Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی ارسال 46 پرونده عدم توجه به ایمن‌سازی محیط کار به مراجع قضایی در همدان

ارسال 46 پرونده عدم توجه به ایمن‌سازی محیط کار به مراجع قضایی در همدان

مدیر کل تعاون کارو رفاه اجتماعی استان همدان از انجام دو هزار و 216 فقره  بازرسی کارگاهی در استان در راستای صیانت از نیروی کار و منابع مادی استان خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان، احمد توصیفیان در نشست تخصصی ایمنی و پیشگیری از حوادث ناشی ازکار بازرسان کار استان همدان گفت: براي صيانت از نيروي انساني ومنابع مادي كشور كليه كارگاه‌ها، كارفرمايان، كارگران و كارآموزان ملزم به رعايت دستورالعمل‌هايي كه از طريق شوراي عالي حفاظت فني جهت تامين حفاظت فني و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي جهت جلوگيري ازبيماري‌هاي حرفه اي وتامين بهداشت  كار و كارگر و محيط كار تدوين مي شود، هستند.

وی با اشاره به اینکه به منظورنظارت بر حسن اجراي صحيح قانون كار و ضوابط و مقررات حفاظت فني بر عهده بازرسین کار استان است، اظهار داشت: آموزش مسائل مربوط به حفاظت فني وراهنمايي كارگران، كارفرمايان و كليه افرادي كه در معرض صدمات و ضايعات ناشي از حوادث وخطرات ناشي از كار قراردارند و رسيدگي به حوادث ناشي از كار در كارگاه‌هاي مشمول و تجزيه  و تحليل عمومي و آماري اين گونه موارد به منظور پيشگيري حوادث از جمله وظایف بازرسین کار به شمار می رود .

توصیفیان  در خصوص ایمنی و بهداشت کار گفت: در نيمه اول سال جاری دو هزار و  216 بازرسي ادواري و یک هزار و 362 فقره بازرسي موردي از كارگاه‌هاي مشمول قانون كار استان انجام شده است.

وی ادامه داد: در اين مدت سه هزار و 466 فقره ابلاغيه رفع نقص كارگاهي و 83 مورد ابلاغيه رفع نقص حادثه براي پيشگيري از وقوع مجدد حوادث مشابه صادر شده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان تأکید کرد: در اين رابطه به جهت عدم توجه به ابلاغيه هاي رفع نقص صادره وعدم تمكين بعضي ازكارفرمايان 46 مورد درخواست تعقيب كارفرمايان به مراجع قضايي استان ارسال شده است.

توصیفیان افزود : براساس ماده 1 آيين نامه كميته حفاظت فني وبهداشت كار مصوب 11/4/1374 وزراي كار و اموراجتماعي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به منظور تامين مشاركت كارگران وكارفرمايان ونظارت برحسن اجراي مقررات حفاظت فني وبهداشت كار، براي صيانت ازنيروي انساني و منابع مادي كشور در كارگاههاي مشمول وهمچنين پيشگيري از حوادث وبيماريهاي ناشي از كار ، حفظ وارتقاء سلامتي كارگران وسالم سازي محيطهاي كار، تشكيل كميته هاي حفاظت فني وبهداشت كار دركارگاههاي كشورالزامي است.

وی با بیان اینکه درهمين راستا كارگاههاي بيشتر 25 نفر كارگر مكلف به تشكيل كميته حفاظت فني وبهداشت كار شده اند، خاطرنشان کرد: كارگاه‌هاي داراي كمتر از 25 نفر كارگر چنانچه نوع كار ايجاب کند  با نظر مشترك و هماهنگ بازرس كار و بهداشت حرفه‌اي محل، كارفرما مكلف به تشكيل كميته مزبور خواهد بود .

توصیفیان اضافه کرد: دراجراي همين تكاليف قانوني در 6 ماهه اول سال جاری تعداد 423 كميته حفاظت فني و بهداشت كار در كارگاه‌هاي مشمول قانون كار استان تشكيل و همچنين تعداد 662  فقره صورت جلسه كميته  هاي مزبور به ادارات تعاون، كار و رفاه اجتماعي شهرستان هاي استان واصل شده است.

وی به بررسی 640  مصوبه اشاره کرد و افزود: این بررسی ها منجر به صدور 256 ابلاغيه بررسي صورتجلسه به منظور بهبود عملكرد كميته هاي مذكور شده است.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان اظهار داشت: در بخش آموزش ايمني كارگران و كارفرمايان در نيمه اول  امسال 26 دوره آموزشي ايمني با حضور 424 نفر در مجموع به ميزان 146 ساعت براي كارگران  و 19 دوره آموزشي نيز با حضور 251 نفر از كارفرمايان به مدت 111 ساعت برگزار شده است.

توصیفیان تصریح کرد : ازجمله قوانين حمايتي كارگران قانون بازنشستگي پيش از موعد در مشاغل سخت و زيان آور موضوع ماده واحده قانون اصلاح تبصره (2) الحاقي ماده 76 قانون تامين اجتماعي مصوب 1380 است؛ تعريف كارهاي سخت وزيان آور كه عبارتست از كارهايي كه در آنها عوامل فيزيكي ، شيميايي ، مكانيكي وبيولوژيكي محيط كار غيراستاندارد بوده ودر اثراشتغال كارگر تنشي به مراتب بالاتراز ظرفيتهاي طبيعي (جسمي و رواني )دروي ايجاد مي شود و نتيجه آن بيماري شغلي وعوارض ناشي از آن بوده و بتوان با به كارگيري تمهيدات فني ، مهندسي ،بهداشتي وايمني وغيره صفت سخت و زيان آوربودن را از آن مشاغل كاهش داد يا حذف كرد.

وی ادامه داد: كليه كارگراني كه در مشاغل مزبوراشتغال بكار داشته باشند با رعايت شرايط قانوني مي توانند با ارائه درخواستهاي خود به كميته هاي بدوي رسيدگي تقاضاي استفاده از مزاياي قانون مزبور را کنند. دراين رابطه كميته مورد نظر با حضور اعضا تشكيل جلسه داده و با بررسي درخواستهاي متقاضيان اصداء راي مي کند. راي كميته مزبور ظرف 15 روز از تاريخ ابلاغ قابل تجديدنظرخواهي است .

وی گفت: در همين راستا به منظور بررسي درخواست متقاضيان استفاده ازقانون مرقوم در نيمه اول سال 1396 ،  13 جلسه كميته بدوي و 4 جلسه كميته تجديدنظر تشكيل شده که تعداد 586 درخواست فردي شامل دو هزار و 170 عنوان شغلي از یک هزار و 430 كارگاه توليدي و سه درخواست گروهي شامل 705 عنوان شغلي از سه كارگاه توليدي  واصل شده كه پس از بررسي در كميته، 465 درخواست فردي بالغ بر یک هزار و 562 عنوان شغلي از 977 كارگاه و سه درخواست گروهي با 390 عنوان شغلي مورد تاييد قرار گرفته است.

توصیفیان همچنین خاطرنشان کرد: تعداد  126 درخواست فردي شامل 259 عنوان شغلي از 68 كارگاه توليدي به كميته تجديدنظر ارسال شد كه پس از طرح در كميته 61 درخواست فردي با 131 عنوان شغل از 20 كارگاه تاييد شده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن