Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی تولید گندم در همدان25 درصد افزایش یافت

تولید گندم در همدان25 درصد افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از پیش بینی افزایش 25 درصدی تولید گندم در این شهرستان خبرداد.

به گزارش "همدان نیوز"، جواد رشیدی با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته ، 61 هزار تن گندم در 53 هزار هکتار از زمین های زراعی شهرستان همدان تولید شده است گفت: سال زراعی 95، 9 هزار تن محصول گندم از اراضی کشاورزی این شهرستان برداشت شد.

وی تصریح کرد: علی رغم خشکسالی و عدم بارش به هنگام که در همدان وجود داشت، پارسال افزون بر 37 هزار و 500 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تحویل مراکز خرید گندم شده و 43 هزار هکتار مبارزه با سن داشتیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان عنوان کرد: پیش بینی می شود امسال 25 درصد تولید گندم افزایش داشته باشد.

رشیدی با بیان اینکه سال گذشته 16 هزار500 تن جو از سطح 11 هزار هکتار اراضی استان برداشت شد، ادامه داد: برداشت جو در سال زراعی 95، 22 هزار تن بود.

وی تصریح کرد: پارسال حدود 2 هزار تن جو به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان درباره  افزایش کشت کلزا در شهرستان همدان نیز گفت : 253 هکتار از اراضی شهرستان همدان در سال زراعی جاری زیر کشت کلزا رفته است.

رشیدی با بیان اینکه از 6 هزار هکتار اراضی یونجه کاری همدان 90 هزار تن یونجه برداشت شده است، افزود: 19 هزار تن سیر از یک هزار و 600 هکتار و یک هزار و 500 تن حبوبات از اراضی همدان برداشت شد.

وی ادامه داد: در سال زراعی گذشته 190 هزار تن سیب‌زمینی از 4 هزار و 500 هکتار از اراضی همدان برداشت شد.

تولید یک میلیون و 680 هزار گُل رُز در همدان

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان از تولید یک میلیون و 680 هزار گُل شاخه بریده یا همان گُل رُز در همدان خبر داد.

جواد رشیدی با بیان اینکه تولید گل شاخه بریده یک میلیون و 680 هزار شاخه در سطح 14 هزار متر مربع بوده است افزود: بیشتر این گلها صادراتی هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 30 گلخانه  به مساحت 14 هزار متر مربع در همدان فعال است، تصریح کرد: در سال زراعی گذشته 9 هزار و 600 تن محصول از گلخانه‌های همدان برداشت شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه میزان سطح گلخانه های شهرستان در سال 95 حدود 29 هکتار بوده که امسال بیش از 30/5 هکتار در سال جاری رسیده است.

رشیدی ادامه داد در سال جاری 4 پروانه بهره برداری گلخانه به مساحت 53 هزار متر مربع صادر شده است.

سالانه بیش از 12 هزار تن گوشت سفید در همدان تولید می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه از خرداد سال گذشته تا کنون 11 هزار تن گوشت مرغ در شهرستان همدان تولید شده است، اظهار کرد: در این شهرستان 60 واحد فعال صنعتی و سنتی تولید این میزان گوشت را برعهده داشته اند.

رشیدی با بیان اینکه 42 واحد گوشتی و شیری و 7 واحد گوسفنداری در همدان فعال است ادامه داد: تولید سالانه گوشت قرمز در این شهرستان 2 هزار و 970 تن ، که سال 95،  2 هزار و 879 تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه18هزار کلنی زنبور عسل در این شهرستان وجود دارد، گفت: 177 تن عسل  توسط 205  زنبوردار تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان ادامه داد: این شهرستان با داشتن شش واحد مرغ تخم گذار سالانه 3 هزارو 771 تن تخم مرغ تولید میکند.

رشیدی با بیان اینکه 52 واحد جمع‌آوری شیر در شهرستان همدان فعال است گفت: پارسال 38 هزار تن شیر در همدان تولید شد.

وی در زمینه تولید ماهیان زینتی و خوراکی در همدان گفت: 25 واحد سردآبی و 18 واحد ماهی گرم آبی سالانه 720 تن ماهی تولید می کنند.

تجهیز18 هزار و 114 هکتار از اراضی همدان به سیستم‌های نوین آبیاری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به اینکه  با اجرای روش های نویین آبیاری می توان راندمان  را از 35درصد به بالای 50 درصد ارتقا بخشید، گفت: جهاد کشاورزی شهرستان همدان تا پایان سل 96 حدود 18 هزار و 114 هکتار ازاراضی مستمر آبیاری شهرستان را به سیتسم های نوین آبیاری تجهیزکرده است.

رشیدی ادامه داد: 26 هزار هکتار از اراضی آبی شهرستان مستعد اجرای این سیستم ها می باشد که حدود69 درصد اراضی به سیستم های نوین تجهیز شده اند.

وی تصریح کرد: به ازای هر هکتار اجرایی آبیاری تحت فشار به طور متوسط 4 هزار متر مکعب صرفه  جویی در مصرف آب در سال اتفاق می افتد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان هدف از اجرای طرح آبیاری تحت فشار را بهبود مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، ارتقا بهره وری آب و افزایش راندمان آبیاری در سطح مزارع عنوان کرد.

رشیدی در درباره رفع مشکل کم آبی در همدان گفت: مسدود نمودن چاههای غیرمجاز،  نصب کنتور های حجمی و هوشمند بر روی چاههای آب کشاورزی، اجرای طرح های آبخیز داری و آبخوان داری و تغییر الگوی کشت می تواند راهگشا باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان درباره فعالیت های انجام شده در راستای استفاده بهینه از منابع آبی گفت: بازسازی و مرمت قنوات روستای سرخ آباد و سولان و انصار الامام، طرح پوشش انهار سنتی روستاهای هیزج ، سباه کمر و سولان و شروع عملیات تکمبل انهار سنتی روستاهای شورین سنگستان تفريجان ورکانه ودينگله کهریز بوده است.

رشیدی ادامه داد: برای اجرای این پروژه مبلغ 22 میلیارد و 145میلیون ریال از محل اعتبارات استانی متوازن نفت و گاز هزینه شده است.

وی با اشاره به پتانسیل های منابع آبی شهرستان همدان افزود: آبهای زیر زمینی ۴۱۵ میلیون متر مکعب ۶۷ درصد، آبهای سطحی ۸۰ میلیون متر مکعب ۱3 درصد و ريزشهای جوی ۱۲۵ میلیون متر مکعب، ۲۰ درصد از منابع آبی شهرستان را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان  ادامه داد: میزان آب مورد نیاز با توجه به میزان اراضی و سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی حدود ۷۸۰ میلیون متر مکعب است که ۱۶۰ میلیون متر مکعب کمبود دارد لازم است جبران شود. 

 تشکیل 30 فقره  پرونده تسهیلاتی با اعتبار 44 میلیارد 594 میلیون ریال

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به اینکه تشکیل 30 فقره  پرونده تسهیلاتی با اعتبار 44 میلیارد 594 میلیون ریال تنها یکی از اقدامات اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان همدان است، افزود: تشکیل پرونده تسهیلات از محل مکانیزاسیون به تعداد ۲۲فقره به مبلع ۲۶۰۲۰ میلیون ریال برای تامین و تجهیز واحدهای تولیدی از لحاظ به روز نمودن تجهیزات شامل، هیتر، هواکش مه پاش و دستگاه تولید پلت ودان در مرغداری ها و لوازم شیر دوشی، شیر سرد کن و سایر وسایل مورد نیاز در واحدهای صنعتی ازاقدامات این اداره است.

رشیدی ادامه داد: بازدید و پیگیری تولید نوغان ونوغانداری و تولید 5 کیلو پیله ی خشک توسط یکی از نوغانداران بخش مرکزی به منظور فرآوری و ارسال آن به کارخانجات تولید ابریشم، پیگیری امور ثبت و مشخصات رکورد گیری، شیر تولیدی در گاوداری های صنعتی و اجرای طرح (دی اچ ای) به منظور اصلاح نژاد انتخاب بهتردام، نظارت بر توزیع ۲۹۲۴ تن نهاده های دامی بین دامداران شامل جو، کنسانتره، ذرت و سویا از دیگر اقدامات است.

وی با بیان اینکه نظار ت بر امور بهبود تغذیه دام در کارخانجات تولید خوراک دام در سطح شهرستان همدان در ۳ واحد با تولید بیش از ۴۵۰۰۰نن در سال است گفت: برای انواع دام شامل مرغ گوشتی مرغ تخمگذار گاوشیری گوساله پرواری و بره پرواری، اجرای مرحله اول، دوم و سوم سنترنژادی برای سه گله ۵۰ راسی، ۷۵ راسی و ۱۰۰ راسی، توزیع ۳۰۰۰ قطعه بچه ماهیان کپور بین پرورش دهندگان ماهی به صورت ترویجی به منظور تشویق و ترغیب تولید کنندگان برای تولید گوشت سفید، بازدید و  سرشماری سالیانه ۲۱۰مورد از زنبورستان های تحت پوشش شهرستان همدان، اجرای طرح نظارت بر بهبود تولید مرغدایها در ۱۵ واحد ، برگزاری دوره آموزشی طبخ ماهی به تعداد 16 جلسه با شرکت 400نفر در روز از اقدامات دیگر جهاد برای  باغداران و کشاورزان است.

توزیع 32 هزار فرمون بین باغداران همدانی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: برای اولین بار جهت کنترل پروانه فری و کرم خراط در باغات گردو بدون استفاده از سموم 32 هزار فرمون بین باغداران همدانی توزیع شد.

رشیدی تصریح کرد: 50 درصد این فرمون ها بصورت یارانه ای بوده که از ابتدای خرداماه توزیع شده و تا پایان ماه ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان همه ساله باید برای رسیدگی بیشتر به درختان علاوه بر هرس آنها، نسبت به سم‌پاشی و مراقبت در حین کوددهی و آبیاری از بروز هرگونه آفت‌زدگی به درختان ممانعت کنند و در صورت بروز آفت نیز اقدامات لازم را برای از بین بردن آن بکار گیرند.

 وی سطح باغات دانه دارشهرستان را یک هزار و 2هکتار ،هسته دار میوه های خشک 2 هزار و 864 همتار، دانه ریز  2 هزارو 737  هکتار و گلخانه های سبزی و صیفی ۳۰ هکتار عنوان و افزود: پیش بینی  می شود سال جاری 50 هزار تن تولید محصولات باغی باشد.

رشیدی به تشکیل پرونده تسهیلاتی در حوزه اشتغال اشاره کرد وگفت: تشکیل پرونده تسهیلاتی از محل رونق تولید (بهینه یاب) به تعداد 1 فقره به مبلغ 63646 میلیون ریال، تشکیل پرونده تسهیلاتی از محل اشتغال فراگیر به تعداد 41 فقره بخ مبلغ 576696 میلیون ریال و تشکیل پرونده تسهیلاتی از محل توسعه روستایی به تعداد 22 فقره به مبلغ 52334 میلیون ریال بوده است.

بیمه بیش از 25 هزار و 190هکتار از اراضی کلزا و غلات

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به اینکه بیش از 25 هزار و 190هکتار از اراضی کلزا و غلات در سال 96-97 بیمه شده اند گفت: 25 هزار  1129 هکتار از این اراضی مربوط به غلات و 61 هکتار نیز مربوط به مزارع کلزا است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان به آمار پروانه های صادره در حوزه تولیدات دامی واحد های صنعتی در سنوات مختلف پرداخت و گفت: 39 واحد گوساله پرواری در سال 95 وقبل از آن با ظرفیت 3789 و بره پرواری با تعداد 12 واحد و ظرفیت 3005 از واحد های فعال به حساب می آیند.

وی در ادامه بیان کرد: واحد تولیدی گوساله پرواری  در سال 96 با یک پرونده و ظرفیت 50 راس و بره پروی بدون پروانه صادره و با ظرفیت 200راس در مراتب بعدی صدور پروانه قرار دارند.

رشیدی گفت: مرغ گوشتی در سال 96 با ظرفیت 764هزار و تشکیل یک پرونده و مرغ تخم گذار بدون صدور پروانه جدید با تعداد 9 پرونده و ظرفیت یک میلیون 432هزار و 700 عدد از دیگر ظرفیت های اداره تولیدات دامی است.

وی درباره ظرفیت های مرغ مادر گوشتی گفت: درحوزه مرغ مادر گوشتی نیزتعداد 2 پرونده با ظرفیت 110 مرغ تشکیل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان به واحد های سنتی در حوزه تولیدات دامی اشاره کرد وگفت: 12 واحد گاو شیری با ظرفیت 147 راس و 19 واحد گوساله پرواری با ظرفیت 520 راس در سال 96  پروانه صادر شده است.

رشیدی با بیان اینکه  در سه ماه نخست سال جاری  در حوزه گاو شیری 2 پروانه صادر و 28 راس به ظرفیت واحد های گاوشیری اضافه شده است، ادامه داد: در همین مدت 4پروانه در واحد های گوساله پروی با ظرفیت 65 راس صادرشده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در حوزه بره پروری نیز 43پروانه با ظرفیت 6508 راس ایجا شده ، بیان کرد: در سه ماه نخست سال جاری 14 پرونده با ظرفیت 1240را ایجاد شده است.

ارسال 16 هزار و 200 پیامک هشداری و آموزشی بین کشاورزان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به فعالیت های ترویجی سال 1397 گفت: آموزش بهره برداران در زمینه های کاشت و داشت غلات، کنترل درختان میوه، کنترل سن غلات، بیمه محصولات کشاورزی، پرورش دام سبک، پرورش زنبور عسل توسط صندوق مشاغل خانگی 1917 نفر در روز بوده است.

رشیدی در ادامه افزود: اجرای 10 سایت الگویی ترویجی با موضوعات کشاورزی و دامپروری و آموزش بهره وران، توضیع 1375 اطلاعیه های مختلف در زمینه بیمه کشاورزی تسهیلات بانکی،کنتر آفات و بیماری ها، هرس باغات، کاشت نهال و مخاطرات طبیعی از دیگر اقدامات ترویجی جهاد کشاورزان در سال 97 است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن