Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی تبخیر 67 درصد از حجم نزولات جوی همدان

تبخیر 67 درصد از حجم نزولات جوی همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از افت آب چاه‌های دشت همدان خبر داد و گفت: بدمصرفی، تنش‌های بخش آب را افزایش می‌دهد. 

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، منصور ستوده اظهار کرد: یکی از منابع تامین آب شرب مردم شهر همدان استفاده از چاه‌های دشت همدان بوده که این موضوع هماهنگ شده و امسال نیز در برنامه قرار دارد.

وی افزود: چاه‌های کشاورزی که در نزدیکی خطوط انتقال آب و فاضلاب قرار دارد مورد مذاکره با کشاورزان قرار گرفته و به اجاره گرفته می‌شود تا در اختیار آبرسانی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: دشت همدان به لحاظ برداشت‌ها و کم آبی، سطح ایستایی چاه‌ها پایین آمده و 76 حلقه فعال است که خیلی روی آن چاه‌ها نمی‌توان حساب کرد.

وی با اشاره به اینکه برابر قوانین و مقررات چاه‌های حفاری شده بعد از سال 85 باید پر شوند، عنوان کرد: در کبودراهنگ و رزن آمار پرونده‌های انسداد بالاست.

ستوده با اعلام اینکه در دولت‌های قبل از انسداد چاه‌ها حمایت نمی‌شد ولی در حال حاضر حمایت کافی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: با چاه‌های مجاز استان همدان که برداشت بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند نیز برخورد می‌شود تا در راستای حفاظت از منابع آبی استان گام‌های اساسی و جدی برداشت.

وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی استان رضایت‌بخش نبوده و باید حفاظت جدی از منابع موجود صورت گیرد گفت: نیاز است تا تمام مردم نسبت به حفظ منابع آبی موجود احساس تکلیف کنند تا بتوان ماه‌ها و سال‌های آینده را مدیریت کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: با توجه به شرایط بی‌آبی کشور، منابع آبی موجود پاسخگوی بدمصرفی‌‎ها نخواهد بود و نیاز است تا مردم صرفه‌جویی در مصرف را جدی بگیرند.

وی با اعلام اینکه یک‌هزار چاه غیرمجاز برای انسداد در استان همدان شناسایی شده است تصریح کرد: بدون هیچ مماشاتی چاه‌های غیرمجاز در استان مسدود می‌شوند تا بتوان منابع آبی زیرزمینی را تعادل رساند.

ستوده با اشاره به اینکه اکیپ‌های گشت و بازرسی به طور شبانه‌روزی دشت‌های استان را بازرسی می‌کنند عنوان کرد: 24 گروه اکیپ گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه‌های مجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان به طور شبانه‌روز دشت‌ها را کنترل می‌کنند.

وی با بیان اینکه میزان بارش سال آبی گذشته در همدان بی‌نظیر بوده و در 20 سال گذشته چنین بارشی رخ نداده است گفت: به طور متوسط سالانه 6 میلیارد و 388 میلیون مترمکعب حجم نزولات جوی استان همدان است ولی از سوی با 67 درصد تبخیر در استان همدان مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان حجم آب در دسترس استان همدان پس از تبخیر را دو میلیارد و 680 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدیدپذیر 1.948 میلیارد مترمکعب و سهم آب‌های سطحی 740 میلیون مترمکعب است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن