Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی کسری 230میلیون مترمکعبی مخزن آبخوان‌های همدان

کسری 230میلیون مترمکعبی مخزن آبخوان‌های همدان

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: متوسط کسری مخزن آبخوان‌های همدان 230 میلیون مترمکعب است.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، منصور ستوده درسومین همایش هم اندیشی ملی سیب زمینی با تکیه بر مصرف بهینه آب اظهار داشت: میانگین نزولات جوی در کشور 249 میلمتر است که در استان همدان این عدد 214 میلیمتر است.

ستوده میزان ظرفیت منابع آب تجدیدشونده در استان همدان را 2 میلیارد و 907 میلیون مترمکعب در سال اعلام کرد و گفت: در حال حاضر سهم آب‌های زیرزمینی از منابع تجدیدشونده دو میلیارد و 127 میلیون مترمکعب است.

وی سهم آب‌های سطحی از منابع تجدیدشونده در استان همدان را 780 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: استان همدان دارای هشت رودخانه مهم است که برخی از آنها به استان‌های جنوبی منتقل می‌شود.

ستوده با بیان اینکه 85 درصد از کشور در شرایط خشک و نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد، تصریح کرد: این در حالیست که میزان بارندگی از حد متوسط جهانی کمتر بوده و توزیع بارش در شرایط یکسانی نیست و میزان آب تجدید‌پذیر بسیار کم است که با افزایش جمعیت روند کاهش آب نیز سرعت بیشتری پیدا کرده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان تعداد محدوده‌های مطالعاتی استان همدان را 13 محدوده مستقل و مشترک اعلام کرد و گفت: از این تعداد 10 محدوده مطالعاتی ممنوعه بوده و محدوده های مطالعاتی کبودراهنگ ، رزن قهاوند و اسدآباد به سبب برداشت‌های بیش از حد به عنوان محدوده های ممنوعه بحرانی تلقی شده است.

ستوده درباره کسری محزن در دشت‌های استان همدان نیز گفت: دشت همدان ـ بهار با 483 کیلومتر وسعت شبکه سالانه 81 سانتیمتر افت سطح ایستابی آب داشته و تاکنون سطح آب در این دشت 20 متر افت داشته است.

وی میزان افت سالانه دشت کبودراهنگ را 1.47 متر دانست و گفت: این دشت با یک هزار و 147 کیلومتر وسعت شبکه تاکنون 41.15 متر افت سطح آب‌های زیرزمینی را تجربه کرده وسالانه  67 میلیون مترمکعب کسری مخزن نیز دارد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: دشت رزن ـ قهاوند هزار و 709 کیلومتر وسعت شبکه دارد که با افت سالانه 80 سانتیمتر در حال حاضر به 22.47 متر افت سطح آب‌های زیرزمینی رسیده است.

ستوده حجم کل آب مصرفی سطحی و زیرزمینی در استان همدان را دو میلیارد و 419 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی دو میلیارد و 180 میلیون مترمکعب، آب مصرفی در بخش شرب و بهداشت 180 میلیون مترمکعب و آب مصرفی در بخش صنعت و خدمات 59 میلیون مترمکعب است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای همدان عنوان کرد: آب مجازی (آبی که صرف تولید یا کاشت محصول می‌شود) بخش زیادی از مصرف آب را به خود اختصاص داده بنابراین چه نیازی است در استان همدان محصولی تولید شود که خود استان به آن نیاز ندارد و صادر می‌شود بنابراین باید جلوی این روند با آگاه‌سازی کشاورزان گرفته شود.

وی افزود: با توجه به حساسیت آب در دولت جدید تا کنون جلسات زیادی با عنوان شورای عالی آب کشور برگزارشده و از ابتدای اجرای طرح احیا وتعادل بخشی درسال 94 بیش از150 جلسه شورای حفاظت از منابع آب در استان وشهرستانها تاکنون برگزار شده است که مصوبات بسیار خوبی نیز داشته است.

ستوده افزود: دولت تدبیر وامید توجه ویژه ای به بحث آب دارد وپروژه های مختلفی را در دست اجرا داردکه مهمترین آن طرح احیاء وتعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که دارای 15 ریزپروژه است و 11پروژه آن درحوزه آب منطقه ای است که میتوان انسدادچاههای غیرمجازونصب کنتورهای هوشمند آب وبرق و تشکیل گروه های گشت وبازرسی را از مهمترین بخش آن نام برد که هدف آن تعادل در بخش آب است و سه پروژه مثل آبخیزداری، تشکیل تشکل آب بران و به روز نمودن سند ملی آب در حوزه سازمان جهاد کشاورزی و یک پروژه مطالعات فروچاله ها و نشست زمین بعهده سازمان زمین شناسی کشور می باشد.

وی بابیان اینکه ۸۵ درصد از این پروژه ها مربوط به انسداد چاه های غیرمجاز  و جلوگیری از اضافه برداشت چاه ها ی مجاز است، افزود: وزارت نیرو در این راستا جلسات بسیاری با وزارت جهاد کشاورزی برگزار کرده است.

ستوده تاکید کرد: به عنوان مثال خوشبختانه در شهرستان نهاوند نه تنها سطح آب کاهش نیافته بلکه با اجرای طرح احیا وتعادل بخشی و بارش های مناسب سطح آب این دشت بالا آمده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن