه بارشی و سیلاب ایجاد شده ، سد کلان ملایر و اکباتان در کنترل و مدیریت سیلاب نقش ویژه ای را ایفا کردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان ابراز داشت: «سد» سازه ای مستحکم است که با هدف مهار سیلاب ، درعرض دره یا میان دو کوه و در مسیر رود با ساختگاه مناسب ساخته می‌ شود. در پشت این دیوار مستحکم، دریاچه‌ای درست می‌شود که آب را ذخیره می کند تا در مواقع مورد نیاز از آن برای مصارف مختلف استفاده شود.

ستوده اظهار کرد: البته سدها در نگهداری و استفاده درست از منابع آب به انسان یاری می ‌رسانند و سدی که در جای مناسب ساخته ‌شود، می‌تواند جلوی بسیاری از سیل‌ها و طغیان‌های آبی را بگیرد.

وی با اشاره به اهداف سد سازی تصریح کرد: سد محلی برای ذخیره و تامین آب است. از دیگر کارکردهای سد می‌توان به تولید برق، پرورش آبزیان، گردشگری و کنترل سیلاب اشاره کرد.

ستوده عنوان کرد: اگر سد‌ها نبودند کنترل سیلاب‌ها و تامین آب شرب  ممکن نبود، به همین دلیل سدسازی در استان همدان ادامه دارد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن