Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی کشف یک میلیون و 900 هزار دلار ارز قاچاق در همدان/سرنخی از هیچ‌یک از مقامات در پرونده به دست نیامد

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان خبر داد:
کشف یک میلیون و 900 هزار دلار ارز قاچاق در همدان/سرنخی از هیچ‌یک از مقامات در پرونده به دست نیامد

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان از کشف محموله قاچاق ارز به ارزش یک میلیون و 900 هزار دلار در اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت: هیچ سرنخی از مشارکت مقامات در این پرونده به دست نیامده است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، علیرضا حسن پور در جمع خبرنگاران با اشاره به تشکیل شش هزار و 449 فقره پرونده در هفت ماهه سال جاري در تعزیرات حکومتی استان همدان، اظهار داشت: این پرونده ها به طور کامل در تعزيرات حكومتي رسيدگي شده است.

وي در ادامه یادآور شد: از این تعداد شش هزار و 700 پرونده به ارزش 93 میلیون ریال در تعزيرات حكومتي استان مختومه شده كه بخشي مربوط به پرونده‌هاي سال هاي گذشته است.

حسن پور همچنین خاطرنشان کرد: از مجموع شش هزار و 449 فقره پرونده، چهار هزار و 916 فقره در حوزه كالا و خدمات، 610 فقره پرونده قاچاق كالا و ارز و 923 فقره پرونده قاچاق بهداشت دارو و درمان است.

وي جمع محکوميت ها در بخش كالا و خدمات را 15 ميليارد ريال عنوان کرد و گفت: محکومیت مالی در بخش قاچاق كالا و ارز 75 میلیارد ریال و پرونده های بهداشت و دارو يك میلیارد ریال است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان افزود: بیشترین تخلفات به عدم درج قیمت به میزان 29.6 درصد، گران فروشی به میزان 14.3 درصد، کم فروشی به میزان 8.6 و عدم رعایت دستور العمل هاي بهداشتي به میزان 8.9 درصد اختصاص دارد و عدم صدور فاكتور و عدم ارائه فاكتور نیز از دیگر تخلفات پرتکرار بوده اند.

حسن پور از پیش بینی افزایش 23 درصدی وصول مطالبات نسبت به محکومیت ها در سال جاری خبر داد و گفت: بخشي از پرونده هاي مهم به دليل اينكه متخلفان از عهده پرداخت جريمه بر نمي آيند به زندان معرفي مي شوند که امسال در حوزه قاچاق در استان همدان 38 نفر در زندان هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به كشف محموله قاچاق ارز در ارديبهشت ماه امسال در همدان، اظهار داشت: مأموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گلوگاه شهید زارعی به یک خودرو مشکوک شدند و در کپسول CNG بسته مشکوک جا سازی شده شامل دو میلیون دلار آمریکا معادل هفت ميليارد تومان را کشف کردند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با بيان اينكه در خودرو يك خانم و آقا حضور داشتند كه متهمان منکر هر گونه اطلاعی از موضوع جاسازي شدند، خاطرنشان کرد: ابتدا متهمان ادعا كردند كه خودرو را در مريوان تحويل گرفته و در تهران بايد تحويل مي داده اند و از موضوع چاقاق ارز بي اطلاع بوده اند.

حسن پور ادامه داد: پس از پيگيري هاي انجام شده دو نفر از صرافان رسمي تهران وارد اين قضيه شدند كه قصد رها سازي دلارها را داشتند که صراف مدعي شد كه دلارها را از تهران به مريوان ارسال و در آنجا صراف دیگری خريداري كرده است اما به دليل نوسانات قيمت قصد برگشت دلارها به تهران را داشته و براي امنيت كار، دلارها را در كپسول CNG جا سازي كرده است.

وي با بيان اينكه در رابطه با اين قاچاق ارز 9 نفر دستگیر شدند، یادآور شد: این افراد سابقه خرید و فروش غیر قانونی ارز را داشتند اما يك نفر خانم با صراف و راننده بود که پس از اطمينان از بي اطلاعي، آزاد شد.

حسن پور با اشاره به اینکه در خرداد و تیرماه جو آرامی در بازار ارز حاکم شد، اظهار داشت: دلالان در تغییرات قیمت ارز بسیار اثرگذار بودند و با اسناد و و مدارکی که در منازل به دست آمد نشان داد که تأثیر زیادی در مبادلات داشتند.

وی ادامه داد: مشخص شد که این افراد بیش از سه میلیارد دلار مبادلات غیرقانونی ارز داشتند  و یک هزار سکه تمام مبالده کرده و یک هزار دستگاه کولر گازی به طور غیر قانونی خریداری کرده بودند

حسن پور با اشاره به فرار مالیاتی این افراد و تأثیر این اقدامات بر مبادلات ارزی، یادآور شد: این افراد به صورت غیر رسمی ومخفیانه مبادلات را انجام دادند که به روش های مختلف و به صورت نقدی انجام شده در حالیکه باید به صورت بانکی صورت بگیرد.

وی همچنین تصریح کرد: هیچ گونه ارزی به صورت فیزیکی مبادله نشده و به صورت شفاهی صورت گرفته  و بدون اینکه وجهی مبادله شود و سود و زیان مبادله، عاید برخی اشخاص شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان گفت: سامانه سنا برای ثبت مبادلات ارزی راه اندازی شده اما این مبادلات در سامانه به ثبت نرسید و کاهش و افزایش شدید قیمت ارز را به دنبال داشته و باعث پولشویی نیز شده است.

حسن پور ادامه داد: بررسی های جامعی برای شناسایی افراد صورت گرفته و نزدیک به پنج میلیارد تومان وجه نقد توقیف شده است.

وی اظهار داشت: ارزش دلارهای ضبط شده نیز هفت میلیارد تومان معادل یک میلیون و 900 هزار دلار بوده است.

حسن پور یادآور شد: بخشی از پرونده در تعزیرات حکومتی استان بررسی می شود که چهار استان تهران، قم، کردستان و همدان در این پرونده درگیر هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همدان محل ترانزیت قاچاق در غرب کشور است و این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

حسن پور گفت: محموله از سمت مریوان به سمت تهران در حرکت بوده که در همدان کشف شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با بیان اینکه افراد دارای حساب های اجاره ای شناسایی شده اند، اظهار داشت: در برخی موارد وجوهی به حساب ها واریز و برداشت می شده است به طوریکه در یکی از حساب ها شش هزار میلیارد ریال جابجایی حساب صورت گرفته است.

وی ادامه داد: راننده و یک مرد که حامل ارز بوده اند ششم اردیبهشت ماه دستگیر شده اند و طبق اظهارات، نقل و انتقال دلار قاچاق از سوی آنها برای چندمین بار صورت گرفته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان تأکید کرد: بررسی ها از سال قبل تا دو ماه ابتدایی امسال انجام شده که باید بررسی ها افزایش یابد.

حسن پور گفت: در این پرونده پس از اعلام به مقامات رسمی کمترین فشار وارد شد و قاطعانه با آن برخورد صورت گرفت و هیچ سرنخی از مقامات در این پرونده به دست نیامده و افراد دستگیر شده به طور عمده جوان هستند.

وی با بیان اینکه تخلف عمده در تهران صورت گرفته است، اظهار داشت: بخش عمده بررسی ها و تحقیقات در تهران انجام می شود اما در همدان نیز بررسی ها انجام خواهد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با بیان اینکه متخلفان این پرونده به صورت باند تشکیلاتی فعالیت نکرده اند، خاطرنشان کرد: هریک از افراد به صورت جزیره ای اقدام به مبادله قاچاق ارز کرده اند.

حسن پور همچنین تصریح کرد: در صورتی که امکان صادرات کالاهای قاچاق وجود نداشته باشد کالاها امحاء خواهند شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شناسایی انواع تخلفات از سوی این نهاد، اظهار داشت: در همدان تابلوهای قیمت گذاری مرغ در فروشگاه ها نصب شد که تأثیر بسزایی در ثبات قیمت مرغ داشت.

وی با بیان اینکه سامانه مشتری مداری در نانوایی های استان شکل گرفته است، یادآور شد: مبارزه قاطع با تخلفات در دستور کار تعزیرات حکومتی بوده و گشت های سیار با همکاری سایر دستگاه ها تشکیل شده و فعالیت مداوم داشته است.

حسن پور افزود: یک چهارم پرونده های متشکل با حضور میدانی نیروهای تعزیرات حکومتی استان تشکیل شده و در اجرای رأی نیز نهایت دقت، سرعت و صحت آراء رعایت شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان گفت: همدان در بخش بهداشت بیش از 74 درصد آراء و کالا و خدمات 63 درصد آراء را اجرایی کرده که در بخش بهداشت و کالا و خدمات، اجرای آراء از میانگین کشوری کمتر و در مبارزه با قاچاق کالا از میانگین کشوری بیشتر است.

وی همچنین تصریح کرد: در مجموع رسیدگی به آراء کمتر از 20 روز انجام می شود اما بررسی برخی پرونده ها نیز به بیش از یک سال می انجامد.

حسن پور با بیان اینکه مبارزه با قاچاق در بخش لوازم خانگی به اتاق اصناف واگذار شده است، یادآور شد: در بخش قاچاق لوازم خانگی پرونده هایی در مرحله نقل و انتقال تشکیل شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان گفت: همدان محل ترانزیت شکر نبوده و پرونده ای در این زمینه تشکیل نشده و گرانی سراسری بوده است.

وی افزود: پوشاک در کنار لوازم آشپرخانه از جمله کالاهای قاچاق هستند که شناسایی و کشف می شوند.

حسن پور با بیان اینکه مقدمات طرح برای برخورد با قاچاق تجهیزات پزشکی انجام شده است، اظهار داشت: تا کنون در همدان پرونده‌ای در این خصوص وجود نداشته و بخش عمده ای از 923 پرونده حوزه بهداشت به کالاهای تاریخ مصرف گذشته، عرضه غیربهداشتی کالا و در بخش بهداشت محیط اختصاص داشته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بازدیدهای مستمر از بیمارستان ها و مراکز درمانی صورت می گیرد و تذکرات لازم به متخلفان داده می شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با بیان اینکه اگر در طول سال بیش از چهار بار تخلف صورت بگیرد واحد تولیدی توقیف می‌شود، اظهار داشت: پلمپ واحدهای صنفی از سوی اصناف صورت می گیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن