Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی اشتغال‌زایی 10 هزارنفری فنی‌وحرفه‌ای همدان/ وقت پاسخ دادن به حواشی را نداریم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان مطرح کرد:
اشتغال‌زایی 10 هزارنفری فنی‌وحرفه‌ای همدان/ وقت پاسخ دادن به حواشی را نداریم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان گفت: 10 هزار و 138 نفر در سال قبل با گواهینامه آموزش فنی و حرفه ای در 11 دستگاه مشغول به کار شدند.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، علیرضا مهرابی در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت عمومی فعالیت های این اداره کل، اظهار داشت: رشد بهره وری نیروی کار تمام فعالیت های اقتصادی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای مهارت بازار کار را برای کارجویان فراهم می کند، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع آموزش های فنی و حرفه ای زمینه ای برای سرمایه گذاری در دنیا به شمار می رود.

مهرابی به وضعیت بازار کار فارغ التحصیلان اشاره کرد و افزود: عرضه و تقاضای نیروی کار در بازارهای آموزشی و بنگاه های اقتصادی برابر نیست و دلیل آن موقتی و کوتاه بودن عمر مشاغل است چراکه افراد شاغل نیز باید به فکر افزایش مهارت خود باشند.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک دستگاه های آموزشی باید پاسخگوی بازار کار باشند، یادآور شد: باید دید مهارت های موجود پاسخگوی بازار کار در آینده خواهند بود؟

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای تأکید کرد: این پرسش مطرح است که آیا در اقتصاد دانایی محور تنها تخصص، کافی هست؟ در دنیا باید تخصص هایی را در کنار تخصص اصلی فرا گرفت تا بتوان به مشاغل بهتر دست یافت.

وی افزود: خلاقیت، نوآوری و ابتکار به عنوان موتور محرک و توسعه کارجویان به شمار می رود که باید مورد توجه قرار بگیرد.

مهرابی با بیان اینکه تغییرات مشاغل به سمت خدمات پیش می رود، تصریح کرد: جمع آوری آب های سطحی، طراحان زباله، انرژی های خورشیدی، سیستم های حمل و نقل پرسرعت، اتومبیل های بدون راننده، مشاورین رباتیک و خانه های هوشمند از جمله مواردی است که می تواند جایگزین مشاغل فعلی شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود به روزشمار هفته ملی مهارت اشاره و تصریح کرد: در این هفته اولین مرکز آموزش صنعت جوار کارخانه کنترل گاز اکباتان افتتاح می شود و بهره برداری از آموزشگاه های بخش خصوصی نیز در این هفته پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: انعقاد چندین تفاهم نامه با دستگاه ها، برگزاری مسابقات ورزشی و ایجاد نمایشگاه ها از جمله برنامه های این هفته به شمار می رود.

مهرابی با بیان اینکه درصد جمعیت همدان از کشور 2.14 درصد است، یادآور شد: با ساماندهی نیروی انسانی و تعاملات با دستگاه های اجرایی، تعهدات فنی و حرفه ای استان 3.6 درصد از تعهدات سازمان در کشور است.

فعالیت 20 مرکز ثابت دولتی فنی و حرفه‌ای در همدان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با اشاره به اینکه 20 مرکز ثابت دولتی در استان فعال است، یادآور شد: پروژه مرکز هتلداری از طرح های فنی و حرفه ای است که امید می رود امسال به بهره برداری برسد.

وی افزود: در شش زندان استان، پنج پادگان و شش دانشگاه، مرکز آموزش فنی و حرفه ای فعال است و علاوه بر این 80 تیم سیار نیز به روستاها و سه تیم به مناطق عشایرنشین اعزام شده اند.

مهرابی با بیان اینکه 189 مرکز آموزش فنی و حرفه ای فعال هستند، گفت: 142 کارگاه در 20 مرکز دولتی استان فعالیت می کنند و 575 حرفه در این کارگاه ها آموزش داده می شود.

وی ادامه داد: 263 هزار نفرساعت در روستاها، 112 هزار نفرساعت در زندان ها، هشت هزار و 400 نفر ساعت در سکونتگاه های غیر رسمی، 65 هزار و 900 نفر ساعت در پادگان ها، 21 هزار و 900 نفر در حوزه صنعت، 28 هزار و 700 نفرساعت در اتحادیه و اصناف، 86 هزار و 650 نفر ساعت در حاشیه شهرها، ده هزار و 95 نفر ساعت در جوامع عشایری و 877 هزار و 555 نفر ساعت  در حوزه مراکز ثابت آموزش دیده اند.

مهرابی با بیان اینکه در نهادهای حمایتی 66 هزار و 200 نفر ساعت در حوزه آسیب های اجتماعی مورد آموزش قرار گرفته اند، گفت: یک میلیون و 88 هزار نفر ساعت در آموزشگاه های آزاد آموزش فنی و حرفه ای دیده اند.

انجام 107 بازرسی از آموزشگاه فنی و حرفه‌ای همدان

وی افزود: 22 رشته در آموزشگاه های آزاد آموزش داده می شود و برای ارزیابی کیفیت این آموزشگاه 107 مورد بازرسی عمومی و تخصصی صورت گرفته است.

مهرابی با بیان اینکه سه هزار و 111 نفر ساعت کارگر ساختمانی در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کردند، گفت: از ابتدای سال تا پایان تیرماه 57 درصد جنسیت کارجویان زنان و 43 درصد نیز مردان بوده‌اند.

وی با اشاره به شرکت 13 هزار و 255 نفر در آزمون‌های فنی و حرفه ای، اظهار داشت: از این تعداد ده هزار و 133 نفر در آزمون‌ها پذیرفته شده که درصد قبولی 77 درصد است در حالیکه میانگین قبولی در کشور کمتر از 65 درصد است.

مهرابی با بیان اینکه 204 نفر در مرکز مهارت استان فارغ‌التحصیل شده اند، گفت: 11 رشته کاردانی در مرکز علمی، کاربردی فنی و حرفه‌ای استان تدریس می شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان به برگزاری المپیادهای شهرستانی و استانی اشاره کرد و افزود: دو هزار و 392 نفر از واجدین شرایط در مرحله شهرستانی ثبت نام کرده و پس از آزمون 146 نفر در 32 رشته به مسابقات استانی راه یافتند که تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

وی همچنین تصریح کرد: مرحله استانی هجدهمین دوره از مسابقات مهارت تا پایان هفته جاری برگزار خواهد شد و برگزیدگان به مسابقات کشوری که 18 مردادماه برگزار می شود، راه خواهند یافت.

مهرابی گفت: دو نفر از برگزیدگان استان در دوره های قبل به مسابقات جهانی مهارت در ابوظبی اعزام خواهند شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان به رهگیری اشتغال در استان اشاره و تصریح کرد: برای افرادی که به عنوان جوینده کار در سامانه فنی و حرفه ای ثبت نام کردند، 60  تا 70 درصد اشتغال ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه 10 هزار و 138 نفر در سال قبل با گواهینامه آموزش فنی و حرفه ای در 11 دستگاه مشغول به کار شدند، گفت: آمار با گزارش سازمان تأمین اجتماعی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تناقض دارد که ممکن است به این دلیل باشد که تعدادی از افراد بیمه نباشند.

علیرضا مهرابی به شاخص عملکرد این اداره کل در سال های اخیر اشاره کرد و افزود: نیروی انسانی اداره کل کاهش پیدا کرد اما در آموزشگاه های آزاد، نیروی انسانی با رشد 21 درصدی روبه رو بود.

وی ادامه داد: در سه سال اخیر آموزش های دولتی سیار 20 درصد، کارگاه های ثابت 13 درصد، درآمدهای استان در فنی و حرفه ای هفت درصد، گواهینامه الکترونیکی هفت درصد و مدال آوران مسابقات ملی مهارت صد درصد رشد داشته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه چهار طرح اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است، یادآور شد: بنگاه های اقتصادی افرادی را جذب خواهند کرد که بتوانند مشکلات تولیدی را رفع کرده و کار خود را در چرخه رقابت پیش ببرند.

مهرابی افزود: 50 درصد از کارجویان فنی و حرفه ای دارای مدرک فارغ التحصیلی هستند و می توان گفت 50 درصد از این فارغ‌التحصیلان نیز هیچ گونه مهارتی ندارند.

وی با بیان اینکه دو میلیون و 600 هزار نفر ساعت آموزش در بخش دولتی و خصوصی ارائه شده است، اظهار داشت: در زندان ها هزار و 909 نفر در سال قبل مورد آموزش فنی و حرفه ای قرار گرفته اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان به رایزنی با کشور غنا برای آموزش رشته برق، جوشکاری، صنایع چوب، آرایش و پیرایش، طراحی و دوخت و لوازم خانگی، گفت: امید می رود بتوان اولین گروه را از استان برای آموزش به این کشور اعزام کرد.

وی با اشاره به اینکه سعی شده آموزش ها به میزان 80 درصد بر اساس تقاضای بازار کار صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: 58 تفاهم نامه کشوری برای آموزش کارجویان و معرفی به بازار کار منعقد شده است.

مهرابی با بیان اینکه از 10 نخبه مهارتی کشور تنها سه یا چهار نفر به خارج از کشور مهاجرت کردند، یادآور شد: چون این افراد توانایی کار در کشور دارند فضا برای فعالیتشان فراهم است و کمتر مهاجرت این افراد در کشور دیده می شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با اشاره به اینکه عملکرد برخی افرادی که از بیرون وارد سازمان شدند، خوشایند نیست، گفت: در شرایطی که باید اشتغال ایجاد شود، برخی افراد به دنبال گل آلود کردن آب و ماهی گرفتن از این آب هستند با این وجود تا زمانی که وزیر کار صلاح بداند، من در این اداره کل فعالیت خود را بدون حاشیه ادامه خواهم داد و هیچ بیمی نداریم که برخی حاشیه ایجاد کنند چون وقت نداریم به این حواشی پاسخ دهیم.

 مهرابی با بیان اینکه اعتبارات اداره کل فنی و حرفه ای در سال قبل یک میلیارد و 450 میلیون تومان بود، یادآور شد:میزان اعتبارات استانی 930 میلیون تومان بود که 47 درصد اختصاص یافت و بودجه ملی به صورت کامل اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: در تأمین تجهیزات وضعیت آموزشگاه ها مطلوب است اما برای بهبود آن در رشته هایی که در سه سال کارآموز داشته باشد، باید هزینه کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان به تعداد مربیان آموزشگاه ها اشاره و تصریح کرد: 187 نفر مربی در آموزشگاه های استان فعالیت می کنند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن