Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی ذخیره سد اکباتان همدان کاهش یافت/ تلاش برای مدیریت ذخایر آب در پاییز96

ذخیره سد اکباتان همدان کاهش یافت/ تلاش برای مدیریت ذخایر آب در پاییز96

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان حجم سدهای استان همدان را 65 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: مشکلی در تامین آب شرب استان همدان وجود ندارد ولی رعایت الگوی مصرف باید در اولویت قرار گیرد. 

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، منصور ستوده اظهار داشت: در سال آبی 95-96 حدود 378 میلیمتر بارش برف و باران در سطح استان همدان رخ داده که خوشبختانه وضعیت ذخایر آبی همدان با این بارش‌ها بهبود یافته است.

وی افزود: سال آبی 94-95، 451 میلی‌متر بارندگی در سطح استان همدان رخ داد که این رقم سال 93، 302 میلیمتر و در متوسط بلندمدت 331 میلی‌متر بوده است.

ستوده با اعلام اینکه در حال حاضر ذخیره سدهای استان همدان به 65 میلیون و 150 هزار مترمکعب کاهش یافته است، عنوان کرد: در حال حاضر سد سرابی تویسرکان 6 میلیون و 600 هزار مترمکعب، سد کلان ملایر 37 میلیون و 700 هزار مترمکعب، سد آبشینه دو میلیون و 400 هزار مترمکعب، سد شیرین سو 550 هزار مترمکعب و سد اکباتان همدان 15 میلیون و 900 هزار مترمکعب ذخیره آبی دارند.

وی با بیان اینکه سد اکباتان همدان با کاهش ذخیره آبی نسبت به ماه‌های گذشته مواجه بوده است، تصریح کرد: حجم سد اکباتان در حال حاضر به 15 میلیون و 900 هزار مترمکعب کاهش یافته و 54 درصد از ذخیره سد پر شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه سد اکباتان سال آبی گذشته سرریز کرده است، عنوان کرد: در حال حاضر میزان ورودی سد اکباتان حدود 150 لیتر در ثانیه و میزان خروجی 1200 لیتر در ثانیه برای مصارف شرب است.

ستوده با اعلام اینکه در حال حاضر ورودی سد سرابی تویسرکان صفر است گفت: سد سرابی تویسرکان 6 میلیون و 600 هزار مترمکعب ذخیره داشته و میزان خروجی از آن 75 لیتر در ثانیه بوده و پکیچ تصفیه‌خانه برای تامین بخشی از آب شهرستان تویسرکان در کنار این سد ایجاد شده است.

وی حجم سد کلان ملایر را 37 میلیون و 700 هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: میزان ورود آب به سد کلان ملایر 115 لیتر در ثانیه بوده ولی هیچ خروج آبی در این زمینه نبوده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه میزان بارش سال آبی 95-94 در همدان بی‌نظیر بوده و در 20 سال گذشته چنین بارشی رخ نداده است گفت: به طور متوسط سالانه 6 میلیارد و 388 میلیون مترمکعب حجم نزولات جوی استان همدان است ولی از سوی با 67 درصد تبخیر در استان همدان مواجه هستیم.

وی حجم آب در دسترس استان همدان پس از تبخیر را دو میلیارد و 680 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدیدپذیر 1.948 میلیارد مترمکعب و سهم آب‌های سطحی 740 میلیون مترمکعب است.

ستوده با اشاره به اینکه در همدان بیشتراز ذخایر منابع آب زیر زمینی استفاده می گردد باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد، عنوان کرد: تلاش بر این است تا برای پاییز امسال ذخیره مناسبی را در سدهای استان همدان نگه‌داشت تا دچار مشکل نشویم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن